Kuluttajan kokema arvo mobiilimaksamisessa
Kalander, Rita (2023)
Kalander, Rita
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052547867
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052547867
Tiivistelmä
Perinteisten maksutapojen rinnalla mobiilimaksaminen on vakiinnuttanut asemaansa kuluttajien muuttuvien maksutapatottumusten myötä. Lisääntyneen digitalisuuden sekä kuluttajien tietoisuuden seurauksena mobiilimaksamisen käyttö on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana ja sen käytön voidaan odottaa kasvavan entisestään tulevaisuudessa.
Tämä tutkielma tutkii mobiilimaksamisen luomaa arvoa kuluttajan näkökulmasta. Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon vastasi 229 kuluttajaa. Vastaajat tavoitettiin Facebook-, LinkedIn- ja Instagram-julkaisujen avulla. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin mobiilimaksaminen luo arvoa kuluttajalle ja millaisia mobiilimaksun käyttäjäryhmiä on mahdollistaa tunnistaa kuluttajan kokeman arvon perusteella. Tulosten pääasialliset analysointimenetelmät olivat faktorianalyysi, klusterianalyysi sekä regressioanalyysi.
Tutkielman tuloksista voidaan havaita, että kuluttajat arvostavat etenkin mobiilimaksamisen luomaa toiminnallista arvoa, jolloin maksutapahtuman suorittaminen on mahdollisimman vaivatonta, helppoa ja luotettavaa. Mobiilimaksua käytetään eniten henkilöiden välisissä maksuissa ja rahansiirroissa sekä päivittäistavarakaupassa maksuvälineenä. Tutkielman avulla tunnistettiin kolme käyttäjäryhmää, jotka voitiin erotella koetun arvon ulottuvuuksien, taustamuuttujien, mobiilimaksun käyttötilanteiden, käytön säännöllisyyden ja koetun turvallisuuden mukaan. Tunnistetut käyttäjäryhmät nimettiin Aktiivisiksi, Satunnaisiksi ja Varovaisiksi.
Teoreettisesti tutkielma täydentää Suomen mobiilimaksun tutkimusta tarjoten uutta näkökulmaa kuluttajan kokeman arvon ulottuvuuksien vaikutuksesta mobiilimaksun käyttöaikomukseen. Tutkielman tulokset tarjoavat niin pankeille, mobiilimaksupalvelun tarjoajille ja yrittäjälle näkemyksiä kuluttajan kokemasta arvosta mobiilimaksamisesta. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa mobiilimaksun tuotekehityksessä ja mobiilimaksuun liittyvän viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa sekä kohdentamisessa. Mobiilimaksun palveluntarjoajien tulisi keskittyä etenkin mobiilimaksun toiminnallisten ominaisuuksien kehittämiseen ja lisäpalveluiden tarjoamiseen maksusovelluksessa. Yritysten tulisi lisätä tietoisuutta mobiilimaksun käyttömahdollisuudesta, turvallisuudesta ja helppoudesta, jotta yhä useampi kuluttaja valitsisi mobiilimaksun maksutavakseen. Valtakunnallisella tasolla mobiilimaksun käytön lisäämisellä on mahdollista vähentää muun muassa käteiseen liittyviä hallinnointi- ja käsittelykustannuksia.
Tämä tutkielma tutkii mobiilimaksamisen luomaa arvoa kuluttajan näkökulmasta. Tutkielma toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon vastasi 229 kuluttajaa. Vastaajat tavoitettiin Facebook-, LinkedIn- ja Instagram-julkaisujen avulla. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin mobiilimaksaminen luo arvoa kuluttajalle ja millaisia mobiilimaksun käyttäjäryhmiä on mahdollistaa tunnistaa kuluttajan kokeman arvon perusteella. Tulosten pääasialliset analysointimenetelmät olivat faktorianalyysi, klusterianalyysi sekä regressioanalyysi.
Tutkielman tuloksista voidaan havaita, että kuluttajat arvostavat etenkin mobiilimaksamisen luomaa toiminnallista arvoa, jolloin maksutapahtuman suorittaminen on mahdollisimman vaivatonta, helppoa ja luotettavaa. Mobiilimaksua käytetään eniten henkilöiden välisissä maksuissa ja rahansiirroissa sekä päivittäistavarakaupassa maksuvälineenä. Tutkielman avulla tunnistettiin kolme käyttäjäryhmää, jotka voitiin erotella koetun arvon ulottuvuuksien, taustamuuttujien, mobiilimaksun käyttötilanteiden, käytön säännöllisyyden ja koetun turvallisuuden mukaan. Tunnistetut käyttäjäryhmät nimettiin Aktiivisiksi, Satunnaisiksi ja Varovaisiksi.
Teoreettisesti tutkielma täydentää Suomen mobiilimaksun tutkimusta tarjoten uutta näkökulmaa kuluttajan kokeman arvon ulottuvuuksien vaikutuksesta mobiilimaksun käyttöaikomukseen. Tutkielman tulokset tarjoavat niin pankeille, mobiilimaksupalvelun tarjoajille ja yrittäjälle näkemyksiä kuluttajan kokemasta arvosta mobiilimaksamisesta. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa mobiilimaksun tuotekehityksessä ja mobiilimaksuun liittyvän viestinnän ja markkinoinnin suunnittelussa sekä kohdentamisessa. Mobiilimaksun palveluntarjoajien tulisi keskittyä etenkin mobiilimaksun toiminnallisten ominaisuuksien kehittämiseen ja lisäpalveluiden tarjoamiseen maksusovelluksessa. Yritysten tulisi lisätä tietoisuutta mobiilimaksun käyttömahdollisuudesta, turvallisuudesta ja helppoudesta, jotta yhä useampi kuluttaja valitsisi mobiilimaksun maksutavakseen. Valtakunnallisella tasolla mobiilimaksun käytön lisäämisellä on mahdollista vähentää muun muassa käteiseen liittyviä hallinnointi- ja käsittelykustannuksia.