Kevyesti flipaten : Opettajien kokemuksia käänteisestä opettamisesta
Editori(t)
Jaskari, Minna-Maarit
Vaasan yliopisto
25.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-086-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-086-3
Kuvaus
vertaisarvioimaton
Tiivistelmä
Flippauksessa on lähtökohtaisesti kyse siitä, että opiskelijoilla on mahdollisuus tutustua luentomateriaaliin tai sen osaan ennen lähitapaamista. Lähitapaaminen rakentuu ennakkomateriaalin päälle pyrkien sitouttamaan opiskelijoita aktiiviseen oppimiskokemukseen, jota opettaja ohjaa.
Vaasan yliopiston käänteisen opetuksen hanke FLIP käynnistyi kesäkuussa 2021. Siinä haettiin käänteisestä opetuksesta kiinnostuneita Vaasan yliopiston opettajia mukaan valmennusprosessiin, jonka aikana yksittäinen opintojakso tuli muotoilla uudestaan käänteisen opetuksen periaatteiden mukaan. Hankkeen kantavana ideana oli päästä kevyesti alkuun, kehittää pienin kokeilevin askelin, ja löytää juuri itselle sopiva tapa hyödyntää flippausta. Hankkeeseen ja siihen liittyvään valmennukseen valitut opettajat sitoutuivat kääntämään oman opintojaksonsa, mutta myös jakamaan osaamistaan hankkeessa mukana olleiden opettajien kanssa sekä toimimaan jatkossa oppaina uusille flippaamaan lähteville yliopiston opettajille.
Kehitystyön lopputulemana syntyi tämä Kevyesti flipaten -raportti. Raportin aluksi luodaan katsaus flippauksen tutkimukseen erityisesti korkeakouluopetuksen kentässä ja kuvataan tarkemmin FLIP-hankkeen taustoja ja toteutusta. Tämän jälkeen raportissa kuvataan erilaisia ratkaisuja flippauksen toteuttamiseen. Jokainen luku on oma erillinen kuvaus kokonaisen kurssin tai sen osan flippaamisesta. Esimerkkitoteutukset kattavat Vaasan yliopiston eri tieteenaloja ja eri tasoisia opintoja. Toteutuksissa onkin kiinnostavalla tavalla variaatiota ja tulkintaa. Näin syntyi myös ajatus raportin nimestä. Kevyesti flipaten -ajatuksella haluamme painottaa sitä, että emme sitoudu tiukkoihin käytäntöihin tai pedagogisiin malleihin, vaan pyrkimys on hyödyntää parhaat elementit oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Raportti pyrkii paitsi tuomaan esille paitsi opettajien kokemuksia, myös antamaan vinkkejä niille opettajille, jotka miettivät flippauksen käyttämistä omassa opetuksessaan. Raportti painottaa pienten askelten kehittämisen mallia. Toivomme, että raportin lukija suhtautuu esitettyihin kokemuksiin ja ratkaisuihin samanlaisella uteliaisuudella ja kriittisyydellä, kuin mitä flippauksen kokeilijat ja raportin kirjoittajat ovat tehneet. Ota se, mikä tuntuu sinulle sopivalta. Silloin olet myös opettajana luultavasti parhaimmillasi.
Vaasan yliopiston käänteisen opetuksen hanke FLIP käynnistyi kesäkuussa 2021. Siinä haettiin käänteisestä opetuksesta kiinnostuneita Vaasan yliopiston opettajia mukaan valmennusprosessiin, jonka aikana yksittäinen opintojakso tuli muotoilla uudestaan käänteisen opetuksen periaatteiden mukaan. Hankkeen kantavana ideana oli päästä kevyesti alkuun, kehittää pienin kokeilevin askelin, ja löytää juuri itselle sopiva tapa hyödyntää flippausta. Hankkeeseen ja siihen liittyvään valmennukseen valitut opettajat sitoutuivat kääntämään oman opintojaksonsa, mutta myös jakamaan osaamistaan hankkeessa mukana olleiden opettajien kanssa sekä toimimaan jatkossa oppaina uusille flippaamaan lähteville yliopiston opettajille.
Kehitystyön lopputulemana syntyi tämä Kevyesti flipaten -raportti. Raportin aluksi luodaan katsaus flippauksen tutkimukseen erityisesti korkeakouluopetuksen kentässä ja kuvataan tarkemmin FLIP-hankkeen taustoja ja toteutusta. Tämän jälkeen raportissa kuvataan erilaisia ratkaisuja flippauksen toteuttamiseen. Jokainen luku on oma erillinen kuvaus kokonaisen kurssin tai sen osan flippaamisesta. Esimerkkitoteutukset kattavat Vaasan yliopiston eri tieteenaloja ja eri tasoisia opintoja. Toteutuksissa onkin kiinnostavalla tavalla variaatiota ja tulkintaa. Näin syntyi myös ajatus raportin nimestä. Kevyesti flipaten -ajatuksella haluamme painottaa sitä, että emme sitoudu tiukkoihin käytäntöihin tai pedagogisiin malleihin, vaan pyrkimys on hyödyntää parhaat elementit oppimistavoitteiden saavuttamiseksi.
Raportti pyrkii paitsi tuomaan esille paitsi opettajien kokemuksia, myös antamaan vinkkejä niille opettajille, jotka miettivät flippauksen käyttämistä omassa opetuksessaan. Raportti painottaa pienten askelten kehittämisen mallia. Toivomme, että raportin lukija suhtautuu esitettyihin kokemuksiin ja ratkaisuihin samanlaisella uteliaisuudella ja kriittisyydellä, kuin mitä flippauksen kokeilijat ja raportin kirjoittajat ovat tehneet. Ota se, mikä tuntuu sinulle sopivalta. Silloin olet myös opettajana luultavasti parhaimmillasi.