Hedoniset kokemukset sosiaalisilla luettelointisivustoilla : Tarkastelussa Goodreads-palvelun käyttäjä- ja brändikokemukset
Mellanen, Jenni Maria (2023-04-27)
Mellanen, Jenni Maria
27.04.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739231
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739231
Tiivistelmä
Sosiaaliset luettelointisivustot ovat verkkopohjaisia palveluita, joilla käyttäjä voi luetteloida tiettyyn aihepiiriin liittyviä aiheita erilaisiin kategorioihin. Sosiaalisilla luettelointisivustoilla yhdistyy piirteitä yhteisöpalveluista, sillä sosiaalisilla luettelointisivustoilla käyttäjä voi muun muassa keskustella, jakaa mielipiteitä, lisätä muita käyttäjiä kaverikseen sekä reagoida muiden aktiivisuuteen sivustolla.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käyttäjä- ja brändikokemuksia käyttäjälle on syntynyt sosiaalisen luettelointisivuston pitkäaikaisesta käytöstä. Tutkimuksessa tarkastellaan Goodreads-nimisen palvelun käyttäjä- ja brändikokemuksia. Tutkimuksessa keskitytään arvioimaan kokemuksia lukemista harrastavien ja Goodreads-palvelua vähintään vuoden ajan käyttäneiden näkökulmasta.
Aineiston keruussa käytin käyttäjäkokemusten selvittämiseen AttrakDiff-kysymyslistaa. Brändikokemuksia selvitin hyödyntämällä Khanin, Rahmanin ja Fatmanin asiakkaan ja brändin sitoutuneisuus -kysymyslistaa. Lisäksi selvitin kyselyn lopussa suomalaisten käyttäjien brändiuskollisuutta Goodreadsia kohtaan, ja onko suuriyritys Amazonin omistajuudella vaikutusta suomalaisten käyttäjien brändiuskollisuuteen. Keräsin aineiston kesän 2022 aikana sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli auki 2 viikkoa kesä-heinäkuun vaihteessa ja mainostin kyselyä Goodreads-palvelussa ja sosiaalisen median alustalla Instagramissa. Kyselyyn tuli yhteensä 45 vastausta.
Tutkimuksessa keräämä aineisto tarjoaa katsauksen Goodreads-palvelun pitkäaikaisten käyttäjien tämänhetkisiin käyttäjä- ja brändikokemuksiin. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisille Goodreads-käyttäjille on syntynyt maltillisen positiivisia kokemuksia palvelun käytöstä ja vuorovaikutuksesta brändin kanssa. Vastaajat arvostelivat Goodreads-palvelua houkuttelevaksi ja se puhutteli hedonisen laadun identiteetti -osiota. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajista 69 % olivat tietoisia, että suuryritys Amazon omistaa Goodreadsin. Brändiuskollisuutta käsittelevissä kysymyksissä vastaajat olivat valmiimpia pysymään Goodreadsille uskollisena seuraavan viiden vuoden ajan kuin tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia käyttäjä- ja brändikokemuksia käyttäjälle on syntynyt sosiaalisen luettelointisivuston pitkäaikaisesta käytöstä. Tutkimuksessa tarkastellaan Goodreads-nimisen palvelun käyttäjä- ja brändikokemuksia. Tutkimuksessa keskitytään arvioimaan kokemuksia lukemista harrastavien ja Goodreads-palvelua vähintään vuoden ajan käyttäneiden näkökulmasta.
Aineiston keruussa käytin käyttäjäkokemusten selvittämiseen AttrakDiff-kysymyslistaa. Brändikokemuksia selvitin hyödyntämällä Khanin, Rahmanin ja Fatmanin asiakkaan ja brändin sitoutuneisuus -kysymyslistaa. Lisäksi selvitin kyselyn lopussa suomalaisten käyttäjien brändiuskollisuutta Goodreadsia kohtaan, ja onko suuriyritys Amazonin omistajuudella vaikutusta suomalaisten käyttäjien brändiuskollisuuteen. Keräsin aineiston kesän 2022 aikana sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli auki 2 viikkoa kesä-heinäkuun vaihteessa ja mainostin kyselyä Goodreads-palvelussa ja sosiaalisen median alustalla Instagramissa. Kyselyyn tuli yhteensä 45 vastausta.
Tutkimuksessa keräämä aineisto tarjoaa katsauksen Goodreads-palvelun pitkäaikaisten käyttäjien tämänhetkisiin käyttäjä- ja brändikokemuksiin. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisille Goodreads-käyttäjille on syntynyt maltillisen positiivisia kokemuksia palvelun käytöstä ja vuorovaikutuksesta brändin kanssa. Vastaajat arvostelivat Goodreads-palvelua houkuttelevaksi ja se puhutteli hedonisen laadun identiteetti -osiota. Tutkimuksessa selvisi, että vastaajista 69 % olivat tietoisia, että suuryritys Amazon omistaa Goodreadsin. Brändiuskollisuutta käsittelevissä kysymyksissä vastaajat olivat valmiimpia pysymään Goodreadsille uskollisena seuraavan viiden vuoden ajan kuin tulevaisuudessa.