Projektinjohtajan kompetenssit
Vuorinen, Tarja (2023-05-02)
Vuorinen, Tarja
02.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050240405
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050240405
Tiivistelmä
Kiihtyvällä vauhdilla muuttuva toimintaympäristö haastaa organisaatiot vastaamaan uudenlaisiin haasteisiin ja yhä nopeammin. Tämä vaatii joustavuutta organisaatiorakenteelta, joten projektimainen toiminta on yhä yleisempää eri organisaatioissa ja organisaatiotasoilla. Projektimainen toimintatapa ei ole uusi ilmiö, mutta edelleen vahvistuva tapa toimia erityyppisissä organisaatioissa niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla sekä myös kolmannella sektorilla. Projektit poikkeavat toisistaan merkittävästi muun muassa kooltaan, kestoltaan, tyypiltään tai kustannuksiltaan. Projektit ovat siten hyvin monitahoisia ja niissä tarvittavat johtamiskompetenssit vaihtelevat. Projekteissa tarvittava osaaminen on hyvin monialaista ja vaatii projektijohtamisen osalta huippuosaamista.
Useiden tutkimusten mukaan projektin johtajat ovat avainasemassa projektin menestyksessä ja projektipäälliköiden johtamiskompetensseilla koetaan olevan yhteys johtajien suoriutumiseen sekä näin ollen projektin onnistumiseen. Runsaasta ja eri näkökulmia edustavasta johtamiskompetenssitutkimuksesta huolimatta yhteisymmärrystä tehokkaista johtamiskompetensseista ei ole löydetty. Projektit toimivat erilaisissa toimintaympäristöissä eli projektikonteksteissa, joilla on vaikutusta projektin toimintaan ja sen tuottamaan arvoon. Aiempien tutkimusten mukaan projektikonteksteilla on vaikutusta myös projektin johtamiseen sekä projektin johtajan tarvitsemiin johtamiskompetensseihin.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella projektien johtamista, johtamisen kompetensseja sekä projektikontekstin vaikutusta projektipäälliköiltä vaadittaviin johtamiskompetensseihin. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui kuusi laajan kokemuksen projektitoiminnasta omaavaa projektipäällikköä. Tutkimuksen viitekehys muodostui johtamiskompetensseista projektiympäristössä sekä kompetenssivaatimuksista projektin johtamisessa, joita tarkasteltiin aiempien tutkimusten valossa. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda ymmärrystä siitä, millaisia kompetensseja projektin johtamisessa tarvitaan tai koetaan tarvittavan sekä tuottaa lisätietoa projektikontekstin vaikutuksesta projektin johtajan tarvitsemiin kompetensseihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista puolistrukturoitua haastattelua ja aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysiä hyödyntäen teoriaohjaavasti.
Tutkimus osoittaa, että projektia johtavalta projektipäälliköltä vaaditaan laaja-alaista osaamista. Haastatteluissa keskeisimmäksi kompetenssiksi nousi projektien kokonaisuuden hallinta ja johtaminen. Tutkimuksessa projektinjohtamiskompetensseissa korostuivat sosiaalisten taitojen sekä substanssiosaamiseen liittyvät kompetenssit. Tutkimuksessa tunnistettiin projektipäällikön yleisiä kompetensseja sekä myös projektikontekstin vaikutus projektipäälliköltä vaadittaviin johtamiskompetensseihin.
Useiden tutkimusten mukaan projektin johtajat ovat avainasemassa projektin menestyksessä ja projektipäälliköiden johtamiskompetensseilla koetaan olevan yhteys johtajien suoriutumiseen sekä näin ollen projektin onnistumiseen. Runsaasta ja eri näkökulmia edustavasta johtamiskompetenssitutkimuksesta huolimatta yhteisymmärrystä tehokkaista johtamiskompetensseista ei ole löydetty. Projektit toimivat erilaisissa toimintaympäristöissä eli projektikonteksteissa, joilla on vaikutusta projektin toimintaan ja sen tuottamaan arvoon. Aiempien tutkimusten mukaan projektikonteksteilla on vaikutusta myös projektin johtamiseen sekä projektin johtajan tarvitsemiin johtamiskompetensseihin.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella projektien johtamista, johtamisen kompetensseja sekä projektikontekstin vaikutusta projektipäälliköiltä vaadittaviin johtamiskompetensseihin. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui kuusi laajan kokemuksen projektitoiminnasta omaavaa projektipäällikköä. Tutkimuksen viitekehys muodostui johtamiskompetensseista projektiympäristössä sekä kompetenssivaatimuksista projektin johtamisessa, joita tarkasteltiin aiempien tutkimusten valossa. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda ymmärrystä siitä, millaisia kompetensseja projektin johtamisessa tarvitaan tai koetaan tarvittavan sekä tuottaa lisätietoa projektikontekstin vaikutuksesta projektin johtajan tarvitsemiin kompetensseihin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista puolistrukturoitua haastattelua ja aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysiä hyödyntäen teoriaohjaavasti.
Tutkimus osoittaa, että projektia johtavalta projektipäälliköltä vaaditaan laaja-alaista osaamista. Haastatteluissa keskeisimmäksi kompetenssiksi nousi projektien kokonaisuuden hallinta ja johtaminen. Tutkimuksessa projektinjohtamiskompetensseissa korostuivat sosiaalisten taitojen sekä substanssiosaamiseen liittyvät kompetenssit. Tutkimuksessa tunnistettiin projektipäällikön yleisiä kompetensseja sekä myös projektikontekstin vaikutus projektipäälliköltä vaadittaviin johtamiskompetensseihin.