Maaseutuja kaupungissa : Paikkaseksikkyys-ilmiön relationaalinen tulkinta
Honkaniemi, Tuomas (2023-05-23)
Honkaniemi, Tuomas
Vaasan yliopisto
23.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-084-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-084-9
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Maaseutututkimuksen ja kulttuurisen maantieteen aloille sijoittuvassa artikkeliväitöskirjassa tutkitaan maaseudun ja kaupungin välisten suhteiden kulttuurisia, toiminnallisia ja merkityksellisiä sekoittumia relationaalisuuden viitekehyksessä. Väitöskirja koostuu yhteenveto-osasta ja neljästä vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista. Työssä käsitellään kulttuuriseen pääomaan ja kaupunkimaisuuteen liittyviä kulutuksellisia ja elämyksellisiä näkökulmia. Väitöskirjassa selvitetään kuinka relationaalinen käsitys paikasta selittää maaseudun ja kaupungin välisiä tilallisia prosesseja sekä miten maaseudun paikkaseksikkyys ilmentää maaseutumaisuudelle annettavia merkityksiä. Maaseutupaikat määritellään väitöskirjassa jälkistrukturalismiin nojaten pysyvyyden ja paikallaanolon sijasta verkostomaisesti rakentuvina. Paikkojen välisiä verkostoja ja yhteyksiä tunnistetaan neolokalismista johdetun maaseudun paikkaseksikkyys -ilmiön kautta, jossa yhdistyvät maaseudun ja kaupungin sekoittuminen, millenniaaleihin eli Y-sukupolveen liitetty sukupolvikohtaisuus sekä rohkea ja kiinnostava visuaalisuus. Väitöskirjan aineisto koostuu puolistrukturoiduista teemahaastatteluista maaseutumaisuutta ilmentäville yrityksille (9 kpl) ja maaseudulla vaikuttaville valokuitutoimijoille (28 kpl), Kyrö Distilleryn internet-sivujen kuva-analyysistä sekä fokusryhmä-haastatteluista kuluttajille (4 ryhmää). Aineiston analyysi on toteutettu tekstin sisällönanalyysin ja semioottisen kuva-analyysin avulla. Aineiston perusteella maaseudun paikkaseksikkyys tulee ilmiönä näkyväksi muihin paikkoihin liitoksissa olevien relationaalisten verkostojen kautta, joiden ylläpitoa, syntymistä ja kehittymistä myös maaseudun digitalisoituminen edistää. Tutkimuksessa maaseutu näkyy yrityksissä, joiden toiminta ja ilme pohjautuvat osittain maaseudun tunnistettuihin vahvuuksiin ja perinteisiin puhutellen kaupunkilaisia ja nuorempia kuluttajia. Tutkimuksen perusteella yritysten toiminnalla on positiivinen vaikutus maaseutuun liitettävien mielikuvien muodostumisessa. Maaseudun ja kaupungin välinen merkitysten sekoittuminen ilmenee maaseutumaisuuden ja kaupunkimaisuuden tilallisina paikantumina. Paikantumien kautta maaseutuun ja kaupunkiin muodostuu merkityssuhteita, joissa maaseutumaisuus ja kaupunkimaisuus nähdään liukuvina ja toisiaan täydentävinä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [520]