Be(com)ing other-oriented : The value of mindfulness for leaders and leadership development
Urrila, Laura (2022-11-29)
Urrila, Laura
Vaasan yliopisto
29.11.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-053-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-053-5
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa selvitetään, kuinka ’mindfulness’ eli ’tietoinen läsnäolo’ (suomeksi myös ’hyväksyvä tietoinen läsnäolo’, ’läsnäolevuus’, ’mielellisyys’, ’tietoisuustaidot’) voi auttaa johtajia kehittymään toiseen suuntautuvassa johtajuudessa. Väitöskirjaan kuuluu kolme artikkelia, jotka tuottavat uutta tietoa mindfulness- ja johtajuuskirjallisuuteen lisäämällä ymmärrystä tietoisen läsnäolon merkityksestä johtajan sosiaalisten suhteiden tukena, ihmisten johtajina. Väitöskirjassa tutkitaan 62 mindfulness-koulutukseen osallistuneen johtajan kokemuksia laadullisen ja pitkittäisen interventiotutkimuksen keinoin. Aineisto käsittää 62 kirjallista ennakkotehtävää ja 62 intervention jälkeistä haastattelua. Ensiksi tämä väitöskirja kokoaa yhteen aiemman tutkimustiedon mindfulness-interventioiden ja -harjoitteen vaikutuksista johtajiin. Se asemoi johtajia koskevan mindfulness-tutkimuksen johtajuuden kehittämisen kenttään ja selkeyttää mindfulnessin käsitettä arvopohjaisena ja kehityksellisenä harjoitteena sekä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa esiintyvänä ilmiönä. Toiseksi tutkimuksen empiiriset löydökset vahvistavat tietoisen läsnäolon tärkeyttä sosiaalisen johtajuuskyvykkyyden kehittymiselle. Tutkimus lisää ymmärrystä siitä, kuinka mindfulness-osaaminen edistää johtajien sosiaalisen tietoisuuden kehittymistä kattaen toiseen suuntautuvan ajattelun, tunteen ja toiminnan ulottuvuudet. Kolmanneksi väitöskirja rakentaa siltaa mindfulnessin ja palvelevan johtamisen välille tarjoamalla tietoa mindfulness-koulutuksen käyneiden johtajien palvelevan johtamisen käytännöistä heidän soveltaessaan mindfulness-oppeja johtamistyössä hyödyttääkseen johdettaviaan. Neljänneksi väitöskirja tarjoaa näkemyksiä kehityspoluista, joiden kautta johtajuus voi rakentua yhä toiseen suuntautuvammaksi, näyttämällä kuinka mindfulness-koulutus auttaa johtajia kehittymään muodollisen kehittämisohjelman ja jatkuvan omaehtoisen itsensä kehittämisen yhdistelmän keinoin, sekä kokonaisvaltaisesti tiettyjen yksittäisten taitojen kehittämisen sijasta. Löydökset ovat erityisen hyödyllisiä johdon kehittämisinterventioita valitseville HR-päälliköille ja kehittämisammattilaisille.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]