Essays on Corporate Social Responsibility and its Efficacy in Value Creation
Fatmy, Veda (2022-10-25)
Fatmy, Veda
Vaasan yliopisto
25.10.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-037-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-037-5
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja koostuu neljästä toisiinsa liittyvästä esseestä, jotka keskittyvät yritysten yhteiskuntavastuullisuuteen ja erityisesti siihen, miten erilaiset yhteiskuntavastuuseen liittyvät tekijät vaikuttavat sidosryhmien odotuksiin, yritysten käyttäytymiseen ja taloudelliseen menestykseen.
Väitöskirjan ensimmäisessä esseessä tutkitaan, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioiminen vaikuttaa yritysten taloudelliseen menestykseen. Tutkimustulokset osoittavat, että LHBTQ-myönteisyys vaikuttaa positiivisesti yhdysvaltalaisten yritysten kannattavuuteen ja markkina-arvoon. Esseessä myös havaitaan, että yritysten LHBTQ-myönteisyyden positiivinen vaikutus menestykseen on vahvempi Yhdysvaltain liberaaleissa osavaltioissa. Toisessa esseessä tarkastellaan LHBTQ-myönteisyyden vaikutusta yritysten innovatiivisuuteen. Tutkimuksessa havaitaan, että seksuaalivähemmistöt paremmin huomioivat yritykset ovat innovatiivisempia ja luovat enemmän patentteja kuin muut yritykset. Ensimmäisen ja toisen esseen tulokset osoittavat kollektiivisesti, että monimuotoisuus ja inklusiivisuus ovat tärkeitä yritysten menestykselle.
Kolmannessa esseessä tutkitaan uskonnon ja uskonnollisuuden vaikutusta yritysten yhteiskuntavastuullisuuteen. Tutkimuksessa havaitaan, että yhdysvaltalaiset yritykset, joiden päätöksenteossa heijastuvat kristilliset arvot, ovat keskimäärin yhteiskuntavastuullisempia riippumatta alueellisista eroista uskonnollisuudessa. Uskonnollisuuden vaikutus on erityisen voimakas päästöjen vähentämisen, tuotevastuun ja vastuullisen resurssien käytön osalta. Väitöskirjan neljännessä esseessä tutkitaan yritysten yhteiskuntavastuun vaikutusta työntekijöiden irtisanomisiin COVID-19-pandemian aikana. Ennakko-odotuksista poiketen tutkimustulokset osoittavat, että yhteiskuntavastuullisena pidetyt yhdysvaltalaisyritykset irtisanoivat enemmän työntekijöitään pandemian aikana kuin vähemmän vastuulliset yritykset.
Väitöskirjan ensimmäisessä esseessä tutkitaan, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen huomioiminen vaikuttaa yritysten taloudelliseen menestykseen. Tutkimustulokset osoittavat, että LHBTQ-myönteisyys vaikuttaa positiivisesti yhdysvaltalaisten yritysten kannattavuuteen ja markkina-arvoon. Esseessä myös havaitaan, että yritysten LHBTQ-myönteisyyden positiivinen vaikutus menestykseen on vahvempi Yhdysvaltain liberaaleissa osavaltioissa. Toisessa esseessä tarkastellaan LHBTQ-myönteisyyden vaikutusta yritysten innovatiivisuuteen. Tutkimuksessa havaitaan, että seksuaalivähemmistöt paremmin huomioivat yritykset ovat innovatiivisempia ja luovat enemmän patentteja kuin muut yritykset. Ensimmäisen ja toisen esseen tulokset osoittavat kollektiivisesti, että monimuotoisuus ja inklusiivisuus ovat tärkeitä yritysten menestykselle.
Kolmannessa esseessä tutkitaan uskonnon ja uskonnollisuuden vaikutusta yritysten yhteiskuntavastuullisuuteen. Tutkimuksessa havaitaan, että yhdysvaltalaiset yritykset, joiden päätöksenteossa heijastuvat kristilliset arvot, ovat keskimäärin yhteiskuntavastuullisempia riippumatta alueellisista eroista uskonnollisuudessa. Uskonnollisuuden vaikutus on erityisen voimakas päästöjen vähentämisen, tuotevastuun ja vastuullisen resurssien käytön osalta. Väitöskirjan neljännessä esseessä tutkitaan yritysten yhteiskuntavastuun vaikutusta työntekijöiden irtisanomisiin COVID-19-pandemian aikana. Ennakko-odotuksista poiketen tutkimustulokset osoittavat, että yhteiskuntavastuullisena pidetyt yhdysvaltalaisyritykset irtisanoivat enemmän työntekijöitään pandemian aikana kuin vähemmän vastuulliset yritykset.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [494]