Challenges and Opportunities of Using Artificial Intelligence in the Public Sector : a Systematic Literature Review
Niskanen, Helmi (2022-04-21)
Niskanen, Helmi
21.04.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042129970
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022042129970
Tiivistelmä
The need to improve and speed up public sector processes is growing. Digitalisation and the introduction of new technologies are being promoted at a rapid pace. The debate on artificial intelligence has been hot for a long time and now the guidelines for artificial intelligence are being adopted by both the private and public sectors. This study focuses on the opportunities and challenges posed by artificial intelligence in the public sector.
The theoretical part of this thesis focuses on the concept of artificial intelligence and the ethics of AI. The study itself was conducted as a systematic literature review, in which a total of 17 studies were selected. The research material was collected from electronic databases. Precise criteria were set for the selection of the material, such as the freshness of the articles, they had to be peer-reviewed and made in English. The themes of all se-lected articles revolved around the relationship between artificial intelligence and the public sector. The material was analysed qualitatively according to the set research ques-tions.
The study succeeded in highlighting the suitability of artificial intelligence for the public sector and presenting both its opportunities and risks. It was found that artificial intelli-gence can, at best, create efficiency, cost-savings and also serve as an excellent assistance in the public sector decision-making processes. The explicability of artificial intelligence processes and the loss of responsibility were identified as challenges in the utilization of artificial intelligence. Lack of regulations and laws can also slow down the successful im-plementation of artificial intelligence. In the future, special attention must be paid to the successful implementation of artificial intelligence and the creation of regulations. The need for further research was also noted. In the future, efforts could be made to study the applicability of artificial intelligence in more detail in various state institutions, for example through case studies.
Tarve julkisen sektorin prosessien parantamiselle sekä nopeuttamiselle kasvaa koko ajan. Digitalisaatiota sekä uusien teknologioiden käyttöönottoa edistetään kovalla vauhdilla. Tekoälykeskustelu on käynyt kuumana jo pitkään ja nyt suuntaviivoja kohti tekoälyä aletaan ottaa sekä yksityisellä, että julkisella sektorilla. Tässä tutkimuksessa keskitytään tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin sekä haasteisiin julkisella sektorilla.
Tutkielman teoriaosuus keskittyi tekoälyn käsitteistöön sekä tekoälyn etiikkaan. Itse tutki-mus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, johon valikoitui yhteensä 17 tut-kimusta. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisistä tietokannoista. Aineiston valintaan asetet-tiin tarkat kriteerit, joita olivat esimerkiksi artikkelien tuoreus, ne tuli olla vertaisarvioitu-ja sekä englanninkielisiä. Kaikkien valittujen artikkelien teemat pyörivät tekoälyn ja julki-sen sektorin välisessä suhteessa. Aineistoa analysoitiin laadullisesti mukaillen asetettuja tutkimuskysymyksiä.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin nostamaan esiin huomioita tekoälyn soveltuvuudesta julki-selle sektorille, eli sekä sen mahdollisuuksista että riskeistä. Havaittiin, että tekoäly voi parhaimmillaan luoda tehokkuutta, säästöjä sekä toimia erinomaisena apukätenä myös julkisen sektorin päätöksentekoprosesseissa. Tekoälyn hyödyntämisen haasteiksi havaittiin tekoälyprosessien selitettävyys ja vastuun kadottaminen. Myös puuttuvat sääntelyt ja lait voivat hidastaa tekoälyn onnistunutta käyttöönottoa. Tekoälyn onnistuneeseen implemen-tointiin ja sääntelyn luomiseen tulee kiinnittää tulevaisuudessa erityistä huomiota. Huo-mattiin myös tarve jatkotutkimuksille. Tulevaisuudessa voisi pyrkiä tutkimaan tekoälyn hyödynnettävyyttä tarkemmin eri valtion instituutioissa, esimerkiksi tapaustutkimusten avulla.
The theoretical part of this thesis focuses on the concept of artificial intelligence and the ethics of AI. The study itself was conducted as a systematic literature review, in which a total of 17 studies were selected. The research material was collected from electronic databases. Precise criteria were set for the selection of the material, such as the freshness of the articles, they had to be peer-reviewed and made in English. The themes of all se-lected articles revolved around the relationship between artificial intelligence and the public sector. The material was analysed qualitatively according to the set research ques-tions.
The study succeeded in highlighting the suitability of artificial intelligence for the public sector and presenting both its opportunities and risks. It was found that artificial intelli-gence can, at best, create efficiency, cost-savings and also serve as an excellent assistance in the public sector decision-making processes. The explicability of artificial intelligence processes and the loss of responsibility were identified as challenges in the utilization of artificial intelligence. Lack of regulations and laws can also slow down the successful im-plementation of artificial intelligence. In the future, special attention must be paid to the successful implementation of artificial intelligence and the creation of regulations. The need for further research was also noted. In the future, efforts could be made to study the applicability of artificial intelligence in more detail in various state institutions, for example through case studies.
Tarve julkisen sektorin prosessien parantamiselle sekä nopeuttamiselle kasvaa koko ajan. Digitalisaatiota sekä uusien teknologioiden käyttöönottoa edistetään kovalla vauhdilla. Tekoälykeskustelu on käynyt kuumana jo pitkään ja nyt suuntaviivoja kohti tekoälyä aletaan ottaa sekä yksityisellä, että julkisella sektorilla. Tässä tutkimuksessa keskitytään tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin sekä haasteisiin julkisella sektorilla.
Tutkielman teoriaosuus keskittyi tekoälyn käsitteistöön sekä tekoälyn etiikkaan. Itse tutki-mus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, johon valikoitui yhteensä 17 tut-kimusta. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisistä tietokannoista. Aineiston valintaan asetet-tiin tarkat kriteerit, joita olivat esimerkiksi artikkelien tuoreus, ne tuli olla vertaisarvioitu-ja sekä englanninkielisiä. Kaikkien valittujen artikkelien teemat pyörivät tekoälyn ja julki-sen sektorin välisessä suhteessa. Aineistoa analysoitiin laadullisesti mukaillen asetettuja tutkimuskysymyksiä.
Tutkimuksen avulla onnistuttiin nostamaan esiin huomioita tekoälyn soveltuvuudesta julki-selle sektorille, eli sekä sen mahdollisuuksista että riskeistä. Havaittiin, että tekoäly voi parhaimmillaan luoda tehokkuutta, säästöjä sekä toimia erinomaisena apukätenä myös julkisen sektorin päätöksentekoprosesseissa. Tekoälyn hyödyntämisen haasteiksi havaittiin tekoälyprosessien selitettävyys ja vastuun kadottaminen. Myös puuttuvat sääntelyt ja lait voivat hidastaa tekoälyn onnistunutta käyttöönottoa. Tekoälyn onnistuneeseen implemen-tointiin ja sääntelyn luomiseen tulee kiinnittää tulevaisuudessa erityistä huomiota. Huo-mattiin myös tarve jatkotutkimuksille. Tulevaisuudessa voisi pyrkiä tutkimaan tekoälyn hyödynnettävyyttä tarkemmin eri valtion instituutioissa, esimerkiksi tapaustutkimusten avulla.