The Role of Business Intelligence in Shaping Management Practices
UniVaasa_2021_Ritola_Iiro.pdf - 1.8 MB
Pysyvä osoite
Kuvaus
Purpose: The aim of this study is to elaborate how business intelligence shapes concrete managerial practices in a case company context.
Theory: The theory of this research consists of three key frameworks which are business intelligence (BI), strategy-as-practice (SAP), and sociomateriality. As a combination these will provide a valid framework to observe changes in managerial practices in relation to business intelligence. The synthesis also provides a theoretical lens, through which is it is possible to easily view the empirical results in theoretical context.
Methodology: The empirical part of this thesis includes a case study, for an unnamed large-scale production company. The material was gathered by conducting semi-structured interviews with managers from the case company. The data is analysed by using content analysis.
Findings and contribution: Changes in managerial practices were identified in relation to business intelligence. First of key findings were that managers are analysing the data in more depth, due to the fact that business intelligence provides the initial analysis. Second change was that managers are looking the operations of the company through more comprehensive view and they examine the cross-department causations in more detail. Third identified change in managerial practises was that operative optimization has become more apparent, as business intelligence enables it with more level of detail than before
Tavoite: Tutkimuksessa tarkastellaan, miten business intelligence muovaa johtamisen käytänteitä.
Teoria: Tutkimuksen teoria koostuu kolmesta pääkehyksestä, joita ovat business intelligence (BI), strategia käytäntönä (SAP) ja sosiomateriaalisuus. Näiden yhdistelmä tarjoaa validin synteesin, jonka avulla voidaan tarkastella johtamisen käytänteissä tapahtuvia muutoksia suhteessa business intelligencen hyödyntämiseen. Synteesi tarjoaa myös teoreettisen linssin, jonka läpi on mahdollista tarkastella empiirisen tutkimuksen tuloksia teoreettisessa kontekstissa.
Metodologia: Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka kohteena oli suuri tuotantoyritys. Tutkimuksen aineisto kerättiin semistrukturoitujen haastattelujen avulla ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Löydökset ja kontribuutio: Tutkimuksessa havaittiin business intelligencen aiheuttavan joitakin muutoksia johtamisen käytäntöihin. Ensimmäinen löydös oli se, että johtajat analysoivat dataa syvällisemmin, sillä business intelligencellä on kyky tarjota ensianalyysi pohjaten raakadataan. Toinen havaittu muutos oli se, että johtajat tarkastelevat yrityksen toimintaa sekä osastojen välisiä vuorovaikutussuhteita syvällisemmin. Kolmas tunnistettu muutos johtamiskäytännöissä oli se, että operatiivinen optimointi on lisääntynyt, kun business intelligence mahdollistaa datan tarkkailun tarkemmalla tasolla kuin aikaisemmin.