Innovaatiokäyttäytyminen pelialan työntekijöiden keskuudessa
Miettinen, Salla (2021)
Miettinen, Salla
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103187739
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202103187739
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkittiin pelialalla Suomessa työskentelevien henkilöiden innovaatiokäyttäytymistä. Peliala on nuori, ja alalla työskentelevät henkilöt kuuluvat pääsääntöisesti nuoreen työsukupolveen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada informaatiota nuoren työsukupolven innovaatiokäyttäytymisestä pelialalla. Innovaatiokäyttäytymistä tutkittiin pelialalla työskentelevän henkilön innovaatioprosessin kuvausten ja jäsennysten kautta. Tutkielman toinen ja kolmas pääluku muodostivat tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen, joka muotoiltiin innovaatiokirjallisuuden sekä eri innovaatioprosessiteorioiden pohjalta.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kuudesta pelialalla työskentelevän henkilön teemahaastattelusta, jotka analysoitiin narratiivisen analyysin kautta. Tehdyn analyysin ja tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa ja vastata seuraavaan tutkimuskysymykseen: miten pelialalla työskentelevät nuoret henkilöt jäsentävät ja kuvaavat innovaatiokäyttäytymistä? Päätutkimuskysymys jakaantui seuraaviin tutkimuksessa analysoituihin jatkotutkimuskysymyksiin: 1) mitkä tekijät vaikuttavat pelialan työntekijöiden innovaatiokäyttäytymiseen, 2) mitä eri vaiheita pelialan työntekijöiden innovaatioprosessiin kuuluu, 3) mitä taitoja pelialan työntekijä tarvitsee onnistuakseen innovoinnissa ja 4) mitä innovaation menestyksellinen käyttöönotto edellyttää pelialalla.
Tutkimustuloksissa korostui, kuinka organisaation sekä työntekijöiden innovaatiokäyttäytymisellä haetaan yhä suurempaa kilpailuetua, lisäarvoa sekä organisaation kasvumahdollisuuksia pelialalla vallitsevan kilpailun vuoksi. Lisäksi tuloksista ilmeni, että innovaatiokäyttäytyminen terminä tai tarkkana toimintana ei ole pienemmissä yrityksissä usein konkretisoitunut tai jäsentynyt henkilön työtehtävien sisälle. Pelialalla työskentelevän henkilön innovaatioprosessi ilmeni vaiherikkaana, yksilöllisenä sekä aktiivisena kehitystoimintana organisaation eduksi. Innovaatioprosessi sisälsi myös palaamisen edelliseen prosessivaiheeseen sekä toiminnan hienosäätämistä. Tuloksien perusteella jatkuvasta innovaatiokäyttäytymisestä on tullut tärkeä organisaation menestymisen mahdollistaja, minkä johdosta innovaatioprosessin hallitsevista ihmisistä on tullut haluttuja ja kilpailtuja osaajia organisaatioissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pelialalla työskentelevät nuoret henkilöt toimivat usein jatkuvassa iteratiivisessa ja ketterässä innovaatioprosessissa, jossa esille nousi jatkuva kehittäminen sekä jatkuvat innovaatiopäätökset. Yrityksissä tarvitaan konkretiaa ja jäsennystä innovaatioprosessiin, jotta innovaatiotoiminnan rakenne sekä myös itsenäisesti tehtävä ajatustyö jäsentyy. Innovaatiokäyttäytyminen erityisesti nuorilla ja luovilla aloilla sekä nuoren työsukupolven parissa tarvitsee lisätutkimusta. Innovaatiokäyttäytyminen osoittautui työntekijöitä sekä organisaatiota ruokkivaksi ja tukevaksi prosessiksi.
Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kuudesta pelialalla työskentelevän henkilön teemahaastattelusta, jotka analysoitiin narratiivisen analyysin kautta. Tehdyn analyysin ja tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa ja vastata seuraavaan tutkimuskysymykseen: miten pelialalla työskentelevät nuoret henkilöt jäsentävät ja kuvaavat innovaatiokäyttäytymistä? Päätutkimuskysymys jakaantui seuraaviin tutkimuksessa analysoituihin jatkotutkimuskysymyksiin: 1) mitkä tekijät vaikuttavat pelialan työntekijöiden innovaatiokäyttäytymiseen, 2) mitä eri vaiheita pelialan työntekijöiden innovaatioprosessiin kuuluu, 3) mitä taitoja pelialan työntekijä tarvitsee onnistuakseen innovoinnissa ja 4) mitä innovaation menestyksellinen käyttöönotto edellyttää pelialalla.
Tutkimustuloksissa korostui, kuinka organisaation sekä työntekijöiden innovaatiokäyttäytymisellä haetaan yhä suurempaa kilpailuetua, lisäarvoa sekä organisaation kasvumahdollisuuksia pelialalla vallitsevan kilpailun vuoksi. Lisäksi tuloksista ilmeni, että innovaatiokäyttäytyminen terminä tai tarkkana toimintana ei ole pienemmissä yrityksissä usein konkretisoitunut tai jäsentynyt henkilön työtehtävien sisälle. Pelialalla työskentelevän henkilön innovaatioprosessi ilmeni vaiherikkaana, yksilöllisenä sekä aktiivisena kehitystoimintana organisaation eduksi. Innovaatioprosessi sisälsi myös palaamisen edelliseen prosessivaiheeseen sekä toiminnan hienosäätämistä. Tuloksien perusteella jatkuvasta innovaatiokäyttäytymisestä on tullut tärkeä organisaation menestymisen mahdollistaja, minkä johdosta innovaatioprosessin hallitsevista ihmisistä on tullut haluttuja ja kilpailtuja osaajia organisaatioissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että pelialalla työskentelevät nuoret henkilöt toimivat usein jatkuvassa iteratiivisessa ja ketterässä innovaatioprosessissa, jossa esille nousi jatkuva kehittäminen sekä jatkuvat innovaatiopäätökset. Yrityksissä tarvitaan konkretiaa ja jäsennystä innovaatioprosessiin, jotta innovaatiotoiminnan rakenne sekä myös itsenäisesti tehtävä ajatustyö jäsentyy. Innovaatiokäyttäytyminen erityisesti nuorilla ja luovilla aloilla sekä nuoren työsukupolven parissa tarvitsee lisätutkimusta. Innovaatiokäyttäytyminen osoittautui työntekijöitä sekä organisaatiota ruokkivaksi ja tukevaksi prosessiksi.