Monialainen viestintä : puheesta peleihin
Editori(t)
Waaramaa, Teija
Kääntä, Liisa
Koskela, Merja
Isohella, Suvi
Vaasan yliopisto
31.03.2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-946-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-946-4
Kuvaus
vertaisarvioimaton
Tiivistelmä
Tässä julkaisussa esitellään Vaasan yliopiston viestintätieteissä tehtävää tutkimusta. Teos on päivitetty versio vuoden 2018 valintakoeaineistosta, ja se on tarkoitettu Vaasan yliopiston viestintätieteiden uudeksi valintakoeaineistoksi. Sen tavoitteena on antaa kattava käsitys siitä, mihin viestintätieteiden tutkimuksessa keskitytään ja minkälaista osaamista ammattilaisilta viestinnän kentällä 2020-luvulla odotetaan. Tärkeä näkökulma on, että tekniikan kehitys tuo mukanaan nopeita muutoksia viestinnän alan toimijoiden tehtäviin ja työnkuviin. Alan työt monipuolistuvat ja muuttuvat entistä enemmän erityisosaamista vaativiksi tehtäviksi.
Viestintätieteillä oppiaineena on pitkät perinteet. Alan opetuksella on juurensa parin vuosituhannen takana antiikissa. Sittemmin 1930- ja 1940-luvuilta lähtien alan tutkimus keskittyi laajasti joukkoviestintään. Tällä hetkellä tutkimus jakaantuu useisiin erilaisiin haaroihin, joista vahvimpia ovat esimerkiksi organisaatioviestintä, poliittinen viestintä, tekninen viestintä, sosiaalisen median tutkimus ja pelitutkimus. Tutkimuksessa on myös nähtävissä selvä muutos yksisuuntaisen viestinnän tarkastelusta kohti vuorovaikutteisten ja monissa kanavissa yhtä aikaa toteutuvien viestintäilmiöiden tarkasteluun. Lisäksi aiemmin suhteellisen homogeenisena nähty yleisö on pirstaloitunut useiksi erilaisiksi yleisöiksi, joilla on viestinnän suhteen erilaisia tarpeita ja toiveita. Tämän myötä viestinnän tutkimukselle on ilmaantunut uusia tutkimuksen kohteita, kuten esimerkiksi erilaiset digitaaliset palvelut ja niiden käytön tavat ja motiivit.
Valintakoeaineisto tarjoaa laajan katsauksen viestintätieteisiin Vaasan yliopiston oppi-aineena. Aineisto haastaa lukijaa myös vastaväitteisiin ja esittämään uusia näkökulmia. Kehittyäkseen tieteen tulee perustua avoimeen keskusteluun ja rakentavaan kritiikkiin, joihin tämä teos kutsuu mukaan lukijansa.
Viestintätieteillä oppiaineena on pitkät perinteet. Alan opetuksella on juurensa parin vuosituhannen takana antiikissa. Sittemmin 1930- ja 1940-luvuilta lähtien alan tutkimus keskittyi laajasti joukkoviestintään. Tällä hetkellä tutkimus jakaantuu useisiin erilaisiin haaroihin, joista vahvimpia ovat esimerkiksi organisaatioviestintä, poliittinen viestintä, tekninen viestintä, sosiaalisen median tutkimus ja pelitutkimus. Tutkimuksessa on myös nähtävissä selvä muutos yksisuuntaisen viestinnän tarkastelusta kohti vuorovaikutteisten ja monissa kanavissa yhtä aikaa toteutuvien viestintäilmiöiden tarkasteluun. Lisäksi aiemmin suhteellisen homogeenisena nähty yleisö on pirstaloitunut useiksi erilaisiksi yleisöiksi, joilla on viestinnän suhteen erilaisia tarpeita ja toiveita. Tämän myötä viestinnän tutkimukselle on ilmaantunut uusia tutkimuksen kohteita, kuten esimerkiksi erilaiset digitaaliset palvelut ja niiden käytön tavat ja motiivit.
Valintakoeaineisto tarjoaa laajan katsauksen viestintätieteisiin Vaasan yliopiston oppi-aineena. Aineisto haastaa lukijaa myös vastaväitteisiin ja esittämään uusia näkökulmia. Kehittyäkseen tieteen tulee perustua avoimeen keskusteluun ja rakentavaan kritiikkiin, joihin tämä teos kutsuu mukaan lukijansa.