Corporate Social Responsibility in Finnish companies’ Chinese subsidiaries
Töyrylä, Nelly (2020-10-20)
Lataukset:
Töyrylä, Nelly
20.10.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102287501
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020102287501
Tiivistelmä
Yritysten sidosryhmät vaativat yhä enemmän vastuullisuutta ja kestävän kehityksen mukaisia
toimenpiteitä yrityksiltä. Kaikille yhteiset ilmastonmuutoksen tuomat haasteet ja erilaiset
sosiaaliset asemat maailmassa puhuttavat. Yritysten tulee toimia vastuullisesti oikeudellisten
vähimmäisvaatimusten lisäksi myös pitääkseen kilpailukykynsä, positiivisen työnantajakuvansa
ja saadakseen uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tutkimus tarkastelee suomalaisten yritysten
yhteiskuntavastuuta kiinalaisissa tytäryhtiöissä. Tutkimus on toteutettu suomalaisten yritysten
näkökulmasta ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka suomalaiset yritykset johtavat
vastuullisuutta kiinalaisissa tytäryhtiöissään, mitkä asiat vaikuttavat vastuullisuus strategian
valintaan ja mitä haasteita vastuullisuuden johtaminen kehittyvillä markkinoilla tuo. Teoriaosa
koostuu yhteiskuntavastuun ja tytäryhtiöiden määrittelystä. Kaikissa käsitellyissä
yhteiskuntavastuun määritelmissä on ainakin seuraavat kolme osaa: taloudellinen vastuu,
sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu. Lisäksi teoriaosassa käsitellään globaalin ja lokalisoidun
yhteiskuntavastuustrategioiden eroja. Teoriaosan lopussa yhteiskuntavastuun ja tytäryhtiöiden
johtamisen määritelmät on yhdistetty ja runko yhteiskuntavastuun johtamisesta
monikansallisen yrityksen tytäryhtiössä esitellään. Empiirinen tutkimus toteutettiin
haastattelemalla suomalaisten yritysten johtajia, joilla on kokemusta vastuullisuuden
johtamisesta ja tietoa yrityksen kiinan toiminnoista. Lisäksi aineistona käytettiin yritysten
vastuullisuusraportteja. Haastatteluissa tutkittiin muun muassa yritysten motivaatiota
yhteiskuntavastuun toteuttamiseen, yrityksen vastuullisuuden tämän hetkistä tilaa ja strategiaa,
Suomen ja Kiinan liiketoimintaympäristöjen eroja, kulttuurin vaikutusta vastuullisuuden
johtamiseen ja johtajien ajatuksia yhteiskuntavastuun tulevaisuudesta. Tutkimuksen perusteella
kaikki haastatellut yritykset käyttivät globaalia lähestymistapaa
yhteiskuntavastuustrategiassaan Kiinassa. Strateginen päätöksenteko vastuullisuudesta
tehdään keskitetysti Suomessa ja vain joitakin operatiivisia päätöksiä tehdään paikallisesti
tytäryhtiöissä. Globaali yhteiskuntavastuustrategia tekee koko verkoston vastuullisuuden
hallitsemisesta helpompaa ja vastuullisuusraportointi prosessista yksinkertaisemman. Haasteet
vastuullisuuden ja tytäryhtiön johtamisessa ovat pääasiassa kulttuuriin liittyviä, mutta kaikki
haastatellut yritykset sanoivat että heillä ei ole merkittäviä strategisia haasteita ja
operationaaliset haasteet ovat osa jatkuvaa oppimista. Tulevaisuudessa tarve kestävälle
kehitykselle ja yrityksien vastuullisuudelle on todennäköisesti kasvava ja uudet haasteet voivat
muokata vastuullisuuden kehityksen suunnan.
toimenpiteitä yrityksiltä. Kaikille yhteiset ilmastonmuutoksen tuomat haasteet ja erilaiset
sosiaaliset asemat maailmassa puhuttavat. Yritysten tulee toimia vastuullisesti oikeudellisten
vähimmäisvaatimusten lisäksi myös pitääkseen kilpailukykynsä, positiivisen työnantajakuvansa
ja saadakseen uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tutkimus tarkastelee suomalaisten yritysten
yhteiskuntavastuuta kiinalaisissa tytäryhtiöissä. Tutkimus on toteutettu suomalaisten yritysten
näkökulmasta ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka suomalaiset yritykset johtavat
vastuullisuutta kiinalaisissa tytäryhtiöissään, mitkä asiat vaikuttavat vastuullisuus strategian
valintaan ja mitä haasteita vastuullisuuden johtaminen kehittyvillä markkinoilla tuo. Teoriaosa
koostuu yhteiskuntavastuun ja tytäryhtiöiden määrittelystä. Kaikissa käsitellyissä
yhteiskuntavastuun määritelmissä on ainakin seuraavat kolme osaa: taloudellinen vastuu,
sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu. Lisäksi teoriaosassa käsitellään globaalin ja lokalisoidun
yhteiskuntavastuustrategioiden eroja. Teoriaosan lopussa yhteiskuntavastuun ja tytäryhtiöiden
johtamisen määritelmät on yhdistetty ja runko yhteiskuntavastuun johtamisesta
monikansallisen yrityksen tytäryhtiössä esitellään. Empiirinen tutkimus toteutettiin
haastattelemalla suomalaisten yritysten johtajia, joilla on kokemusta vastuullisuuden
johtamisesta ja tietoa yrityksen kiinan toiminnoista. Lisäksi aineistona käytettiin yritysten
vastuullisuusraportteja. Haastatteluissa tutkittiin muun muassa yritysten motivaatiota
yhteiskuntavastuun toteuttamiseen, yrityksen vastuullisuuden tämän hetkistä tilaa ja strategiaa,
Suomen ja Kiinan liiketoimintaympäristöjen eroja, kulttuurin vaikutusta vastuullisuuden
johtamiseen ja johtajien ajatuksia yhteiskuntavastuun tulevaisuudesta. Tutkimuksen perusteella
kaikki haastatellut yritykset käyttivät globaalia lähestymistapaa
yhteiskuntavastuustrategiassaan Kiinassa. Strateginen päätöksenteko vastuullisuudesta
tehdään keskitetysti Suomessa ja vain joitakin operatiivisia päätöksiä tehdään paikallisesti
tytäryhtiöissä. Globaali yhteiskuntavastuustrategia tekee koko verkoston vastuullisuuden
hallitsemisesta helpompaa ja vastuullisuusraportointi prosessista yksinkertaisemman. Haasteet
vastuullisuuden ja tytäryhtiön johtamisessa ovat pääasiassa kulttuuriin liittyviä, mutta kaikki
haastatellut yritykset sanoivat että heillä ei ole merkittäviä strategisia haasteita ja
operationaaliset haasteet ovat osa jatkuvaa oppimista. Tulevaisuudessa tarve kestävälle
kehitykselle ja yrityksien vastuullisuudelle on todennäköisesti kasvava ja uudet haasteet voivat
muokata vastuullisuuden kehityksen suunnan.