Lasten lukutaidosta ja lukemisesta valistaminen terveydenhoitoalan ammattilaisten näkökulmasta
Lampén, Nina (2020-02-27)
Lampén, Nina
27.02.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276789
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002276789
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, miten neuvoloissa työskentelevät terveydenhoidon ammattilaiset kokevat lapselle lukemisesta ja lukutaidosta valistamisen työssään. Kartoitus liittyy Lukukeskuksen vuosina 2019 –2021 toteutettavaan Lukulahja lapselle -hankkeeseen, jolla pyritään lisäämään vanhempien tietoisuutta lukutaidosta ja lapselle lukemisen tärkeydestä. Tavoitteeseen pääsemiseksi tutkin, millaisia kokemuksia ja ajatuksia terveydenhoidon ammattilaisilla on lukutaidosta ja lukemisesta valistamisesta sekä millaisena osana työtä lukutaidosta ja lukemisesta valistaminen näyttäytyy terveydenhoidon ammattilaisille.
Tutkimuksen aineisto koostuu neuvoloissa työskentelevien terveydenhoidon ammattilaisten haastatteluista ja osasta Lukukeskuksen teettämän verkkokyselyn vastauksia. Tutkimusta varten haastateltiin kahta neuvoloissa työskentelevää terveydenhoitajaa toukokuussa 2019. Verkkokysely toteutettiin maaliskuussa 2019, ja siihen vastasi 85 neuvoloiden terveydenhoitajaa eri puolilta Suomea. Kyselyvastaukset ja litteroidut haastattelut analysoitiin ensin kumpikin erikseen laadullisen sisällön analyysin keinoin, minkä jälkeen niistä etsittiin yhtenäisiä teemoja tutkimuskysymyksiin pohjaten. Tutkimuksen teoreettisena taustana hyödynnettiin asialistateoriaa sekä virittävän valistuksen teoriaa.
Terveydenhoitajat kokivat lukemisen hyvin tärkeäksi ja siihen liittyvän valistuksen mieluisaksi osaksi työtä. Asialistateorian näkökulmasta lukeminen kamppaili terveydenhoitajien näkemyksissä erityisesti älylaitteiden kanssa ajasta perheiden arjessa. Terveydenhoitajien kokemuksissa korostui vanhempien lapsilleen antama esimerkki lukemisessa. Myös virittävän valistuksen näkökulmasta vanhempien voidaan nähdä olevan avainasemassa lasten lukemiseen innostamisessa, sillä vanhempien virittyneisyys vaikuttaa voimakkaasti myös lapsiin ja heidän lukutapoihinsa. Perheet jakautuivat terveydenhoitajien näkemysten mukaan jossain määrin niihin, jotka lukevat, ja niihin, jotka eivät lue. Tämä kahtiajakoisuus tuli enemmän esille kyselyvastauksissa kuin haastatteluissa.
Tutkimuksen aineisto koostuu neuvoloissa työskentelevien terveydenhoidon ammattilaisten haastatteluista ja osasta Lukukeskuksen teettämän verkkokyselyn vastauksia. Tutkimusta varten haastateltiin kahta neuvoloissa työskentelevää terveydenhoitajaa toukokuussa 2019. Verkkokysely toteutettiin maaliskuussa 2019, ja siihen vastasi 85 neuvoloiden terveydenhoitajaa eri puolilta Suomea. Kyselyvastaukset ja litteroidut haastattelut analysoitiin ensin kumpikin erikseen laadullisen sisällön analyysin keinoin, minkä jälkeen niistä etsittiin yhtenäisiä teemoja tutkimuskysymyksiin pohjaten. Tutkimuksen teoreettisena taustana hyödynnettiin asialistateoriaa sekä virittävän valistuksen teoriaa.
Terveydenhoitajat kokivat lukemisen hyvin tärkeäksi ja siihen liittyvän valistuksen mieluisaksi osaksi työtä. Asialistateorian näkökulmasta lukeminen kamppaili terveydenhoitajien näkemyksissä erityisesti älylaitteiden kanssa ajasta perheiden arjessa. Terveydenhoitajien kokemuksissa korostui vanhempien lapsilleen antama esimerkki lukemisessa. Myös virittävän valistuksen näkökulmasta vanhempien voidaan nähdä olevan avainasemassa lasten lukemiseen innostamisessa, sillä vanhempien virittyneisyys vaikuttaa voimakkaasti myös lapsiin ja heidän lukutapoihinsa. Perheet jakautuivat terveydenhoitajien näkemysten mukaan jossain määrin niihin, jotka lukevat, ja niihin, jotka eivät lue. Tämä kahtiajakoisuus tuli enemmän esille kyselyvastauksissa kuin haastatteluissa.