Pelillisyys innostamassa oppimaan : tuloksia kyselystä Vaasan yliopiston opetushenkilökunnalle
Kalmi, Panu; Jaskari, Minna-Maarit; Eronen, Sanna (2020-03-10)
Kalmi, Panu
Jaskari, Minna-Maarit
Eronen, Sanna
Vaasan yliopisto
10.03.2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-911-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-911-2
Kuvaus
vertaisarvioimaton
Tiivistelmä
Pelit ja pelillistäminen ovat merkittäviä aktiivisen oppimisen muotoja, joilla on runsaasti sovelluksia myös yliopistopedagogiikassa. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme pelillisyyden käyttöä Vaasan yliopistossa. Tutkimme, mitä opettajat pelillisyydellä tavoittelevat, miten he kokevat näissä tavoitteissaan onnistuneensa ja mitä haasteita ja ongelmia he ovat kokeneet. Tarkastelemme myös sitä, millaisia mahdollisuuksia yliopistopedagoginen koulutus voi tarjota pelillisyyden laajemmalle käytölle yliopisto-opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin yliopiston opettajille suunnatulla verkossa olevalla tutkimuslomakkeella, johon saimme 65 vastausta. Aineisto analysoitiin luokittelemalla ja kuvailemalla. Tulokset osoittivat, että pelillisyyteen suhtaudutaan positiivisesti ja sitä hyödynnetään monipuolisesti opetuksessa. Opettajien pelillisyyden kautta tavoittelemat asiat liittyvät opiskelijoiden aktivointiin, kiinnostuksen herättämiseen, oppimisen mielekkyyteen, syväoppimisen vahvistamiseen, työelämätaitojen kohentamiseen ja opitun siirtämiseen uusiin konteksteihin. Haasteina opettajat nimesivät mm. resurssien puutteen, tekniset ongelmat ja osaamisen haasteet. Tutkimuksen perusteella yliopistopedagogisessa koulutuksessa tulisi huomioida pelillisyys yhtenä oppijakeskeisyyttä tukevana ja aktivoivana menetelmänä.