Integroidun suorituskyvyn mittausjärjestelmän kehittäminen autoalalle. Case Toyota Autotalot Oy
Holopainen, Eero (2008)
Holopainen, Eero
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Autoalan maahantuojien ja jälleenmyyjien suorituskyvyn mittaamisesta on saatavilla rajoitetusti julkaistua tutkimustietoa Suomessa. Kiristynyt kilpailu ja maahantuojien tavoitteiden merkitys kokonaisliiketoiminnan kannattavuudessa ovat muuttaneet autokaupan rakennetta ja osaltaan vaikuttaneet suorituskyvyn mittaamisen roolin nousuun.
Tutkielma käsittelee suorituskyvyn mittausjärjestelmän kehittämistä autokaupan alan jälleenmyyjäyritykseen. Tutkielmassa käytetään konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkielman teoriaosa sisältää suorituskyvyn mittaamisen teoriaa ja kirjallisuudesta löytyviä prosessimalleja. Empiriaosassa kehitetään kohdeorganisaatioon suorituskyvyn mittausjärjestelmä ja otetaan käyttöön. Suorituskyvyn mittausjärjestelmän kehittämisen lähtökohta on suorituskykymittariston linkittyminen yrityksen strategiaan, jotta mittaristo voi ohjata yritystä strategian määrittelemään suuntaan. Ylimmän johdon sitoutuminen kehittämisprosessiin ja riittävät resurssit ovat tärkeitä. Suunniteltavan suorituskykymittariston on oltava helppokäyttöinen, kevyt päivittää ja tietojen syöttämisen järjestelmään on oltava nopeaa, jotta siitä voi muodostua kiinteä osa yrityksen johtamista.
Tutkielmassa kehitettiin, rakennettiin ja implementoitiin autokaupan jälleenmyyjälle integroitu suorituskyvyn mittausjärjestelmä. Mittausjärjestelmän suorituskykymittaristo integroitiin osaksi muita raportointijärjestelmiä. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia analysoimalla mittaristoa ja rakentamisprosessia. Tutkielman tuloksena selvisi, että kohdeorganisaation suorituskykymittariston rakentaminen voidaan toteuttaa huomioon ottamalla yrityksen vaatimukset ja toimialan asettamat erityispiirteet. Yrityksen johto käyttää suorituskyvyn mittausta selkeän kokonaiskuvan luomiseen yrityksen tilanteesta ja strategisten tavoitteiden kommunikoimiseen. Suorituskykymittaristoa hyödynnetään strategian toimeenpanossa osana yrityksen strategiaprosessia.
Tutkielma käsittelee suorituskyvyn mittausjärjestelmän kehittämistä autokaupan alan jälleenmyyjäyritykseen. Tutkielmassa käytetään konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkielman teoriaosa sisältää suorituskyvyn mittaamisen teoriaa ja kirjallisuudesta löytyviä prosessimalleja. Empiriaosassa kehitetään kohdeorganisaatioon suorituskyvyn mittausjärjestelmä ja otetaan käyttöön. Suorituskyvyn mittausjärjestelmän kehittämisen lähtökohta on suorituskykymittariston linkittyminen yrityksen strategiaan, jotta mittaristo voi ohjata yritystä strategian määrittelemään suuntaan. Ylimmän johdon sitoutuminen kehittämisprosessiin ja riittävät resurssit ovat tärkeitä. Suunniteltavan suorituskykymittariston on oltava helppokäyttöinen, kevyt päivittää ja tietojen syöttämisen järjestelmään on oltava nopeaa, jotta siitä voi muodostua kiinteä osa yrityksen johtamista.
Tutkielmassa kehitettiin, rakennettiin ja implementoitiin autokaupan jälleenmyyjälle integroitu suorituskyvyn mittausjärjestelmä. Mittausjärjestelmän suorituskykymittaristo integroitiin osaksi muita raportointijärjestelmiä. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia analysoimalla mittaristoa ja rakentamisprosessia. Tutkielman tuloksena selvisi, että kohdeorganisaation suorituskykymittariston rakentaminen voidaan toteuttaa huomioon ottamalla yrityksen vaatimukset ja toimialan asettamat erityispiirteet. Yrityksen johto käyttää suorituskyvyn mittausta selkeän kokonaiskuvan luomiseen yrityksen tilanteesta ja strategisten tavoitteiden kommunikoimiseen. Suorituskykymittaristoa hyödynnetään strategian toimeenpanossa osana yrityksen strategiaprosessia.