Palkitsevuuden motivoiva vaikutus asiantuntijaorganisaatiossa
Tolvanen, Maiju (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Eri palkitsemiskeinoilla on suuri merkitys siinä, miten motivoivaksi palkitsevuus koetaan niin perinteisessä kuin asiantuntijaorganisaatiossakin. Sekä sisäinen että ulkoinen palkitseminen on tärkeää. Ulkoisista palkitsemiskeinoista työntekijä saa konkreettisia palkkioita työstään, kuten rahapalkkaa. Sisäiset palkitsemiskeinot, kuten esimiehen kiitos, ovat kuitenkin vähintään yhtä tärkeitä. Sisäisten palkitsemiskeinojen merkitys korostuu silloin kun rahapalkka on riittävän suuri tyydyttämään kaikki perustarpeet.
Maslowin tarvehierarkia koostuu viidestä tasosta, jotka ovat fysiologiset tarpeet, turvallisuuden tarpeet, sosiaaliset tarpeet, arvostuksen tarpeet ja itsensä toteuttamisen tarpeet. Teoriassa seuraavan tason arvostus korostuu aina kun edellinen taso on saavutettu ja sen tarpeet saatu täytetyksi tyydyttävästi. Yksilöt voivat kuitenkin asettaa tasot eri järjestykseen omien arvostustensa mukaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä palkitsemisen osa-alueet koetaan motivoiviksi asiantuntijoiden keskuudessa. Asiantuntijat motivoituvat samoista seikoista kuin tavallisetkin työntekijät. Sekä tavallisten työntekijöiden että asiantuntijoiden keskuudessa tärkein motivaatioon vaikuttava tekijä on Maslowin tarvehierarkiassa esiintyvä sosiaalisten tarpeiden taso. On tärkeää, että työympäristö on positiivinen ja kannustava. Suhteita työtovereihin pidetään tärkeinä. Tutkimuksen perusteella vain harva arvostaa viidestä Maslowin tarvehierarkian tasosta eniten alimman asteen tasoja, fysiologisten tarpeiden ja turvallisuudentarpeiden tasoja. Arvostuksen tarpeet ja itsensätoteuttamisen tarpeet puolestaan koettiin erittäin tärkeiksi. Tästä voidaan päätellä, että yritysten henkilökunnalleen maksama korvaus työstä on riittävä ja henkilöstön elämään tarvittavat välttämättömät asiat saadaan sillä turvatuiksi. Tutkimuksessa yllätti se, miten samankaltaista ihmisten motivoituminen on asiantuntijoilla ja muilla työntekijöillä. Merkitseviä eroja ei syntynyt lainkaan.
Maslowin tarvehierarkia koostuu viidestä tasosta, jotka ovat fysiologiset tarpeet, turvallisuuden tarpeet, sosiaaliset tarpeet, arvostuksen tarpeet ja itsensä toteuttamisen tarpeet. Teoriassa seuraavan tason arvostus korostuu aina kun edellinen taso on saavutettu ja sen tarpeet saatu täytetyksi tyydyttävästi. Yksilöt voivat kuitenkin asettaa tasot eri järjestykseen omien arvostustensa mukaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä palkitsemisen osa-alueet koetaan motivoiviksi asiantuntijoiden keskuudessa. Asiantuntijat motivoituvat samoista seikoista kuin tavallisetkin työntekijät. Sekä tavallisten työntekijöiden että asiantuntijoiden keskuudessa tärkein motivaatioon vaikuttava tekijä on Maslowin tarvehierarkiassa esiintyvä sosiaalisten tarpeiden taso. On tärkeää, että työympäristö on positiivinen ja kannustava. Suhteita työtovereihin pidetään tärkeinä. Tutkimuksen perusteella vain harva arvostaa viidestä Maslowin tarvehierarkian tasosta eniten alimman asteen tasoja, fysiologisten tarpeiden ja turvallisuudentarpeiden tasoja. Arvostuksen tarpeet ja itsensätoteuttamisen tarpeet puolestaan koettiin erittäin tärkeiksi. Tästä voidaan päätellä, että yritysten henkilökunnalleen maksama korvaus työstä on riittävä ja henkilöstön elämään tarvittavat välttämättömät asiat saadaan sillä turvatuiksi. Tutkimuksessa yllätti se, miten samankaltaista ihmisten motivoituminen on asiantuntijoilla ja muilla työntekijöillä. Merkitseviä eroja ei syntynyt lainkaan.