Jatkuva parantaminen lääketeollisuudessa
Hellman, Juho Oskari (2010)
Hellman, Juho Oskari
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Lääketeollisuus on elänyt viime vuosina murroksen aikaa, jolloin operatiivisen toiminnan kehittäminen on ollut suurennuslasin alla. Tehokkuuden parantamiseen kuuluvat niin suuret kehityshankkeet, kuin pienet päivittäiset parannukset. Tutkielman toimeksiantajalla Orion Oyj:llä tämä on tarkoittanut mittavaa tehokkuuden parantamishanketta OPEX:ia, jonka avulla toiminnan taso pyritään nostamaan maailmanluokan toiminnan tasolle. Toimiminen pysyvästi maailmanluokan tasolla antaa mahdollisuudet vastata kasvaneisiin vaatimuksiin.
OPEX:n yksi tavoite on jatkuvan parantamisen mallin löytäminen ja rakentaminen, johon tämä tutkielma keskittyi. Tutkimuksessa ilmeni, että toimiva jatkuvan parantamisen malli vaatii sekä päivittäistä operatiivista parantamista, että pidemmän tähtäimen strategista kehittämistä.
Strategisemman kehityksen kannalta Orion on jo aiemmin lähtenyt implementoimaan Six sigma -johtamismallia, jonka avulla suuremmat ja strategisemmat kehityshankkeet saada vietyä hallitusti läpi. Operatiiviseen parantamiseen löytyi tutkielman kautta ratkaisu Japanista lähtöisin olevalla Kaizen kehitysmallilla. Tutkimuksessa havaittiin, että nämä kaksi mallia yhdistämällä voidaan kohdeyrityksessä luoda tehokas ja toimiva malli jatkuvaan parantamiseen.
OPEX:n yksi tavoite on jatkuvan parantamisen mallin löytäminen ja rakentaminen, johon tämä tutkielma keskittyi. Tutkimuksessa ilmeni, että toimiva jatkuvan parantamisen malli vaatii sekä päivittäistä operatiivista parantamista, että pidemmän tähtäimen strategista kehittämistä.
Strategisemman kehityksen kannalta Orion on jo aiemmin lähtenyt implementoimaan Six sigma -johtamismallia, jonka avulla suuremmat ja strategisemmat kehityshankkeet saada vietyä hallitusti läpi. Operatiiviseen parantamiseen löytyi tutkielman kautta ratkaisu Japanista lähtöisin olevalla Kaizen kehitysmallilla. Tutkimuksessa havaittiin, että nämä kaksi mallia yhdistämällä voidaan kohdeyrityksessä luoda tehokas ja toimiva malli jatkuvaan parantamiseen.