Kiinteän toimipaikan tuloverotus
Mattila, Marianne (2013)
Mattila, Marianne
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Jos yritys harjoittaa liiketoimintaa ulkomailla omissa nimissään, esimerkiksi ulkomaille sijoitetun epäitsenäisen sivuliikkeen tai edustajan välityksellä, sille saattaa muodostua kyseiseen valtioon kiinteä toimipaikka. Yrityksen kannalta kiinteä toimipaikka on mer-kittävä, koska verosopimusten mukaan yritystä voidaan verottaa liiketulosta toisessa sopimusvaltiossa, jos liiketoimintaa on harjoitettu tässä toisessa valtiossa kiinteästä toi-mipaikasta. Tässä tutkielmassa oli tarkoituksena selvittää, millä edellytyksillä suomalai-selle yritykselle muodostuu kiinteä toimipaikka ulkomaille ja miten siihen liittyvä liike-tulo verotetaan.
Tutkimus perustui pääosin OECD:n vuonna 2010 julkaistuun malliverosopimuksen kiinteää toimipaikkaa koskevaan 5 artiklaan ja liiketulon verotusta koskevaan 7 artiklaan sekä näiden kommentaareihin. Liiketulon kohdistamisessa hyödynnettiin lisäksi OECD:n raporttia tulon kohdistamisesta kiinteään toimipaikkaan. Kiinteää toimipaikkaa tarkasteltiin OECD:n malliverosopimuksen näkökulmasta siksi, että Suomen sekä mui-den teollisuusmaiden verosopimukset pohjautuvat useimmiten OECD:n malliverosopi-mukseen. Lisäksi, jos liiketoimintaa harjoitetaan sellaisessa valtiossa, jonka kanssa Suomella on verosopimus, kiinteän toimipaikan muodostuminen ratkaistaan verosopi-muksen määritelmän perusteella.
Kiinteään toimipaikkaan kohdistettavan verotettavan tulon laskemista varten, sovelle-taan erillisyhtiöperiaatetta sekä markkinaehtoperiaatetta. Kohdistettavan tulon laskemi-nen on haasteellista ja edellyttää erittäin huolellista dokumentaatiota. Liiketulon vero-tuksessa on oleellista, että se verotetaan kansallisen lainsäädännön mukaan. Tästä voi aiheutua se, että kiinteän toimipaikan verotettava tulo muodostuu erilaiseksi asuin- ja lähdevaltiossa. Vaikka kiinteää toimipaikkaa koskeva malliverosopimuksen kommentaari oli erittäin yksityiskohtainen, sen soveltaminen vaihtelee maittain. Tämä puolestaan aiheuttaa suurta epävarmuutta kansainvälisesti toimiville yrityksille. Kyseistä kommentaaria ollaan kuitenkin päivittämässä, joten tulevaisuudessa sen soveltaminen voi yhtenäistyä.
Tutkimus perustui pääosin OECD:n vuonna 2010 julkaistuun malliverosopimuksen kiinteää toimipaikkaa koskevaan 5 artiklaan ja liiketulon verotusta koskevaan 7 artiklaan sekä näiden kommentaareihin. Liiketulon kohdistamisessa hyödynnettiin lisäksi OECD:n raporttia tulon kohdistamisesta kiinteään toimipaikkaan. Kiinteää toimipaikkaa tarkasteltiin OECD:n malliverosopimuksen näkökulmasta siksi, että Suomen sekä mui-den teollisuusmaiden verosopimukset pohjautuvat useimmiten OECD:n malliverosopi-mukseen. Lisäksi, jos liiketoimintaa harjoitetaan sellaisessa valtiossa, jonka kanssa Suomella on verosopimus, kiinteän toimipaikan muodostuminen ratkaistaan verosopi-muksen määritelmän perusteella.
Kiinteään toimipaikkaan kohdistettavan verotettavan tulon laskemista varten, sovelle-taan erillisyhtiöperiaatetta sekä markkinaehtoperiaatetta. Kohdistettavan tulon laskemi-nen on haasteellista ja edellyttää erittäin huolellista dokumentaatiota. Liiketulon vero-tuksessa on oleellista, että se verotetaan kansallisen lainsäädännön mukaan. Tästä voi aiheutua se, että kiinteän toimipaikan verotettava tulo muodostuu erilaiseksi asuin- ja lähdevaltiossa. Vaikka kiinteää toimipaikkaa koskeva malliverosopimuksen kommentaari oli erittäin yksityiskohtainen, sen soveltaminen vaihtelee maittain. Tämä puolestaan aiheuttaa suurta epävarmuutta kansainvälisesti toimiville yrityksille. Kyseistä kommentaaria ollaan kuitenkin päivittämässä, joten tulevaisuudessa sen soveltaminen voi yhtenäistyä.