Strategic product backlog prioritization method for agile portfolio development
Savolainen, Kalle Akseli (2024-04-04)
Savolainen, Kalle Akseli
04.04.2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040414762
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040414762
Tiivistelmä
The product backlog is a central component of the scrum framework for conducting agile product development. The product backlog is a compiled list of all the development activities that are going to be completed, and it is the responsibility of the product owner to update, refine and prioritize this backlog so that maximum value is delivered in as short of a time frame as possible. This thesis explores the current best practices in product backlog prioritization in an effort to create a prioritization method for scenarios where the definition of value must be broad. The definition must account for the product backlog including a wide variety of different kinds of items aimed at developing products, services, and systems. As scrum is an agile methodology for product development the prioritization method should also adhere to the principles of agile. The thesis utilizes decision analysis and current best practices for the creation of the method followed by qualitative research in the form of interviews with product owners from ABB’s Smart Power division to find out how well the method is suited for real world applications and how it should be improved. This approach aligns with a grounded theory approach and as such the data collection and analysis follows this approach. This thesis is centered around the following three questions. What are the parameters that a product owner should consider when defining the business value of product backlog items? How much weight should each parameter have in the decision-making process? How should the parameters be utilized in order to acquire the relative priority of each item? This thesis finds answers to these questions by creating a prioritization method, that accounts for a wide variety of parameters in the definition of the business value of product backlog items, by utilizing the above-mentioned research methods. The overall framework of the method as well as the individual processes that act as its components are the key findings of this thesis and can either be used together or separately. The framework of the method and its components are mainly aimed at organizations utilizing scrum in the development of physical products and services to complement these products. Furthermore, certain components could be utilized in companies outside the manufacturing industry, in organizations using other agile methodologies in product development or even in other decision-making scenarios where activities need to be prioritized. While many methods for product backlog prioritization exist, there was a clear need in the organization, and in the field of product ownership, for a new kind of method that would concretely support decision-making. This thesis combines existing product backlog prioritization models with typical decision-support tools to create a novel, systematic, solution for product backlog item prioritization. Product backlog eli tuotteen kehitysjono on keskeinen osa ketterän tuotekehityksen viitekehystä nimeltä scrum. Tuotteen kehitysjonoon on listattu kaikki ne aktiviteetit, jotka tuotteen kehitystiimi aikoo suorittaa. Kehitysjonon päivittäminen, jalostaminen ja priorisointi kuuluvat tuotteen omistajan tehtäviin. Näiden tehtävien tavoitteena on saavuttaa maksimaalinen arvontuotanto niin lyhyessä ajassa kuin mahdollista. Tässä tutkielmassa selvitetään tämänhetkisiä parhaita käytäntöjä kehitysjonon priorisointiin tavoitteena luoda priorisointimetodi, joka toimisi niissä tapauksissa, joissa arvon määritelmän tulee olla laaja. Määritelmän tulee ottaa huomioon, että kehitysjonossa saattaa olla useita erilaisia aktiviteettejä, jotka liittyvät tuotteiden, palveluiden ja järjestelmien kehitykseen. Koska scrum on ketterään kehitykseen pohjautuva viitekehys, tulee myös priorisointimetodin seurata ketterän kehityksen periaatteita. Tässä tutkielmassa luodaan priorisointimetodi päätösanalyysiin sekä parhaisiin käytäntöihin pohjautuen, ja selvitetään metodin toimivuutta ja vaadittavia parannuksia kvalitatiivisten haastattelujen perusteella. Haastateltavina toimi ABB:n Smart Power divisioonan tuotteen omistajia. Tämä lähestymistapa on yhtenevä grounded theory -tutkimusmenetelmän kanssa, minkä vuoksi tutkimusdatan keräys ja analyysi on suoritettu kyseisen metodin mukaisesti. Tämä tutkielma rakentuu kolmen tutkimuskysymyksen ympärille. Mitä parametrejä tuotteen omistajan tulisi ottaa huomioon eri aktiviteettien arvon arvioinnissa? Kuinka paljon jokaisella parametrillä tulisi olla painoarvoa päätöksentekoprosessissa? Kuinka näitä parametrejä tulisi käyttää aktiviteettien keskinäisen järjestyksen selvittämiseen? Tämä tutkielma löytää vastaukset näihin kysymyksiin edellä mainittuja tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Näin tutkielma luo priorisointimetodin, joka pohjautuu arvon mittaamiseen sellaisen määritelmän mukaan, joka ottaa laajasti huomioon eri parametrejä. Priorisointimetodin viitekehys sekä sen yksittäiset osat toimivat tämän tutkielman tärkeimpinä löydöksinä ja niitä voidaan käyttää joko yhdessä tai erikseen. Tutkielman esittämä priorisointimetodi on tarkoitettu niille yrityksille, jotka käyttävät scrum-viitekehystä tuotekehityksessään ja pääsääntöisesti keskittyvät fyysisten tuotteiden valmistukseen sekä niitä täydentävien palveluiden kehitykseen. Tämän lisäksi jotain osia metodista voitaisiin käyttää myös teollisuussektorin ulkopuolella muita ketterän kehityksen viitekehyksiä käyttävissä yrityksissä tai jopa muissa päätöksentekotilanteissa, joissa aktiviteetteja pitää asettaa tärkeysjärjestykseen. Vaikka monia tuotteen kehitysjonon priorisointimetodeja on jo olemassa, sekä organisaatiossa että tuotejohdon kirjallisuudessa oli selkeä tarve uudenlaiselle menetelmälle, joka konkreettisesti tukisi päätöksentekijöitä. Tämä tutkielma yhdistää olemassa olevia tuotteen kehitysjonon priorisoinnin malleja tyypillisten päätöksenteon tukimallien kanssa luoden uudenlaisen ja systemaattisen ratkaisun tuotteen kehitysjonon priorisointiin.