Ulkomaankomennuksen tuloksellisuuden seuranta lähettävän organisaation näkökulmasta
Rantala, Sanna (2023-12-11)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211153330
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211153330
Tiivistelmä
Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus ja sen mittaaminen ovat olleet kiinnostava tutkimusaihe jo pitkään. Tähän keskusteluun on tiiviisti liittynyt myös ulkomaankomennukset, jotka yrityksen näkökulmasta ovat merkittävä investointi. Tutkielmaa suunniteltaessa kiinnostusta herättivät seuraavat kysymykset: Seuraavatko yritykset ulkomaankomennusten tuloksellisuutta? Jos seuraavat, niin miten? Näiden kysymysten myötä muodostui tutkielman tutkimuskysymys: Miten tuloksellisuuden seuranta näkyy organisaatiossa komennusprosessin eri vaihessa?
Kirjallisuuskatsauksessa keskitytään tuloksellisuuden käsitteeseen henkilöstöjohtamisessa ja tarkastelussa avataan tuloksellisuuden keskeiset selitysmallit: resurssilähtöinen teoria, parhaat käytännöt, kontingenssi- ja konfigurationaalinen malli. Samoin tehdään katsaus ulkomaankomennusprosessin tuloksellisuuden arviointiin, jossa avataan ulko-maankomennusprosessia ja sen tavoitteita organisaatioille.
Tutkielman empiirinen osuus toteuttiin laadullisin menetelmin käyttäen aineistonkeruu-menetelmänä puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin case -yrityksessä ja haastattelut kohdennettiin henkilöihin joilla oli keskeinen rooli ulkomaankomennuksen toteutuksessa ja siten myös tuloksellisuuden seurannassa.
Tutkimuksen tuloksissa oli selkeästi nähtävissä, että ulkomaankomennuksen tuloksellisuuden seuranta oli pääasiassa esihenkilön/liiketoiminnan vastuulla. Tuloksellisuuden seuranta keskittyi liiketoiminnallisten ja henkilökohtaisen kehittymisen tavoitteiden seurantaan. Pienemmälle painoarvolle jäivät prosessin laadukkuuden ja taloudellisten mittareiden seuranta komennusprosessin osalta. Vaikkakin tutkimus kohdistui yhteen organisaatioon, on tutkimuksen tuloksista löydettävissä näkökulmia hyödynnettäväksi muihinkin organisaatiohin, jotka toteuttavat ulkomaankomennuksia.
Tuloksellisuuden mittauksessa keskeistä on määrittää yrityksen strategiaa ja operatiivista tekemistä tukevat keskeiset mittarit, jotka aidosti tuottavat lisäarvoa liiketoimintajohdolle päätösten tueksi ja toiminnan seuraamiseksi. Tämä vaatii organisaation toiminnan ytimen ja ympäristön hyvää ymmärtämistä.
Kirjallisuuskatsauksessa keskitytään tuloksellisuuden käsitteeseen henkilöstöjohtamisessa ja tarkastelussa avataan tuloksellisuuden keskeiset selitysmallit: resurssilähtöinen teoria, parhaat käytännöt, kontingenssi- ja konfigurationaalinen malli. Samoin tehdään katsaus ulkomaankomennusprosessin tuloksellisuuden arviointiin, jossa avataan ulko-maankomennusprosessia ja sen tavoitteita organisaatioille.
Tutkielman empiirinen osuus toteuttiin laadullisin menetelmin käyttäen aineistonkeruu-menetelmänä puolistrukturoitua haastattelua eli teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin case -yrityksessä ja haastattelut kohdennettiin henkilöihin joilla oli keskeinen rooli ulkomaankomennuksen toteutuksessa ja siten myös tuloksellisuuden seurannassa.
Tutkimuksen tuloksissa oli selkeästi nähtävissä, että ulkomaankomennuksen tuloksellisuuden seuranta oli pääasiassa esihenkilön/liiketoiminnan vastuulla. Tuloksellisuuden seuranta keskittyi liiketoiminnallisten ja henkilökohtaisen kehittymisen tavoitteiden seurantaan. Pienemmälle painoarvolle jäivät prosessin laadukkuuden ja taloudellisten mittareiden seuranta komennusprosessin osalta. Vaikkakin tutkimus kohdistui yhteen organisaatioon, on tutkimuksen tuloksista löydettävissä näkökulmia hyödynnettäväksi muihinkin organisaatiohin, jotka toteuttavat ulkomaankomennuksia.
Tuloksellisuuden mittauksessa keskeistä on määrittää yrityksen strategiaa ja operatiivista tekemistä tukevat keskeiset mittarit, jotka aidosti tuottavat lisäarvoa liiketoimintajohdolle päätösten tueksi ja toiminnan seuraamiseksi. Tämä vaatii organisaation toiminnan ytimen ja ympäristön hyvää ymmärtämistä.