Incumbents’ response against disruptive business model innovation : Case: video game industry
Florea, Patrick (2023-11-04)
Florea, Patrick
04.11.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231104143227
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231104143227
Tiivistelmä
For incumbents to stay in the market as a competitive force for an extended time requires a business model innovation. Yet, in a disruptive market, the rules are different. In the video game industry during the years 2010-2022, a new and disruptive business model arrived, GaaS- business model, and as a result, redefined the way an industry creates and captures value by introducing new activities and partners in unprecedented ways. To survive the threat and exploit the opportunity, several incumbent video game organisations have responded to disruptive business model innovation by redesigning their strategy. Hence, incumbents innovated their BM in order to maintain their established role in the changing environment. Some incumbents succeeded in BMI in response to DBMI, and some failed.
This study's purpose is, therefore, to understand why incumbents succeed or fail in responding to DBMI through BMI. The study specifically chose to analyse the influence of managerial choices and dynamic capabilities BMI response in order to answer our research questions: "Why do incumbent organisations succeed or fail in innovating their business model in response to a disruptive BMI?". This research comprises theory chapters that leverage existing theories and prior studies to enhance our understanding and address the research questions formulated for this study, along with three specific objectives that support the main research question. The theory chapters focused on BMI, DBMI, dynamic capabilities and managerial choices. As a result, a research framework was developed to leverage in collecting and analysing the empirical data. This research uses qualitative content analysis in case study research, which is why two incumbent video game organisations were chosen to be analysed: Activision Blizzard (Case A) and Electronic Arts (Case B). Their annual reports and statistics between 2010–2021 have been collected and analysed for managerial choices and dynamic capabilities that influence the success or failure of BMI. Findings revealed new managerial choices that influence the BMI and the role of ambidexterity throughout the whole BMI process in response to DBMI. The findings reveal what the incumbent has done (managerial choices) in their BMI process during the disruption phenomena. The data on managerial choices can convey information about incumbents' dynamic capabilities and other factors that may have influenced the success or failure of BMI.
Based on the theories, the findings of empirical data, interpretations and discussion, the research results reveal seven notable reasons why incumbents succeed in BMI response and four notable reasons why they fail in BMI response. For instance, successful incumbents focus on managerial choices that emphasises exploring at the beginning of the DBMI process, focus on acquiring external knowledge and competencies, and minimise the conflict between the established BM and the new BM. In contrast, unsuccessful incumbents respond too early without adequately exploring the DBMI, and establish too close the organisational linkages between the established BM and the new BM, especially if the new BM consists of highly conflicting BM elements. Markkinoilla kilpailukykyisenä toimiminen pitkään vaatii liiketoimintamallin uudistamista. Disruptiivisilla markkinoilla säännöt ovat kuitenkin erilaiset. Videopelialalla vuosien 2010–2022 aikana syntyi uusi ja disruptiivinen liiketoimintamalli, GaaS-liiketoimintamalli. Kyseinen liiketoimintamalli määritteli, miten ala luo ja hyödyntää arvoa tuomalla mukaan uusia toimintoja ja kumppaneita ennennäkemättömillä tavoilla. Selvitäkseen disruptiivisen muutoksen tuomista uhkista sekä hyödyntääkseen sen tarjoamia mahdollisuuksia, vakiintuneet videopeliorganisaatiot reagoivat suunnittelemalla uudelleen strategiansa disruptiivisen liiketoimintamalli-innovaation vuoksi. Näin ollen vakiintuneet videopeliorganisaatiot uudistivat liiketoimintamallejaan säilyttääkseen vakiintuneen asemansa muuttuvassa ympäristössä. Osa vakiintuneista toimijoista onnistui innovoimaan liiketoimintamalliaan vastatakseen disruptiiviseen liiketoimintamalli-innovaatioon, kun taas toiset epäonnistuivat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, miksi vakiintuneet toimijat onnistuvat tai epäonnistuvat vastatessaan disruptiiviseen liiketoimintamalli-innovaatioon liiketoimintamalli-innovaation kautta. Tämän gradututkielman tutkimuskysymys kuuluu seuraavasti: ”Miksi vakiintuneet organisaatiot onnistuvat tai epäonnistuvat innovoimaan liiketoimintamalliaan vastauksena disruptiiviseen liiketoimintamallin innovaatioon?”. Vastatakseen tähän tutkimuskysymykseen, tutkimus keskittyy analysoimaan, miten johtamispäätökset ja dynaamiset kyvyt vaikuttavat liiketoimintamalli-innovaation onnistumiseen tai epäonnistumiseen. Tutkimus sisältää teoriaosioita, jotka hyödyntävät olemassa olevia teorioita ja aiempia tutkimuksia vastatakseen tälle tutkimukselle asetettuihin kolmeen tutkimustavoitteeseen, jotka tukevat päätutkimuskysymystä. Teoriaosiot keskittyvät liiketoimintamalli-innovaatioon, disruptiiviseen liiketoimintamalli-innovaatioon, dynaamisiin kykyihin ja johtamispäätöksiin. Tämän seurauksena luotiin tutkimuskehys, jota hyödynnettiin empiiristen tietojen keräämisessä ja analysoinnissa. Tämä tutkimus käyttää laadullista sisällönanalyysia tapaustutkimuksessa, minkä vuoksi valittiin kaksi vakiintunutta videopeliorganisaatiota analysoitaviksi: Activision Blizzard (Case A) ja Electronic Arts (Case B). Näiden organisaatioiden vuosikertomuksia ja tilastoja on kerätty vuosilta 2010–2021 sekä analysoitu johtamispäätösten ja dynaamisten kykyjen osalta, jotka vaikuttavat liiketoimintamallin uudistamisen onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Tutkimustulokset paljastavat uusia johtamispäätöksiä, jotka vaikuttavat liiketoimintamalli-innovaatioon sekä ambidextrisuuden merkitystä liiketoimintamalli-innovaatioprosessin aikana. Tulokset paljastavat, mitä vakiintuneet toimijat ovat tehneet (johtamispäätökset) liiketoimintamallinsa innovaatioprosessin aikana disruptio-ilmiön aikana. Johtamispäätöksiin liittyvät tiedot välittävät tietoa vakiintuneiden toimijoiden dynaamisista kyvyistä ja muista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa liiketoimintamalli-innovaation onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Teorioiden, empiiristen tietojen, tulkitsemisen ja keskustelun perusteella tutkimustulokset paljastavat seitsemän huomionarvoista syytä, miksi vakiintuneet toimijat onnistuvat vastatessaan liiketoimintamallin uudistamiseen ja neljä huomionarvoista syytä, miksi he epäonnistuvat liiketoimintamallin uudistamisessa. Onnistuneet vakiintuneet toimijat keskittyvät esimerkiksi tutkiviin johtamispäätöksiin disruptiivisen liiketoimintamalli-innovaation prosessin alussa, hankkimaan ulkoista tietoa ja osaamista sekä minimoimaan ristiriidan vakiintuneen liiketoimintamallin ja uuden liiketoimintamallin välillä. Toisaalta epäonnistuneet vakiintuneet toimijat reagoivat liian aikaisin ilman riittävää perehtymistä disruptiiviseen liiketoimintamalli-innovaatioon sekä luovat liian läheisiä organisaatiolinkkejä vakiintuneen liiketoimintamallin ja uuden liiketoimintamallin välille.
This study's purpose is, therefore, to understand why incumbents succeed or fail in responding to DBMI through BMI. The study specifically chose to analyse the influence of managerial choices and dynamic capabilities BMI response in order to answer our research questions: "Why do incumbent organisations succeed or fail in innovating their business model in response to a disruptive BMI?". This research comprises theory chapters that leverage existing theories and prior studies to enhance our understanding and address the research questions formulated for this study, along with three specific objectives that support the main research question. The theory chapters focused on BMI, DBMI, dynamic capabilities and managerial choices. As a result, a research framework was developed to leverage in collecting and analysing the empirical data. This research uses qualitative content analysis in case study research, which is why two incumbent video game organisations were chosen to be analysed: Activision Blizzard (Case A) and Electronic Arts (Case B). Their annual reports and statistics between 2010–2021 have been collected and analysed for managerial choices and dynamic capabilities that influence the success or failure of BMI. Findings revealed new managerial choices that influence the BMI and the role of ambidexterity throughout the whole BMI process in response to DBMI. The findings reveal what the incumbent has done (managerial choices) in their BMI process during the disruption phenomena. The data on managerial choices can convey information about incumbents' dynamic capabilities and other factors that may have influenced the success or failure of BMI.
Based on the theories, the findings of empirical data, interpretations and discussion, the research results reveal seven notable reasons why incumbents succeed in BMI response and four notable reasons why they fail in BMI response. For instance, successful incumbents focus on managerial choices that emphasises exploring at the beginning of the DBMI process, focus on acquiring external knowledge and competencies, and minimise the conflict between the established BM and the new BM. In contrast, unsuccessful incumbents respond too early without adequately exploring the DBMI, and establish too close the organisational linkages between the established BM and the new BM, especially if the new BM consists of highly conflicting BM elements.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, miksi vakiintuneet toimijat onnistuvat tai epäonnistuvat vastatessaan disruptiiviseen liiketoimintamalli-innovaatioon liiketoimintamalli-innovaation kautta. Tämän gradututkielman tutkimuskysymys kuuluu seuraavasti: ”Miksi vakiintuneet organisaatiot onnistuvat tai epäonnistuvat innovoimaan liiketoimintamalliaan vastauksena disruptiiviseen liiketoimintamallin innovaatioon?”. Vastatakseen tähän tutkimuskysymykseen, tutkimus keskittyy analysoimaan, miten johtamispäätökset ja dynaamiset kyvyt vaikuttavat liiketoimintamalli-innovaation onnistumiseen tai epäonnistumiseen. Tutkimus sisältää teoriaosioita, jotka hyödyntävät olemassa olevia teorioita ja aiempia tutkimuksia vastatakseen tälle tutkimukselle asetettuihin kolmeen tutkimustavoitteeseen, jotka tukevat päätutkimuskysymystä. Teoriaosiot keskittyvät liiketoimintamalli-innovaatioon, disruptiiviseen liiketoimintamalli-innovaatioon, dynaamisiin kykyihin ja johtamispäätöksiin. Tämän seurauksena luotiin tutkimuskehys, jota hyödynnettiin empiiristen tietojen keräämisessä ja analysoinnissa. Tämä tutkimus käyttää laadullista sisällönanalyysia tapaustutkimuksessa, minkä vuoksi valittiin kaksi vakiintunutta videopeliorganisaatiota analysoitaviksi: Activision Blizzard (Case A) ja Electronic Arts (Case B). Näiden organisaatioiden vuosikertomuksia ja tilastoja on kerätty vuosilta 2010–2021 sekä analysoitu johtamispäätösten ja dynaamisten kykyjen osalta, jotka vaikuttavat liiketoimintamallin uudistamisen onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Tutkimustulokset paljastavat uusia johtamispäätöksiä, jotka vaikuttavat liiketoimintamalli-innovaatioon sekä ambidextrisuuden merkitystä liiketoimintamalli-innovaatioprosessin aikana. Tulokset paljastavat, mitä vakiintuneet toimijat ovat tehneet (johtamispäätökset) liiketoimintamallinsa innovaatioprosessin aikana disruptio-ilmiön aikana. Johtamispäätöksiin liittyvät tiedot välittävät tietoa vakiintuneiden toimijoiden dynaamisista kyvyistä ja muista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa liiketoimintamalli-innovaation onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Teorioiden, empiiristen tietojen, tulkitsemisen ja keskustelun perusteella tutkimustulokset paljastavat seitsemän huomionarvoista syytä, miksi vakiintuneet toimijat onnistuvat vastatessaan liiketoimintamallin uudistamiseen ja neljä huomionarvoista syytä, miksi he epäonnistuvat liiketoimintamallin uudistamisessa. Onnistuneet vakiintuneet toimijat keskittyvät esimerkiksi tutkiviin johtamispäätöksiin disruptiivisen liiketoimintamalli-innovaation prosessin alussa, hankkimaan ulkoista tietoa ja osaamista sekä minimoimaan ristiriidan vakiintuneen liiketoimintamallin ja uuden liiketoimintamallin välillä. Toisaalta epäonnistuneet vakiintuneet toimijat reagoivat liian aikaisin ilman riittävää perehtymistä disruptiiviseen liiketoimintamalli-innovaatioon sekä luovat liian läheisiä organisaatiolinkkejä vakiintuneen liiketoimintamallin ja uuden liiketoimintamallin välille.