Yhteiskuntavastuun vaikutus yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn : Toimialana kaupallinen ilmailuala 2015-2019
Nikander, Lotta (2022-05-11)
Nikander, Lotta
11.05.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051134397
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051134397
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuu on ollut jo viime vuosikymmenien aikana tärkeä aihe yritysmaailmassa. Yrityksen huomioivat päätöksenteossaan sekä yleisesti liiketoiminnassaan vastuullisuuteen liittyviä asioita yhä enemmän. Yritysten liiketoiminnasta raportointi ei enää koske pelkästään taloudellisia lukuja. Taloudellisten lukujen lisäksi vastuullisuusraportointi on kasvanut merkittävästi ja sen rooli tulee olemaan yhä vahvempi taloudellisen raportoinnin rinnalla. Yhteiskuntavastuu on määriteltävissä monella eri tapaa, mutta yleisesti yhteiskuntavastuu tarkoittaa yhteiskunnallisesti hyväksyttävää ja vastuullista toimintaa. Sen perimmäisenä periaatteena on, että yritykset antavat yhteiskunnalle myös takaisin jotain, sillä yritykset saavat yhteiskunnalta ja ympäristöstä paljon tukea toiminnalleen.
Yhteiskuntavastuun ja yrityksen taloudellisen suorituskyvyn välisestä suhteesta on oltu kiinnostuneita jo pidemmän aikaa. Tutkimuksia yhteiskuntavastuun vaikutuksesta yrityksen kannattavuuteen on tehty paljon niin yleisellä tasolla kuin toimialakohtaisesti. Tutkimuksien tulokset ovat olleet ristiriitaisia ja aihe herättää edelleen kiinnostusta alan kirjallisuudessa. Tämän tutkielman tavoitteena on saada selvyyttä yhteiskuntavastuun ja kannattavuuden välisestä yhteydestä maailmanlaajuisesti kaupallisella ilmailualalla matkustajalentoliikenneyhtiöiden osalta.
Tutkielmassa esitellään yhteiskuntavastuun määritelmiä, raportointia sekä mittareita, jolla yhteiskuntavastuuta mitataan. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään alan kirjallisuuteen ja merkittävimpiin tutkimuksiin. Hypoteesit käsittelevät sitä, mikäli yhteys muuttujien yhteiskuntavastuun ja kannattavuuden väliltä löytyy, onko se positiivinen vai negatiivinen yhteys. Tutkielman tutkimus on toteutettu kvantitatiivisesti regressioanalyysilla, jolla on tarkasteltu yhteiskuntavastuumuuttujan ja koko pääoman tuottoasteen yhteyttä, sillä regressioanalyysi sopii erityisen hyvin tutkimaan syy-seuraussuhteita.
Tutkimustulokset ovat osittain samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa, sillä yhteiskuntavastuulla nähtiin olevan lievästi negatiivinen vaikutus yrityksen kannattavuuteen. Tämän tutkielman tutkimus on kuitenkin toteutettu muuttujalla, joka sisältää useampia osa-alueita yhteiskuntavastuusta, joita on tarkasteltu erillisinä muuttujina aikaisemmissa tutkimuksissa. Tämän vuoksi johtopäätöksiä ei voida tulkita suoraviivaisesti, varsinkin kun vaikutus on hyvin lievästi negatiivinen. Tulokset ovat tilastollisesti hyvin merkitsevällä tasolla, joten tutkimustulokset antavat suuntaa toimialan kannattavuuden kehityksestä yhteiskuntavastuun näkökulmasta vuosina 2015–2019.
Yhteiskuntavastuun ja yrityksen taloudellisen suorituskyvyn välisestä suhteesta on oltu kiinnostuneita jo pidemmän aikaa. Tutkimuksia yhteiskuntavastuun vaikutuksesta yrityksen kannattavuuteen on tehty paljon niin yleisellä tasolla kuin toimialakohtaisesti. Tutkimuksien tulokset ovat olleet ristiriitaisia ja aihe herättää edelleen kiinnostusta alan kirjallisuudessa. Tämän tutkielman tavoitteena on saada selvyyttä yhteiskuntavastuun ja kannattavuuden välisestä yhteydestä maailmanlaajuisesti kaupallisella ilmailualalla matkustajalentoliikenneyhtiöiden osalta.
Tutkielmassa esitellään yhteiskuntavastuun määritelmiä, raportointia sekä mittareita, jolla yhteiskuntavastuuta mitataan. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään alan kirjallisuuteen ja merkittävimpiin tutkimuksiin. Hypoteesit käsittelevät sitä, mikäli yhteys muuttujien yhteiskuntavastuun ja kannattavuuden väliltä löytyy, onko se positiivinen vai negatiivinen yhteys. Tutkielman tutkimus on toteutettu kvantitatiivisesti regressioanalyysilla, jolla on tarkasteltu yhteiskuntavastuumuuttujan ja koko pääoman tuottoasteen yhteyttä, sillä regressioanalyysi sopii erityisen hyvin tutkimaan syy-seuraussuhteita.
Tutkimustulokset ovat osittain samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa, sillä yhteiskuntavastuulla nähtiin olevan lievästi negatiivinen vaikutus yrityksen kannattavuuteen. Tämän tutkielman tutkimus on kuitenkin toteutettu muuttujalla, joka sisältää useampia osa-alueita yhteiskuntavastuusta, joita on tarkasteltu erillisinä muuttujina aikaisemmissa tutkimuksissa. Tämän vuoksi johtopäätöksiä ei voida tulkita suoraviivaisesti, varsinkin kun vaikutus on hyvin lievästi negatiivinen. Tulokset ovat tilastollisesti hyvin merkitsevällä tasolla, joten tutkimustulokset antavat suuntaa toimialan kannattavuuden kehityksestä yhteiskuntavastuun näkökulmasta vuosina 2015–2019.