Korkeakoulutuksen haasteet henkilöstöjohtamisen kentässä
Jaalama, Hanna (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata korkeakouluasteen henkilöstötehtäviin valmistavaa koulutusta peilaten sitä erityisesti lähitulevaisuuden henkilöstötyön vaatimiin kompetensseihin. Tutkimuksen pääongelmaan, millaisia valmiuksia henkilöstötehtäviin valmistavan koulutuksen pitäisi antaa, jotta ne tukisivat henkilöstötyön tarpeita, haettiin vastausta kahden alaongelman kautta: mitä henkilöstöjohtaminen on vuonna 2010 ja millaisia kompetensseja henkilöstöasiantuntijalta vaaditaan. Tutkimuksen pääongelmaa avattiin Ulrichin (1997) henkilöstöjohtamisen roolimallin ja henkilöstöjohdon kompetenssimallien avulla. Lisäksi tutkimusongelmaan haettiin ratkaisua perehtymällä henkilöstötehtäviin valmistavaan korkeakoulutukseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti haastattelemalla kahdeksaa erilaisissa organisaatioissa toimivaa henkilöstöalan asiantuntijaa. Tutkimushaastattelut toteutettiin
teemahaastatteluina. Koska tutkimus suuntautui tulevaisuuteen, haastatteluissa sovellettiin lisäksi Delfoi-menetelmää. Tässä tutkimuksessa oli kaksi haastattelukierrosta. Ensimmäisen haastattelukierroksen tuottaman informaation ja sen huolellisen analysoinnin pohjalta suoritettiin toinen haastattelukierros, jonka avulla jo aiemmin saatua informaatioita pyrittiin syventämään.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että henkilöstötehtäviin valmistavalta korkeakoulutuksen odotetaan ennen kaikkea antavan monipuoliset perusvalmiudet henkilöstötyöhön. Nämä perusvalmiudet viittaavat niin taidollisiin kuin tiedollisiinkin kompetensseihin. Erityisen tärkeänä pidettiin sitä, että henkilöstötehtäviin korkeakoulutettu henkilö ymmärtää liiketoimintaa ja kykenee yhdistämään sen henkilöstötyöhön. Lisäksi hänellä pitää olla valmiuksia hoitaa työsuhdeasioita, joka vaatii työoikeuden ja työmarkkinajärjestelmän hyvää tuntemista. Taidollisista kompetensseista korostui eritoten yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen sekä organisointikykyyn liittyvät valmiudet.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti haastattelemalla kahdeksaa erilaisissa organisaatioissa toimivaa henkilöstöalan asiantuntijaa. Tutkimushaastattelut toteutettiin
teemahaastatteluina. Koska tutkimus suuntautui tulevaisuuteen, haastatteluissa sovellettiin lisäksi Delfoi-menetelmää. Tässä tutkimuksessa oli kaksi haastattelukierrosta. Ensimmäisen haastattelukierroksen tuottaman informaation ja sen huolellisen analysoinnin pohjalta suoritettiin toinen haastattelukierros, jonka avulla jo aiemmin saatua informaatioita pyrittiin syventämään.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että henkilöstötehtäviin valmistavalta korkeakoulutuksen odotetaan ennen kaikkea antavan monipuoliset perusvalmiudet henkilöstötyöhön. Nämä perusvalmiudet viittaavat niin taidollisiin kuin tiedollisiinkin kompetensseihin. Erityisen tärkeänä pidettiin sitä, että henkilöstötehtäviin korkeakoulutettu henkilö ymmärtää liiketoimintaa ja kykenee yhdistämään sen henkilöstötyöhön. Lisäksi hänellä pitää olla valmiuksia hoitaa työsuhdeasioita, joka vaatii työoikeuden ja työmarkkinajärjestelmän hyvää tuntemista. Taidollisista kompetensseista korostui eritoten yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen sekä organisointikykyyn liittyvät valmiudet.