Integrating the material CSR topics into company's business strategy : Case Atria Plc
Hirvelä, Anne (2019-11-01)
Hirvelä, Anne
01.11.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110136312
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110136312
Tiivistelmä
Corporate social responsibility, CSR, is a broad concept with many dimensions and complementary aspects. For different companies, the materiality of CSR aspects varies greatly. This study outlines the modern concept of CSR from the business implementa-tion point of view. The theoretical frame of reference focuses on CSR as strategic val-ue creator and how the materiality of aspects is theoretically addressed. The empirical part of the study examines how these things are put into practice in the case company: 1) How is the materiality of the CSR topics identified and prioritized in the case com-pany? 2) How are the material topics integrated into the case company’s business strategy and processes? What are the practical tools for the integration?
The study was an abductive, qualitative case study with the aim of providing the case company with information on its prevailing CSR management model. The empirical part of the study combined information from public sources, case company’s manage-ment system documentation, and interviews with people responsible for the case com-pany’s business processes. The findings were grouped and evaluated from the perspec-tive of the outlined theoretical framework.
According to the research findings, the case company’s materiality analysis of the CSR aspects and their integration into the business strategy were in many respects in line with the theoretical understanding of modern concept of CSR and the international frameworks. Yritysvastuu on laaja käsite, jolla on useita ulottuvuuksia ja toisiaan täydentäviä näkökohtia. Eri yrityksille vastuullisuusnäkökohtien olennaisuus vaihtelee suuresti. Tässä tutkimuksessa avataan nykyaikaista strategisen yritysvastuun konseptia. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään siihen, miten vastuullisuuden nähdään luovan strategista lisäarvoa ja miten näkökohtien olennaisuutta teoreettisesti käsitellään. Empiirisessä osiossa tutkitaan, miten näitä asioita toteutettiin käytännössä tapausyrityksessä: 1) Kuinka CSR-aiheiden olennaisuus tunnistetaan ja priorisoidaan tapausyrityksessä? ja 2) Kuinka olennaiset yritysvastuun näkökohdat integroidaan tapausyrityksen liiketoi-mintastrategiaan ja prosesseihin? Mitkä ovat integraation käytännön välineet?
Tutkimus oli abduktiivinen, laadullinen tapaustutkimus tavoitteenaan tuottaa tapausyritykselle tietoa sen tutkimuksen ajankohtaisesta yritysvastuun johtamismallista. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin yhdistämällä tietoa tapausyrityksen julkisista lähteistä, johtamisjärjestelmän dokumentaatiosta ja eri toiminnoista ja liiketoimintaprosesseista vastaavien henkilöiden haastatteluista. Löytöjä ryhmiteltiin ja arvioitiin esitetyn teoreettisen viitekehyksen näkökulmasta.
Tutkimuslöydösten mukaan tapausyrityksessä vastuullisuusnäkökohtien olennaisuuden arviointi ja näkökohtien sisällyttäminen liiketoimintastrategiaan vastasi monilta osin teoreettista modernin yritysvastuun käsitystä ja kansainvälisissä viitekehyksissä esitettyjä suosituksia.
The study was an abductive, qualitative case study with the aim of providing the case company with information on its prevailing CSR management model. The empirical part of the study combined information from public sources, case company’s manage-ment system documentation, and interviews with people responsible for the case com-pany’s business processes. The findings were grouped and evaluated from the perspec-tive of the outlined theoretical framework.
According to the research findings, the case company’s materiality analysis of the CSR aspects and their integration into the business strategy were in many respects in line with the theoretical understanding of modern concept of CSR and the international frameworks.
Tutkimus oli abduktiivinen, laadullinen tapaustutkimus tavoitteenaan tuottaa tapausyritykselle tietoa sen tutkimuksen ajankohtaisesta yritysvastuun johtamismallista. Tutkimuksen empiirinen osa suoritettiin yhdistämällä tietoa tapausyrityksen julkisista lähteistä, johtamisjärjestelmän dokumentaatiosta ja eri toiminnoista ja liiketoimintaprosesseista vastaavien henkilöiden haastatteluista. Löytöjä ryhmiteltiin ja arvioitiin esitetyn teoreettisen viitekehyksen näkökulmasta.
Tutkimuslöydösten mukaan tapausyrityksessä vastuullisuusnäkökohtien olennaisuuden arviointi ja näkökohtien sisällyttäminen liiketoimintastrategiaan vastasi monilta osin teoreettista modernin yritysvastuun käsitystä ja kansainvälisissä viitekehyksissä esitettyjä suosituksia.