ERÄÄN KESKIJÄNNITEKOJEISTON LUOKITUKSEN MUUTTAMINEN - meriluokitusvaatimukset standardeissa ja laivaluokituslaitosten ohjeissa
Jaakkola, Juho (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Laivojen lisääntynyt tehontarve ja siitä seuraava kuormitusvirran kasvu ovat saaneet telakat siirtymään lisääntyvässä määrin keskijännitteen käyttämiseen pienjännitteen sijasta. Vaasa Engineering Oy:n VEKE 24 -keskijännitekojeisto on alkujaan suunniteltu sähkölaitosten ja teollisuuden sähkönjakelun tarpeisiin. VEKE 24 -kojeiston meriversiota alettiin kehittää, koska telakoiden kiinnostus keskijännitejärjestelmiin on lisääntynyt. Lisäksi merikäyttöihin soveltuva keskijännitekojeisto täydentää hyvin VEO:n tuotevalikoimaa laajentaen markkina-alaa.
Työ toteutettiin vertailemalla kojeiston nykyisiä teknisiä arvoja ja ominaisuuksia IEC laivastandardien sekä ABS, DNV ja LR laivaluokituslaitosten ohjeisiin. Kojeiston muutosten suunnittelun pohjana ja yleisohjeena käytettiin kansainvälisiä standardeja IEC
60092–101, 60092–503 ja 60092–504. Standardien määräyksiä noudatettiin, jollei laivaluokituslaitosten ohjeissa ole toisin sanottu. Kojeiston meriversio tullaan rakentamaan ja
testaamaan vaativimpien ohjeiden ja määräysten mukaan.
VEKE 24 -kojeisto täyttää jo sellaisenaan osan IEC laivastandardien ja laivaluokituslaitosten vaatimuksista. Tärkeimmät testit, jotka kojeiston on läpäistävä meriluokituksen
saamiseksi, ovat: tärinä- ja kallistustesti sekä lämpenemäkokeet. Lisäksi käyttöturvallisuuden parantamiseksi on oviin asennettava maadoituskytkimen asennosta riippuvainen turvalukitus, tukikahva ja tuulihaka sekä mittaus- ja ohjauslaitteiden valot. Kotelointiluokka on nostettava IP 32:een. VEKE 24 -kojeistosta on mahdollista saada meriluokitusten mukainen laite. Diplomityössä on esitetty tarvittavat muutokset ja testaukset meriluokituksen kelpoisuuden saavuttamiseksi. Diplomityön tulosten pohjalta on jo osittain rakennettu testauksia varten merikäyttöihin soveltuva VEKE 24 -kojeiston katkaisijakennon
prototyyppi.
VEKE 24 -medium voltage switchgear manufactured by Vaasa Engineering Oy has been originally developed for electric utilities and industrial power distribution. The use of medium voltage applications in maritime industry is nowadays more common due to increased power demand and load currents in ships. This was the main reason for developing VEKE 24 -marine switchgear version. In addition VEKE 24 marine version complements the product range of Vaasa Engineering Oy and expands the market area.
The study was carried out by comparing technical specifications and characteristics of the existing switchgear with relevant shipping standards and rules by classification societies
like ABS, DNV and LR. The modifications were based on international standards IEC 60092-101, 60092-503 and 60092-504. The regulations of the above mentioned standards were complied with, unless the instructions of classification societies
indicate otherwise. The marine version of the switchgear will be built and tested according to the most demanding guidelines and regulations.
VEKE 24 -medium voltage switchgear meets partly IEC standards and the requirements of classification societies. As a result of the thesis a list of tests and modifications required
is introduced. The most relevant tests to be performed are tilt, vibration and temperature rise tests. IP coding of the switchgear must be raised up to IP 32. Also operational safety needs improving: door interlocking, handles and hold-ups to be fitted. In
addition light for measuring and control equipment is required. The aim of this thesis was to find out the modifications need to be done to VEKE 24 -switchgear in order to have it approved to the marine use. Based on the results of this thesis a prototype of a
seaworthy VEKE 24 -circuit-breaker cubicle has assembled for testing purposes.
Työ toteutettiin vertailemalla kojeiston nykyisiä teknisiä arvoja ja ominaisuuksia IEC laivastandardien sekä ABS, DNV ja LR laivaluokituslaitosten ohjeisiin. Kojeiston muutosten suunnittelun pohjana ja yleisohjeena käytettiin kansainvälisiä standardeja IEC
60092–101, 60092–503 ja 60092–504. Standardien määräyksiä noudatettiin, jollei laivaluokituslaitosten ohjeissa ole toisin sanottu. Kojeiston meriversio tullaan rakentamaan ja
testaamaan vaativimpien ohjeiden ja määräysten mukaan.
VEKE 24 -kojeisto täyttää jo sellaisenaan osan IEC laivastandardien ja laivaluokituslaitosten vaatimuksista. Tärkeimmät testit, jotka kojeiston on läpäistävä meriluokituksen
saamiseksi, ovat: tärinä- ja kallistustesti sekä lämpenemäkokeet. Lisäksi käyttöturvallisuuden parantamiseksi on oviin asennettava maadoituskytkimen asennosta riippuvainen turvalukitus, tukikahva ja tuulihaka sekä mittaus- ja ohjauslaitteiden valot. Kotelointiluokka on nostettava IP 32:een. VEKE 24 -kojeistosta on mahdollista saada meriluokitusten mukainen laite. Diplomityössä on esitetty tarvittavat muutokset ja testaukset meriluokituksen kelpoisuuden saavuttamiseksi. Diplomityön tulosten pohjalta on jo osittain rakennettu testauksia varten merikäyttöihin soveltuva VEKE 24 -kojeiston katkaisijakennon
prototyyppi.
VEKE 24 -medium voltage switchgear manufactured by Vaasa Engineering Oy has been originally developed for electric utilities and industrial power distribution. The use of medium voltage applications in maritime industry is nowadays more common due to increased power demand and load currents in ships. This was the main reason for developing VEKE 24 -marine switchgear version. In addition VEKE 24 marine version complements the product range of Vaasa Engineering Oy and expands the market area.
The study was carried out by comparing technical specifications and characteristics of the existing switchgear with relevant shipping standards and rules by classification societies
like ABS, DNV and LR. The modifications were based on international standards IEC 60092-101, 60092-503 and 60092-504. The regulations of the above mentioned standards were complied with, unless the instructions of classification societies
indicate otherwise. The marine version of the switchgear will be built and tested according to the most demanding guidelines and regulations.
VEKE 24 -medium voltage switchgear meets partly IEC standards and the requirements of classification societies. As a result of the thesis a list of tests and modifications required
is introduced. The most relevant tests to be performed are tilt, vibration and temperature rise tests. IP coding of the switchgear must be raised up to IP 32. Also operational safety needs improving: door interlocking, handles and hold-ups to be fitted. In
addition light for measuring and control equipment is required. The aim of this thesis was to find out the modifications need to be done to VEKE 24 -switchgear in order to have it approved to the marine use. Based on the results of this thesis a prototype of a
seaworthy VEKE 24 -circuit-breaker cubicle has assembled for testing purposes.