Tulospalkkausjärjestelmän toimivuus ja sen edellytykset: Tiehallinnon Vaasan tiepiirin henkilöstön kokemuksia uudesta palkkausjärjestelmästä
Alatarvas, Risto (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Lähitulevaisuudessa valtion palveluksesta siirtyy eläkkeelle huomattava määrä työntekijöitä. Valtio joutuukin tilanteeseen, jossa se yhtenä työnantajana kilpailee osaavasta työvoimasta muiden työnantajatahojen, kuten yksityisen sektorin kanssa. Valtiolla on haasteena saada palvelukseensa ja myös pitää palveluksessaan osaavaa, motivoitunutta ja sitoutunutta työvoimaa, unohtamatta jo tällä hetkellä valtion palveluksessa olevien työntekijöiden työolosuhteiden kehittämistä. Keskeinen keino vastata uusiin haasteisiin on valtion palkkauspolitiikan uudistaminen. Uusien palkkausjärjestelmien avulla valtio pyrkii houkuttelemaan uusia työntekijöitä sekä aiempaa paremmin motivoimaan ja sitouttamaan työntekijöitään.
Kannustavuuteen pyrkiviä palkkausjärjestelmiä on Tiehallinnon organisaatioissa toteutettu jo 1980-luvun lopusta lähtien. Valtion uuden palkkauspolitiikan mukainen uusi järjestelmä otettiin käyttöön vuoden 2002 alussa. Tässä työssä tutkitaan, miten uudenlainen palkkausjärjestelmä toimii valtionhallinnon organisaatiossa ja millaisia vaikutuksia järjestelmällä on organisaation toimintaan. Työssä etsitään vastausta myös siihen, millaisia vaikutuksia uudella palkkausjärjestelmällä on henkilöstön työmotivaatioon, työtyytyväisyyteen sekä organisaatioon sitoutumiseen. Teoreettisina lähtökohtina ovat New Public Managementin, managerialismin sekä strategisen henkilöstövoimavarojen johtamisen tarjoamat taustatekijät valtion uusille palkkausratkaisuille. Motivaatioteoreettisen keskustelun pohjalta muodostuu ymmärrys siitä, mitä edellytyksiä ulkoiselta, taloudelliselta palkkausjärjestelmältä vaaditaan, jotta se toimisi työntekijöitä motivoivana, työtyytyväisyyttä lisäävänä, sitouttavana sekä organisaation toimintaan myönteisesti vaikuttavana elementtinä. Tutkimuksen aineisto koostuu kirjallisuudesta, asiakirjoista sekä teemahaastatteluista. Haastatteluaineisto on kerätty haastattelemalla viittätoista Vaasan tiepiirin eri organisaatiotasojen työntekijää. Kokemuksia on haettu sekä esimiehiltä että muilta työntekijöiltä.
Tutkimus osoittaa, että palkkaus on tärkeä motivaatiotekijä, mutta ylimääräisen rahan ansaitsemiseksi ei Vaasan tiepiirissä olla valmiita tekemään kohtuuttomasti ylitöitä. Taloudelliset palkkiot kuitenkin houkuttelevat. Palkkaus vaikuttaa myönteisesti työntekijän työmotivaatioon, tyytyväisyyteen sekä sitoutumiseen, mikäli työntekijä kokee palkkauksensa oikeudenmukaiseksi eli työntekijän oma käsitys työsuorituksistaan vastaa esimiehen tekemää suoritusarviointia ja -pisteytystä. Arviointityössä ja pisteytyksessä nähdään ongelmia, jos arviointi perustuu esimiehen subjektiiviseen käsitykseen työntekijöiden työsuorituksista. Subjektiivisuuden myötä voi arvioinnissa esiintyä vääristymiä, koska työntekijöiden työsuoritukset eivät ole tarkasti määrällisesti mitattavissa. Joidenkin tiepiirin työntekijöiden työmotivaatioon edellä kuvattu voi vaikuttaa kielteisesti. Se, että palkkaa maksetaan työsuoritusten perusteella koetaan yleisesti hyvänä periaatteena. Etenkin nuoret työntekijät kokevat uuden palkkauskäytännön myönteisenä asiana. Tulospalkkioita pidetään liian pieninä ja etäisinä, jotta ne toimisivat tehokkaina motivaattoreina. Tulospalkkioiden taustalle toivotaankin konkreettisemmin yksittäistä työntekijää lähellä olevia tulostavoitteita. Tutkimuksen mukaan uuden palkkausjärjestelmän myötä tiepiirin työnjako on selkiytynyt, esimies-alaisyhteistyö tiivistynyt ja työn tavoitteiden asetanta osaltaan tehostanut toimintaa. Suurimpana haasteena uuden palkkausjärjestelmän käytössä on pyrkimys työsuoritusten arvioinnin tarkkuuteen, tosiasiallisuuteen ja objektiivisuuteen. Esimiesten rooli järjestelmän käytännön toteuttamisessa on haasteellinen, joten esimiesten henkilöjohtamisen valmiuksiin tulisikin tulospalkkausta toteuttavissa organisaatioissa panostaa.
Kannustavuuteen pyrkiviä palkkausjärjestelmiä on Tiehallinnon organisaatioissa toteutettu jo 1980-luvun lopusta lähtien. Valtion uuden palkkauspolitiikan mukainen uusi järjestelmä otettiin käyttöön vuoden 2002 alussa. Tässä työssä tutkitaan, miten uudenlainen palkkausjärjestelmä toimii valtionhallinnon organisaatiossa ja millaisia vaikutuksia järjestelmällä on organisaation toimintaan. Työssä etsitään vastausta myös siihen, millaisia vaikutuksia uudella palkkausjärjestelmällä on henkilöstön työmotivaatioon, työtyytyväisyyteen sekä organisaatioon sitoutumiseen. Teoreettisina lähtökohtina ovat New Public Managementin, managerialismin sekä strategisen henkilöstövoimavarojen johtamisen tarjoamat taustatekijät valtion uusille palkkausratkaisuille. Motivaatioteoreettisen keskustelun pohjalta muodostuu ymmärrys siitä, mitä edellytyksiä ulkoiselta, taloudelliselta palkkausjärjestelmältä vaaditaan, jotta se toimisi työntekijöitä motivoivana, työtyytyväisyyttä lisäävänä, sitouttavana sekä organisaation toimintaan myönteisesti vaikuttavana elementtinä. Tutkimuksen aineisto koostuu kirjallisuudesta, asiakirjoista sekä teemahaastatteluista. Haastatteluaineisto on kerätty haastattelemalla viittätoista Vaasan tiepiirin eri organisaatiotasojen työntekijää. Kokemuksia on haettu sekä esimiehiltä että muilta työntekijöiltä.
Tutkimus osoittaa, että palkkaus on tärkeä motivaatiotekijä, mutta ylimääräisen rahan ansaitsemiseksi ei Vaasan tiepiirissä olla valmiita tekemään kohtuuttomasti ylitöitä. Taloudelliset palkkiot kuitenkin houkuttelevat. Palkkaus vaikuttaa myönteisesti työntekijän työmotivaatioon, tyytyväisyyteen sekä sitoutumiseen, mikäli työntekijä kokee palkkauksensa oikeudenmukaiseksi eli työntekijän oma käsitys työsuorituksistaan vastaa esimiehen tekemää suoritusarviointia ja -pisteytystä. Arviointityössä ja pisteytyksessä nähdään ongelmia, jos arviointi perustuu esimiehen subjektiiviseen käsitykseen työntekijöiden työsuorituksista. Subjektiivisuuden myötä voi arvioinnissa esiintyä vääristymiä, koska työntekijöiden työsuoritukset eivät ole tarkasti määrällisesti mitattavissa. Joidenkin tiepiirin työntekijöiden työmotivaatioon edellä kuvattu voi vaikuttaa kielteisesti. Se, että palkkaa maksetaan työsuoritusten perusteella koetaan yleisesti hyvänä periaatteena. Etenkin nuoret työntekijät kokevat uuden palkkauskäytännön myönteisenä asiana. Tulospalkkioita pidetään liian pieninä ja etäisinä, jotta ne toimisivat tehokkaina motivaattoreina. Tulospalkkioiden taustalle toivotaankin konkreettisemmin yksittäistä työntekijää lähellä olevia tulostavoitteita. Tutkimuksen mukaan uuden palkkausjärjestelmän myötä tiepiirin työnjako on selkiytynyt, esimies-alaisyhteistyö tiivistynyt ja työn tavoitteiden asetanta osaltaan tehostanut toimintaa. Suurimpana haasteena uuden palkkausjärjestelmän käytössä on pyrkimys työsuoritusten arvioinnin tarkkuuteen, tosiasiallisuuteen ja objektiivisuuteen. Esimiesten rooli järjestelmän käytännön toteuttamisessa on haasteellinen, joten esimiesten henkilöjohtamisen valmiuksiin tulisikin tulospalkkausta toteuttavissa organisaatioissa panostaa.