Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vastuullisen organisaation ja kuluttajan identiteetin rakentuminen. Tarkastelussa vaateyritys Lindexin vastuuviestintä

Hjerppe, Cecilia (2019)

 
Katso/Avaa
osuva_8719.pdf (1.764Mb)
Lataukset: 


Hjerppe, Cecilia
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yritysten yhteiskuntavastuu on hyvin ajankohtainen aihe. Vaateteollisuuden vastuullisuus herättää paljon keskustelua, ja toisaalta puhutaan myös vastuullisesta kuluttamisesta. Yhteiskuntavastuuseen olennaisesti liittyy vastuuviestintä, jolla voidaan nähdä olevan erilaisia tavoitteita. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten vastuuviestinnällä rakennetaan identiteettiä organisaatiolle ja kuluttajalle.

Tutkimuksen kohteena on vaateyritys Lindexin vastuuviestintä. Aineisto koostuu Lindexin Instagram-julkaisuista ja vastuuraportista. Instagram-julkaisut on kerätty ajanjaksolta 27.3.2018–4.1.2019. Vastuuraportti on julkaistu keväällä 2018, ja se käsittelee vuotta 2017. Lindexin vastuuviestinnän taustalla on organisaation uusi visio ja siihen liittyvä keväällä 2018 lanseerattu Sustainable woman -kampanja.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa kirjallisuuteen yhteiskuntavastuusta, vastuuviestinnästä niin raportoinnin kuin sosiaalisen mediankin osalta, vastuullisesta kuluttamisesta sekä organisaation identiteetistä. Menetelmäkehyksenä on kriittinen diskurssianalyysi, jonka käsitteistä erityisesti diskurssi, representaatio ja toimija-asema ovat tälle tutkimukselle keskeisiä. Analyysissä hyödynnetään lingvistiikan ja tekstianalyysin työkaluja ja keinoja.

Tavoitteeseen pyritään pääsemään tunnistamalla vastuuviestinnästä teemoja, diskursseja ja toimija-asemia. Analyysissä tunnistetaan seitsemän diskurssia, joista vastuuviestinnässä ammennetaan. Näiden kautta tunnistetaan diskursseissa rakentuvia toimija-asemia niin organisaatiolle kuin kuluttajallekin. Analyysissä tunnistetaan diskurssien törmäys organisaation haasteellisen ja kuluttajan vaivattoman vastuullisuuden välillä. Analyysi osoittaa, että kuluttajan identiteettiä rakennetaan vastuullistamisen kautta ja että organisaation identiteetti muodostuu dynaamisessa prosessissa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6337]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste