"Yhdessä suunniteltu, mutta toteutus pääosin yksin” En fallstudie om lärarsamarbete kring ett tvåspråkigt mångvetenskapligt lärområde
Gerasimoff, Meri (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kolmen opettajan välistä samanaikaisopetuksen muodossa tehtyä yhteistyötä kaksikielisen monialaisen oppimiskokonaisuuden ympärillä. Yhteistyötä tekevät opettajat ovat luokanopettajia, joista yksi on kielikylpyopettaja. Yksi kolmesta luokasta, jotka opettajien yhteistyön myötä osallistuivat samaan oppimiskokonaisuuteen, on kielikylpyluokka. Kaikki luokat kävivät aineiston keruun aikaan peruskoulun viidettä luokkaa, joten kyseessä on kolmen rinnakkaisluokan välinen yhteistyö. Opettajayhteistyön lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, miten useamman kielen läsnäolo ilmenee oppimiskokonaisuudessa.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty kevätlukukaudella 2018 Uudellamaalla sijaitsevassa suomenkielisessä peruskoulussa, jossa on sekä yleisopetuksen, että kielikylpyopetuksen luokkia. Aineisto on kerätty osana projektia Språkmedveten helhetsskapande undervisning i skolor med språkbad ja se koostuu puolistrukturoiduista opettajahaastatteluista sekä kuvatuista ja äänitetyistä oppitunneista. Tutkimusaineisto on litteroitu niiltä osin, kun se tutkimusta ajatellen on ollut relevanttia.
Opettajat tekivät yhteistyötä ennen kaikkea oppimiskokonaisuutta suunnitellessaan, mutta jossain määrin myös opetusta toteutettaessa ja oppimista arvioitaessa. Samanaikaisopetuksen työtavoista käytössä oli pääsääntöisesti rinnakkaisopetus. Opettajat sekoittivat luokkiensa oppilaat ja vastasivat kaikki yhden sekaryhmän opettamisesta. Opetuksen sisältö ja materiaali olivat samat kaikissa ryhmissä, mutta opetuskieli vaihteli eri opettajien välillä. Kielikylpyopettaja opetti omaa ryhmäänsä sekä suomeksi että ruotsiksi ja yleisopetuksen luokanopettajat opettivat ryhmiään suomeksi. Myös niissä ryhmissä, joissa opetuskieli oli suomi, keskusteltiin oppilaiden kanssa spontaanisti ruotsin kielestä. Sisällölliset tavoitteet olivat kaikille samat, mutta kielikylpyoppilaiden odotettiin oppivan käsitellyt asiat myös ruotsin kielillä. Yleisopetuksen oppilaita arvioitiin vain suomeksi, mutta heidän toivottiin oppimiskokonaisuuden aikana oppivan myös ruotsia.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty kevätlukukaudella 2018 Uudellamaalla sijaitsevassa suomenkielisessä peruskoulussa, jossa on sekä yleisopetuksen, että kielikylpyopetuksen luokkia. Aineisto on kerätty osana projektia Språkmedveten helhetsskapande undervisning i skolor med språkbad ja se koostuu puolistrukturoiduista opettajahaastatteluista sekä kuvatuista ja äänitetyistä oppitunneista. Tutkimusaineisto on litteroitu niiltä osin, kun se tutkimusta ajatellen on ollut relevanttia.
Opettajat tekivät yhteistyötä ennen kaikkea oppimiskokonaisuutta suunnitellessaan, mutta jossain määrin myös opetusta toteutettaessa ja oppimista arvioitaessa. Samanaikaisopetuksen työtavoista käytössä oli pääsääntöisesti rinnakkaisopetus. Opettajat sekoittivat luokkiensa oppilaat ja vastasivat kaikki yhden sekaryhmän opettamisesta. Opetuksen sisältö ja materiaali olivat samat kaikissa ryhmissä, mutta opetuskieli vaihteli eri opettajien välillä. Kielikylpyopettaja opetti omaa ryhmäänsä sekä suomeksi että ruotsiksi ja yleisopetuksen luokanopettajat opettivat ryhmiään suomeksi. Myös niissä ryhmissä, joissa opetuskieli oli suomi, keskusteltiin oppilaiden kanssa spontaanisti ruotsin kielestä. Sisällölliset tavoitteet olivat kaikille samat, mutta kielikylpyoppilaiden odotettiin oppivan käsitellyt asiat myös ruotsin kielillä. Yleisopetuksen oppilaita arvioitiin vain suomeksi, mutta heidän toivottiin oppimiskokonaisuuden aikana oppivan myös ruotsia.