Behov och förekomst av språklig stöttning i språkbadsklasser. En fallstudie i årskurserna 7-9
Fabricius, Maarit (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
I min avhandling pro gradu fokuserar jag på förekomsten och behovet av stöttning i språkbadsklasser i årskurserna 7–9. Samtidigt undersöker jag den språkliga miljön som är en relevant del av stöttning och har enligt forskning en betydande inverkan på språkinlärningen.
Materialet till avhandlingen är samlat in i form av semistandardiserade lärarintervjuer med delvis färdigt formulerade frågor. Svaren är transkriberade till den del jag funnit dem relevanta med tanke på min undersökning. En del av materialet har dessutom samlats in under observationer i de elevgrupper som de intervjuade lärarna undervisar. Materialet är insamlat år 2017 (januari-mars) i en enhetsskola, vilket innebär att skolan under samma tak rymmer årskurserna 1–9.
Utgående från det analyserade materialet kan jag konstatera att det enligt informanterna finns ett behov av stöttning, både på allmän och individuell plan. Förekomsten av behövlig stöttning varierar men de informanter som använde stödformer använde varierande och mångsidiga typer av både planerad och interaktiv stöttning. Alla informanter efterlyste fortbildning i språkbad och konstaterade att de nu nästan konsekvent förlitar sig på kollegernas hjälp och stöd. I den undersökta skolan var uppfattningen att skolmiljön fungerar som en relevant form av stöttning samt att ett behov av flera språkliga modeller finns för att språkbadseleverna ska uppnå funktionell tvåspråkighet.
I språkbad, liksom i all annan undervisning är det viktigt att motivera, att erbjuda tillräckliga kognitiva utmaningar och tillräcklig stöttning i olika form. En konklusion jag kan göra utgående från min undersökning är att för att garantera en kontinuerlig utveckling i språkanvändningen behövs en inspirerande miljö med språkligt medvetna lärare som förebilder.
Materialet till avhandlingen är samlat in i form av semistandardiserade lärarintervjuer med delvis färdigt formulerade frågor. Svaren är transkriberade till den del jag funnit dem relevanta med tanke på min undersökning. En del av materialet har dessutom samlats in under observationer i de elevgrupper som de intervjuade lärarna undervisar. Materialet är insamlat år 2017 (januari-mars) i en enhetsskola, vilket innebär att skolan under samma tak rymmer årskurserna 1–9.
Utgående från det analyserade materialet kan jag konstatera att det enligt informanterna finns ett behov av stöttning, både på allmän och individuell plan. Förekomsten av behövlig stöttning varierar men de informanter som använde stödformer använde varierande och mångsidiga typer av både planerad och interaktiv stöttning. Alla informanter efterlyste fortbildning i språkbad och konstaterade att de nu nästan konsekvent förlitar sig på kollegernas hjälp och stöd. I den undersökta skolan var uppfattningen att skolmiljön fungerar som en relevant form av stöttning samt att ett behov av flera språkliga modeller finns för att språkbadseleverna ska uppnå funktionell tvåspråkighet.
I språkbad, liksom i all annan undervisning är det viktigt att motivera, att erbjuda tillräckliga kognitiva utmaningar och tillräcklig stöttning i olika form. En konklusion jag kan göra utgående från min undersökning är att för att garantera en kontinuerlig utveckling i språkanvändningen behövs en inspirerande miljö med språkligt medvetna lärare som förebilder.