Suomalaisen miehen arvot elokuvissa Tuntematon sotilas, Toivon tuolla puolen ja Tom of Finland
Wihuri, Julia (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Elokuvat rakentavat mielikuvia kansoista ja kansakunnista välittämällä tietynlaisia representaatioita. Näin ollen elokuvantekijöillä on valtaa määritellä kansallista kuvastoa. Kansainvälisesti levitetyt elokuvat vaikuttavat suomalaisuuteen, Suomen maineeseen ja siihen, minkälaisena suomalaisia pidetään kansainvälisesti.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, minkälainen representaatio suomalaisesta miehestä rakentuu Suomi 100 -juhlavuonna 2017 ilmestyneissä kotimaisissa elokuvissa, jotka on levitetty ulkomaille. Tarkastelun kohteena ovat suomalaisten miespäähenkilöiden arvot elokuvissa Tuntematon sotilas, Toivon tuolla puolen ja Tom of Finland. Toissijaisena aineistona olevien viranomaistahojen laatimien oppaiden, tilastotiedon, kyselytutkimusten ja maakuvaviestinnän kuvailemia suomalaisuuden arvoja verrataan lopuksi elokuvissa toistuviin miespäähenkilöiden arvoihin. Arvoilla tarkoitetaan ihmisen psykologisia ominaisuuksia, jotka ohjaavat havaitsemista ja vaikuttavat valintoihin.
Tutkimuksen teoreettis-metodologisena lähtökohtana toimii yhdistelmä elokuvan sisältötutkimusta, mediatutkimusta ja kulttuurintutkimusta. Tutkimus nojaa myös auteur-teoriaan, sosiaalisen konstruktionismin traditioon ja kriittiseen miestutkimukseen. Elokuvissa representoitujen arvojen purkamiseen käytetään argumentaatioteorian topos-luokittelua. Topokset ovat aineistosta nousevia toistuvia tai samankaltaisia arvoja, jotka yhdessä muodostavat tarkastelluille elokuville ominaisen miehisen suomalaisuuden representaation. Analyysissä tarkastellaan aineiston esimerkkien avulla kolmen elokuvan suomalaisuuden kuvastoa päähenkilöiden käytöksessä näkyvien arvojen kautta.
Tarkastelluissa elokuvissa suomalaiset miehet arvostavat yksityisyyttä ja omaa rauhaa, he ovat periksiantamattomia, kunnioittavat auktoriteetteja ja piilottelevat herkkyyttään. Elokuvissa toistuvat arvot vastaavat toissijaisessa aineistossa esiteltyjä suomalaisuuden kuvauksia kaikkien muiden arvojen paitsi piilotetun herkkyyden osalta. Herkkyyttä ei mainita maakuvaviestinnässä tai viranomaisoppaissa, vaikka se toistuu suomalaisten elokuvien representaatioissa.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, minkälainen representaatio suomalaisesta miehestä rakentuu Suomi 100 -juhlavuonna 2017 ilmestyneissä kotimaisissa elokuvissa, jotka on levitetty ulkomaille. Tarkastelun kohteena ovat suomalaisten miespäähenkilöiden arvot elokuvissa Tuntematon sotilas, Toivon tuolla puolen ja Tom of Finland. Toissijaisena aineistona olevien viranomaistahojen laatimien oppaiden, tilastotiedon, kyselytutkimusten ja maakuvaviestinnän kuvailemia suomalaisuuden arvoja verrataan lopuksi elokuvissa toistuviin miespäähenkilöiden arvoihin. Arvoilla tarkoitetaan ihmisen psykologisia ominaisuuksia, jotka ohjaavat havaitsemista ja vaikuttavat valintoihin.
Tutkimuksen teoreettis-metodologisena lähtökohtana toimii yhdistelmä elokuvan sisältötutkimusta, mediatutkimusta ja kulttuurintutkimusta. Tutkimus nojaa myös auteur-teoriaan, sosiaalisen konstruktionismin traditioon ja kriittiseen miestutkimukseen. Elokuvissa representoitujen arvojen purkamiseen käytetään argumentaatioteorian topos-luokittelua. Topokset ovat aineistosta nousevia toistuvia tai samankaltaisia arvoja, jotka yhdessä muodostavat tarkastelluille elokuville ominaisen miehisen suomalaisuuden representaation. Analyysissä tarkastellaan aineiston esimerkkien avulla kolmen elokuvan suomalaisuuden kuvastoa päähenkilöiden käytöksessä näkyvien arvojen kautta.
Tarkastelluissa elokuvissa suomalaiset miehet arvostavat yksityisyyttä ja omaa rauhaa, he ovat periksiantamattomia, kunnioittavat auktoriteetteja ja piilottelevat herkkyyttään. Elokuvissa toistuvat arvot vastaavat toissijaisessa aineistossa esiteltyjä suomalaisuuden kuvauksia kaikkien muiden arvojen paitsi piilotetun herkkyyden osalta. Herkkyyttä ei mainita maakuvaviestinnässä tai viranomaisoppaissa, vaikka se toistuu suomalaisten elokuvien representaatioissa.