Ulkoistettu strateginen sosiaalisen median markkinointi asiakkaiden sitouttamiseksi
Virtapuro, Miia (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Vaikka sosiaalisen median markkinointi on jo osa yritysten liiketoimintaa, sen strategisuutta ja ulkoisten toimijoiden osuutta ei ole otettu aikaisemmissa tutkimuksissa tarkemmin huomioon. Sosiaalisen median markkinoinnista tulee kuitenkin jatkuvasti yhä ammattimaisemaisempaa ja yhä useampi yritys turvautuukin jo kokonaan tai osittain ulkoiseen apuun onnistuakseen sitouttaa asiakkaita brändiinsä tehokkaammin. Ulkoistamisessa on omat erinomaiset mahdollisuutensa, mutta se tuo mukanaan myös suuria haasteita.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisen median markkinoinnin, sen strategisuuden sekä asiakkaiden sitouttamisen ympärille. Lisäksi tutkimuksessa näkökulmana toimii ulkoistettu markkinointi, jonka myötä asiakasyrityksen ja mainos- tai markkinointitoimiston välinen suhde on merkittävässä osassa. Keskeisinä käsitteinä esiintyykin edellä mainitut. Tämä kvalitatiivinen, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen haastateltiin mainos- ja markkinointitoimistojen sosiaalisen median markkinoinnin ammattilaisia. Haastatteluaineisto analysointiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä on ulkoisten toimijoiden yksityiskohtainen strategiaprosessi sosiaalisen median markkinoinnissa. Prosessia ohjaa ennen kaikkea asiakasyrityksen liiketoiminnan tavoitteet. Asiakkaiden sitoutuminen näyttäytyy sosiaalisen median kontekstissa sisältöihin tai brändiin sitoutumisena. Ulkoiset toimijat sitouttavat asiakkaita brändiin samaistuttamalla, jonka myötä brändipersoonan rooli on merkittävä. Kun asiakkaita onnistutaan sitouttamaan, syntyy arvoa sekä asiakkaille että yritykselle. Yritykselle arvon lisäys näyttäytyy lopulta kannattavuuden kasvuna. Sitouttaminen ei näin ollen ole itsessään tavoite, vaan tietynlainen keino kohti liiketoiminnallisesti merkittäviä tavoitteita.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisen median markkinoinnin, sen strategisuuden sekä asiakkaiden sitouttamisen ympärille. Lisäksi tutkimuksessa näkökulmana toimii ulkoistettu markkinointi, jonka myötä asiakasyrityksen ja mainos- tai markkinointitoimiston välinen suhde on merkittävässä osassa. Keskeisinä käsitteinä esiintyykin edellä mainitut. Tämä kvalitatiivinen, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin. Tutkimukseen haastateltiin mainos- ja markkinointitoimistojen sosiaalisen median markkinoinnin ammattilaisia. Haastatteluaineisto analysointiin sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen keskeisimpiä löydöksiä on ulkoisten toimijoiden yksityiskohtainen strategiaprosessi sosiaalisen median markkinoinnissa. Prosessia ohjaa ennen kaikkea asiakasyrityksen liiketoiminnan tavoitteet. Asiakkaiden sitoutuminen näyttäytyy sosiaalisen median kontekstissa sisältöihin tai brändiin sitoutumisena. Ulkoiset toimijat sitouttavat asiakkaita brändiin samaistuttamalla, jonka myötä brändipersoonan rooli on merkittävä. Kun asiakkaita onnistutaan sitouttamaan, syntyy arvoa sekä asiakkaille että yritykselle. Yritykselle arvon lisäys näyttäytyy lopulta kannattavuuden kasvuna. Sitouttaminen ei näin ollen ole itsessään tavoite, vaan tietynlainen keino kohti liiketoiminnallisesti merkittäviä tavoitteita.