Response-projektin työtapojen asiakasarviointi
Isoniemi, Heli (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Pro gradu tutkimus on osa Response-projektia, joka oli Vaasan yliopiston tuotantotalouden yksikön ja VTT:n yhteisprojekti. Pro gradu tutkimuksen tavoitteena oli selvittää neljän yhteistyöyrityksen edustajien kokemuksia Response-projektista kokonaisuutena sekä arvioita sen aikana käytetyistä tutkimustyökaluista, joita olivat verkostoanalyysi, haastattelut, Roadmap, Sense & Respond sekä analyyttinen hierarkiaprosessi (AHP).
Tutkimuksen vaikuttavuuden ja tieteen julkisen ymmärryksen tutkimiselle on useita motiiveja, kuten teknisen kehityksen sekä innovaatioiden positiiviset vaikutukset kansantalouteen ja kansalliseen maineeseen sekä tutkimukseen kohdennettavan julkisen rahoituksen turvaaminen. Asiantuntijapalvelut ovat tuotteena haastellisia ja niiden sisältö voidaan kohdentaa oikein vain huolellisen tarvemäärityksen kautta. Asiantuntijapalvelun lopputulos on asiakkaalle yleensä erittäin tärkeä. Tieteen yleistajuistaminen on tärkeää muun muassa sujuvassa projektiviestinnässä, että kaikki osapuolet ymmärtävät käsiteltävät asiat.
Pro gradu työn empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon saatiin vastauksia kaikista yhteistyöyrityksistä. Kyselytutkimukseen vastanneet kokivat edustamansa yrityksen hyötyneen Response-projektissa mukana olemisesta. Merkittävimmiksi hyödyiksi on koettu yritysten strateginen tyypittely, yrityksen toiminnan analysointi ja kehityskohteiden pohtiminen. Yhteistyöyritysten edustajat olivat sitä mieltä, että vastaavia projekteja tulisi toteuttaa jatkossakin.
Eri tutkimustyökaluihin liittyvät kyselyt ja työpajat oli toteutettu kyselyn mukaan pääasiallisesti hyvin Response-projektin aikana. Myös tutkimustulosten esittely ja hyödyllisyys on arvioitu pääosin hyväksi tai tyydyttäväksi. Hyödyllisimmäksi on koettu roadmap-työskentely ja valmistus/palvelustrategiaan liittyvä AHP-analyysi. Kehityskohteita tutkijoille ovat muun muassa lomakkeiden käytettävyys ja tulosten esittelytilaisuudet.
Tutkimuksen vaikuttavuuden ja tieteen julkisen ymmärryksen tutkimiselle on useita motiiveja, kuten teknisen kehityksen sekä innovaatioiden positiiviset vaikutukset kansantalouteen ja kansalliseen maineeseen sekä tutkimukseen kohdennettavan julkisen rahoituksen turvaaminen. Asiantuntijapalvelut ovat tuotteena haastellisia ja niiden sisältö voidaan kohdentaa oikein vain huolellisen tarvemäärityksen kautta. Asiantuntijapalvelun lopputulos on asiakkaalle yleensä erittäin tärkeä. Tieteen yleistajuistaminen on tärkeää muun muassa sujuvassa projektiviestinnässä, että kaikki osapuolet ymmärtävät käsiteltävät asiat.
Pro gradu työn empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon saatiin vastauksia kaikista yhteistyöyrityksistä. Kyselytutkimukseen vastanneet kokivat edustamansa yrityksen hyötyneen Response-projektissa mukana olemisesta. Merkittävimmiksi hyödyiksi on koettu yritysten strateginen tyypittely, yrityksen toiminnan analysointi ja kehityskohteiden pohtiminen. Yhteistyöyritysten edustajat olivat sitä mieltä, että vastaavia projekteja tulisi toteuttaa jatkossakin.
Eri tutkimustyökaluihin liittyvät kyselyt ja työpajat oli toteutettu kyselyn mukaan pääasiallisesti hyvin Response-projektin aikana. Myös tutkimustulosten esittely ja hyödyllisyys on arvioitu pääosin hyväksi tai tyydyttäväksi. Hyödyllisimmäksi on koettu roadmap-työskentely ja valmistus/palvelustrategiaan liittyvä AHP-analyysi. Kehityskohteita tutkijoille ovat muun muassa lomakkeiden käytettävyys ja tulosten esittelytilaisuudet.