Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

BIOKAASUKÄYTTÖISIÄ TYÖKONEITA KOSKEVAN PÄÄSTÖLAINSÄÄDÄNNÖN NYKYTILA JA TULEVAISUUS

Tuomisto, Sami (2019)

 
Katso/Avaa
osuva_8519.pdf (2.009Mb)
Lataukset: 


Tuomisto, Sami
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Biokaasun käyttö mahdollistaa työkoneiden tuottamien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen, ja siksi biokaasun käytön lisääminen on tavoiteltavaa. Biokaasukäyttöisten työkoneiden tyyppihyväksyntä ei kuitenkaan ole ollut mahdollista aikaisemman päästölainsäädännön voimassaoloaikana. Vasta vaihe V -päästöstandardi tuo muutoksen tyyppihyväksyntään.

Tämän diplomityön tavoitteena oli tutkia biokaasukäyttöisiä työkoneita koskevan päästölainsäädännön nykytilaa ja tulevaisuutta sekä työkoneisiin soveltuvaa kaasumoottoritekniikkaa. Tutkimusta varten perehdyttiin kaasumoottoritekniikkaa käsittelevään kirjallisuuteen ja julkaisuihin. Päästölainsäädännön osalta tutkimuksen keskeisinä lähteinä olivat päästölainsäädäntöä koskevat Euroopan unionin asetukset ja direktiivit sekä päästölainsäädäntöön liittyvät muut julkaisut. Tutkimuksessa selvitettiin myös työkoneiden päästölainsäädäntöön liittyvien suomalaisten toimijoiden näkemyksiä.

Tuloksista voidaan päätellä, että vaihe V -päästöstandardin tiukkojen päästörajojen alittaminen onnistuu todennäköisimmin kipinäsytytteisiä stoikiometrisia kaasumoottoreita käyttäen. Tuo päästöstandardi mahdollistaa biokaasukäyttöisten työkoneiden tyyppihyväksynnän ja sisältää menetelmän kaasumoottorien hiilivetypäästöjen raja-arvon määrittämiseksi. Muilta osin kaasumoottoreita koskevat kaikille moottorityypeille asetetut päästörajat. Vaihe V -päästöstandardin tulevaisuudesta tai sen korvaajasta ei vielä ole olemassa virallista tietoa, eikä esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen sääntelystä ole tehty päätöksiä. Seuraava päästöstandardiin liittyvä arviointi on tarkoitus tehdä vuonna 2020. Silloin arvioidaan tarve asettaa uusia säänneltyjä päästökomponentteja.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste