BIOKAASUKÄYTTÖISIÄ TYÖKONEITA KOSKEVAN PÄÄSTÖLAINSÄÄDÄNNÖN NYKYTILA JA TULEVAISUUS
Tuomisto, Sami (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Biokaasun käyttö mahdollistaa työkoneiden tuottamien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen, ja siksi biokaasun käytön lisääminen on tavoiteltavaa. Biokaasukäyttöisten työkoneiden tyyppihyväksyntä ei kuitenkaan ole ollut mahdollista aikaisemman päästölainsäädännön voimassaoloaikana. Vasta vaihe V -päästöstandardi tuo muutoksen tyyppihyväksyntään.
Tämän diplomityön tavoitteena oli tutkia biokaasukäyttöisiä työkoneita koskevan päästölainsäädännön nykytilaa ja tulevaisuutta sekä työkoneisiin soveltuvaa kaasumoottoritekniikkaa. Tutkimusta varten perehdyttiin kaasumoottoritekniikkaa käsittelevään kirjallisuuteen ja julkaisuihin. Päästölainsäädännön osalta tutkimuksen keskeisinä lähteinä olivat päästölainsäädäntöä koskevat Euroopan unionin asetukset ja direktiivit sekä päästölainsäädäntöön liittyvät muut julkaisut. Tutkimuksessa selvitettiin myös työkoneiden päästölainsäädäntöön liittyvien suomalaisten toimijoiden näkemyksiä.
Tuloksista voidaan päätellä, että vaihe V -päästöstandardin tiukkojen päästörajojen alittaminen onnistuu todennäköisimmin kipinäsytytteisiä stoikiometrisia kaasumoottoreita käyttäen. Tuo päästöstandardi mahdollistaa biokaasukäyttöisten työkoneiden tyyppihyväksynnän ja sisältää menetelmän kaasumoottorien hiilivetypäästöjen raja-arvon määrittämiseksi. Muilta osin kaasumoottoreita koskevat kaikille moottorityypeille asetetut päästörajat. Vaihe V -päästöstandardin tulevaisuudesta tai sen korvaajasta ei vielä ole olemassa virallista tietoa, eikä esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen sääntelystä ole tehty päätöksiä. Seuraava päästöstandardiin liittyvä arviointi on tarkoitus tehdä vuonna 2020. Silloin arvioidaan tarve asettaa uusia säänneltyjä päästökomponentteja.
Tämän diplomityön tavoitteena oli tutkia biokaasukäyttöisiä työkoneita koskevan päästölainsäädännön nykytilaa ja tulevaisuutta sekä työkoneisiin soveltuvaa kaasumoottoritekniikkaa. Tutkimusta varten perehdyttiin kaasumoottoritekniikkaa käsittelevään kirjallisuuteen ja julkaisuihin. Päästölainsäädännön osalta tutkimuksen keskeisinä lähteinä olivat päästölainsäädäntöä koskevat Euroopan unionin asetukset ja direktiivit sekä päästölainsäädäntöön liittyvät muut julkaisut. Tutkimuksessa selvitettiin myös työkoneiden päästölainsäädäntöön liittyvien suomalaisten toimijoiden näkemyksiä.
Tuloksista voidaan päätellä, että vaihe V -päästöstandardin tiukkojen päästörajojen alittaminen onnistuu todennäköisimmin kipinäsytytteisiä stoikiometrisia kaasumoottoreita käyttäen. Tuo päästöstandardi mahdollistaa biokaasukäyttöisten työkoneiden tyyppihyväksynnän ja sisältää menetelmän kaasumoottorien hiilivetypäästöjen raja-arvon määrittämiseksi. Muilta osin kaasumoottoreita koskevat kaikille moottorityypeille asetetut päästörajat. Vaihe V -päästöstandardin tulevaisuudesta tai sen korvaajasta ei vielä ole olemassa virallista tietoa, eikä esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen sääntelystä ole tehty päätöksiä. Seuraava päästöstandardiin liittyvä arviointi on tarkoitus tehdä vuonna 2020. Silloin arvioidaan tarve asettaa uusia säänneltyjä päästökomponentteja.