Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tiedotteesta uutisotsikoihin − Valmet Automotiven rekrytointikampanja mediassa

Strömberg, Sonja (2018)

 
Katso/Avaa
osuva_8396.pdf (646.9Kb)
Lataukset: 


Strömberg, Sonja
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tiedotus- ja suhdetoiminta on pysynyt olennaisena osana yritysten viestintästrategiaa digitalisaatiosta ja median muutoksista huolimatta. Hyvänä tiedotteena pidetään sellaista, joka kiinnittää sekä toimittajan että maallikon huomion ja jolla on uutisarvoa. Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Valmet Automotiven rekrytointikampanja on representoitu tiedotteessa ja sen pohjalta kirjoitetuissa uutisjutuissa. Vertaamalla tiedotteessa esiintyviä diskursseja uutisissa esiin nousseisiin diskursseihin voidaan tehdä päätelmiä yrityksen viestin läpimenosta tai mahdollisesta muuttumisesta. Tutkimuksen aineistona oli yrityksen tiedote, joka ensimmäisenä kertoi rekrytointikampanjasta sekä 49 kampanjasta kertovaa uutisjuttua. Tiedote julkaistiin lähes tai kokonaan sellaisenaan 12 uutislähteessä. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa kriittiseen diskurssianalyysiin perustuva representaatioanalyysi.

Rekrytointikampanja esitettiin sekä yrityksen tiedotteessa että siitä kirjoitetuissa uutisjutuissa ensisijaisesti hyvänä uutisena, joka toi kuitenkin sidosryhmilleen haasteita rekrytoinnin laajuuden vuoksi. Nämä diskurssit toistuivat aineistossa sekä tiedotteessa että lähes jokaisessa rekrytointikampanjasta kirjoitetussa uutisessa. Tiedotteen representaatio ainutlaatuisuudesta siirtyi siis lähes sellaisenaan myös uutisointiin, ja rekrytointikampanja esitettiin uutisoinnissa poikkeuksetta positiivisena asiana. Jokainen teksti osallistuu ympäröivän maailman ja sen rakenteiden muodostamiseen, ja diskurssien merkitys tulee esiin juuri tämän vallankäytön vuoksi. Yrityksellä on valta kertoa haluamansa viesti haluamallaan tavalla, ja journalisteilla on valta muuttaa tätä viestiä välittäessään sitä vastaanottajille eli lukijoille. Valmet Automotive käyttää tätä valtaa tuomalla tiedotteessa esiin rekrytointikampanjan historiallisuuden, mutta uutismediat moninkertaistavat tämän viestin uutisteksteissään.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [6298]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste