Yhteistyössä vai ei ? – Yrityksen ja bloggaajan välinen suhde kuluttajan uutuustuotteen omaksumisen muokkaajana
Siltala, Laura (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Sosiaalisten tekijöiden vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen on hyvin tunnistettu ilmiö markkinoinnin kirjallisuudessa. Erityisesti kuluttajien välisen suusanallisen viestinnän, word-of-mouth:in, kyky vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin, uusien tuotteiden omaksumiseen sekä uusien tuotteiden diffuusion on kiinnostanut markkinoijia jo usean vuosikymmenen ajan. Internetin murros ja Web 2.0. ovat tuoneet täysin uuden ulottuvuuden WOM-kirjallisuuteen. Elektroninen word-of-mouth tarjoaa mahdollisuuksia kuluttajien välisen keskustelun seuraamiseksi ja uusien tuotteiden diffuusion vauhdittamiseksi, mutta samalla muuttaa WOM:in toimintamekanismeja.
Kuluttajien välisen keskustelun valjastaminen markkinoinnin tueksi mielipidevaikuttajien avulla on noussut vuosikymmenelle ominaisimmaksi markkinoinnin trendiksi. Tämä tutkimus vastaa tutkimustarpeeseen eWOM-viestien kaupallisen sisällön vaikutuksista ja blogimarkkinoinnin mahdollisuuksista vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen. Tutkielma tarkastelee, miten blogissa toteutettu kaupallinen yhteistyö vaikuttaa kuluttajan arvioon esillä olleesta tuotteesta, bloggaajan koettuun uskottavuuteen sekä kuluttajan ostoaikomukseen. Tutkielman teorialuvut syventyvät kuluttajan uuden tuotteen omaksumisen mekanismeihin, sekä blogien mahdollisuuksiin vaikuttaa kuluttajan uuden tuotteen omaksumisen prosesseihin. Tutkimuksessa tarkastellaan kaupallisen blogiviestinnän vaikutuksia koeasetelman avulla. Merkittävimpänä löydöksenä tutkimuksessa nousi esiin, että tämän päivän nuoret kuluttajat tuntevat blogit eWOM:in alustana hyvin, ja epäilevät herkästi peiteltyä kaupallista yhteistyötä. Epäilys peitellystä markkinoinnista blogissa vaikuttaa negatiivisesti kuluttajan reaktioihin. Tutkimus vahvistaa aikaisemman kirjallisuuden näkemystä siitä, että blogeissa toteutetun markkinoinnin tulisi aina olla avointa ja kuluttajan tunnistettavissa.
Kuluttajien välisen keskustelun valjastaminen markkinoinnin tueksi mielipidevaikuttajien avulla on noussut vuosikymmenelle ominaisimmaksi markkinoinnin trendiksi. Tämä tutkimus vastaa tutkimustarpeeseen eWOM-viestien kaupallisen sisällön vaikutuksista ja blogimarkkinoinnin mahdollisuuksista vaikuttaa kuluttajan käyttäytymiseen. Tutkielma tarkastelee, miten blogissa toteutettu kaupallinen yhteistyö vaikuttaa kuluttajan arvioon esillä olleesta tuotteesta, bloggaajan koettuun uskottavuuteen sekä kuluttajan ostoaikomukseen. Tutkielman teorialuvut syventyvät kuluttajan uuden tuotteen omaksumisen mekanismeihin, sekä blogien mahdollisuuksiin vaikuttaa kuluttajan uuden tuotteen omaksumisen prosesseihin. Tutkimuksessa tarkastellaan kaupallisen blogiviestinnän vaikutuksia koeasetelman avulla. Merkittävimpänä löydöksenä tutkimuksessa nousi esiin, että tämän päivän nuoret kuluttajat tuntevat blogit eWOM:in alustana hyvin, ja epäilevät herkästi peiteltyä kaupallista yhteistyötä. Epäilys peitellystä markkinoinnista blogissa vaikuttaa negatiivisesti kuluttajan reaktioihin. Tutkimus vahvistaa aikaisemman kirjallisuuden näkemystä siitä, että blogeissa toteutetun markkinoinnin tulisi aina olla avointa ja kuluttajan tunnistettavissa.