Arvoihin perustuvaa vaikuttamista. Terveyspalveluiden tarjoajien visuaalinen viestintä verkossa
Sillanpää, Emmi-Karoliina (2018)
Sillanpää, Emmi-Karoliina
2018
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista arvoihin perustuvaa visuaalista vaikuttamista neljä suurinta kaupallista terveyspalvelujen tarjoajaa käyttävät verkkosivustojensa kuvissa. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 80 valokuvasta, jotka kerättiin Attendon, Mehiläisen, Pihlajalinnan ja Terveystalon verkkosivustoilta. Tutkimuksessa hyödynnettiin semioottista kuva-analyysia, joka mahdollisti kuvien teemoittelun viiteen eri kategoriaan: asiantuntijuus, yhdessäolo, ilo, liikunta ja luonto.
Arvot kertovat luottamuksesta yrityksen ja asiakkaan välillä ja siitä, mitä asiakkaat lähtökohtaisesti etsivät palveluidentarjoajilta. Tunnistettuja teemoja tarkasteltiin suhteessa yksilön arvoteoriaan sekä kuuden maailman teoriaan. Kuvien ja arvoteorioiden välillä etsittiin yhtäläisyyksiä, jotta saatiin selville, mitkä arvomaailmat ovat tunnistettavissa kuvista.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että yrityksien välittämät arvot keskittyivät vahvasti asiantuntijuuteen, joka oli myös kuvien teemoista toistuvin. Kuuden maailman arvoista kansalaisuuden ja teollisuuden maailmat olivat kuvissa toistuvimmat. Kansalaisuuden maailmassa auttaminen nousi vahvimmin esille ja teollisuuden maailmassa tieteellinen asiantuntemus.
Johtavat terveyspalvelujen tarjoajat välittävät yrityksinä erilaisia arvoja. Attendon ja Terveystalon visuaalisessa viestinnässä korostettiin asiantuntijuutta. Mehiläisen kuvissa korostui yhdessäolo ja Pihlajalinnan kuvat keskittyivät pääasiassa välittämään arvoja ilosta. Palveluntarjoajien verkkosivustoillaan luettelemia arvoja tarkasteltiin kuva-analyysin jälkeen myös suhteessa kuvista tunnistettuihin arvoihin. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että terveyspalvelujen tarjoajien itse luettelemat arvot, joista toistuvimmat olivat osaaminen ja välittäminen, korreloivat verkosta kerätyn kuva-aineiston kanssa.
Arvot kertovat luottamuksesta yrityksen ja asiakkaan välillä ja siitä, mitä asiakkaat lähtökohtaisesti etsivät palveluidentarjoajilta. Tunnistettuja teemoja tarkasteltiin suhteessa yksilön arvoteoriaan sekä kuuden maailman teoriaan. Kuvien ja arvoteorioiden välillä etsittiin yhtäläisyyksiä, jotta saatiin selville, mitkä arvomaailmat ovat tunnistettavissa kuvista.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että yrityksien välittämät arvot keskittyivät vahvasti asiantuntijuuteen, joka oli myös kuvien teemoista toistuvin. Kuuden maailman arvoista kansalaisuuden ja teollisuuden maailmat olivat kuvissa toistuvimmat. Kansalaisuuden maailmassa auttaminen nousi vahvimmin esille ja teollisuuden maailmassa tieteellinen asiantuntemus.
Johtavat terveyspalvelujen tarjoajat välittävät yrityksinä erilaisia arvoja. Attendon ja Terveystalon visuaalisessa viestinnässä korostettiin asiantuntijuutta. Mehiläisen kuvissa korostui yhdessäolo ja Pihlajalinnan kuvat keskittyivät pääasiassa välittämään arvoja ilosta. Palveluntarjoajien verkkosivustoillaan luettelemia arvoja tarkasteltiin kuva-analyysin jälkeen myös suhteessa kuvista tunnistettuihin arvoihin. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että terveyspalvelujen tarjoajien itse luettelemat arvot, joista toistuvimmat olivat osaaminen ja välittäminen, korreloivat verkosta kerätyn kuva-aineiston kanssa.