ENERGIA-ALAN RISTIRIIDAT JA TIETOJÄRJESTELMÄN VAIKUTUKSET MOTIVAATIOTEKIJÖIHIN
Rusi, Joonas (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työni tarkoituksena oli tutkia energia- alaa, erityisesti kuluttajien ja sähkön myyjien näkökulmasta. Etsin syitä siihen, miksi voittoa tavoittelevat yritykset panostavat kuluttajien järkevämpään energiankulutuskäyttäytymisen ohjaamiseen ja selvitän, että arvostavatko kuluttajat ympäristön kustannuksella taloudellisia säästöjä vai arvostetaanko enemmän kulutukseen vaikuttamisen helppoutta. Tarkoituksenani oli selvittää molempien osapuolten motivaatiotekijät ja toisaalta selvittää miten tekniseen kehitykseen alalla tullaan jatkossa panostamaan ja mikä on teknisen kehityksen nykytila ja suunta tulevaisuudessa.
Tutkimukseni aineisto koostui kuudesta kuluttajahaastattelusta ja kolmesta sähkön myyjän (yrityksen) haastattelusta. Aineiston keruu toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna ja se toteutettiin keväällä 2018. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin teemoitteluun perustuvalla laadullisella tutkimusmenetelmällä.
Ristiriitaiset tavoitteet ovat alalla selkeästi nähtävissä, mutta ne ovat myös rationaalisesti perusteltuja. Yrityksillä on selkeät perusteet valistaa kuluttajia järkevämpään energiankäyttöön ja heillä on mahdollisuus valistamistyön ohessa parantaa omia kilpailuasemiaan markkinoilla. Kuluttajapuolella ristiriidat tulisi ratkaista helpottamalla kulutuskäyttäytymisseurantaa ja toisaalta esittämällä selkeitä vaihtoehtoja, joilla voi saavuttaa ympäristöystävällisyyttä ja taloudellista säästöä.
Tuloksista on selvästi havaittavissa alan suuri murros ja kehitystyön ensiaskeleet. Yritysten on pakko kehittää laajempia palveluita, joilla vastata asiakkaiden alati muuttuviin tarpeisiin. Samalla voidaan tulevaisuudessa paremmin ja kustannustehokkaammin vaikuttaa kuluttajien valistamistyöhön ja jopa automatisoida osa kulutusseurannasta ja täten aktivoida kulutusjousto paremmin hyötykäyttöön. Kuluttajien näkökulmasta digitaaliset palvelut, varsinkin älypuhelimessa, ovat tulevaisuutta, jotka motivoisivat järkevämpään kulutuskäyttäytymiseen ja energiansäästöjen saavuttamiseen. Viestintää tulisi tehostaa ja kohdentaa paremmin. Myös viestinnän välineisiin ja perusteluihin tulee tulevaisuudessa kiinnittää erityishuomiota.
Tutkimukseni aineisto koostui kuudesta kuluttajahaastattelusta ja kolmesta sähkön myyjän (yrityksen) haastattelusta. Aineiston keruu toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna ja se toteutettiin keväällä 2018. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin teemoitteluun perustuvalla laadullisella tutkimusmenetelmällä.
Ristiriitaiset tavoitteet ovat alalla selkeästi nähtävissä, mutta ne ovat myös rationaalisesti perusteltuja. Yrityksillä on selkeät perusteet valistaa kuluttajia järkevämpään energiankäyttöön ja heillä on mahdollisuus valistamistyön ohessa parantaa omia kilpailuasemiaan markkinoilla. Kuluttajapuolella ristiriidat tulisi ratkaista helpottamalla kulutuskäyttäytymisseurantaa ja toisaalta esittämällä selkeitä vaihtoehtoja, joilla voi saavuttaa ympäristöystävällisyyttä ja taloudellista säästöä.
Tuloksista on selvästi havaittavissa alan suuri murros ja kehitystyön ensiaskeleet. Yritysten on pakko kehittää laajempia palveluita, joilla vastata asiakkaiden alati muuttuviin tarpeisiin. Samalla voidaan tulevaisuudessa paremmin ja kustannustehokkaammin vaikuttaa kuluttajien valistamistyöhön ja jopa automatisoida osa kulutusseurannasta ja täten aktivoida kulutusjousto paremmin hyötykäyttöön. Kuluttajien näkökulmasta digitaaliset palvelut, varsinkin älypuhelimessa, ovat tulevaisuutta, jotka motivoisivat järkevämpään kulutuskäyttäytymiseen ja energiansäästöjen saavuttamiseen. Viestintää tulisi tehostaa ja kohdentaa paremmin. Myös viestinnän välineisiin ja perusteluihin tulee tulevaisuudessa kiinnittää erityishuomiota.