Teknisen dokumentaation käyttäjälähtöisyys
Isohella, Suvi (1998)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan teknisen dokumentaation käyttäjälähtöisyyttä ja sen ilmenemistä teknisessä asiakaskohtaisessa dokumentaatiossa. Tutki-musongelmana on kysymys siitä, mitä käyttäjälähtöisyydellä tarkoitetaan ohjelmistodokumentaatiossa ja miten se ilmenee käytännössä. Tavoitteena on selvittää alan käsitteistöä, koska teknisen dokumentaation käyttäjälähtöisyyttä on tutkittu vähän. Tavoitteena on myös tarkastella käyttäjälähtöisyyttä käytännön näkökulmasta eli selvittää, miten käyttäjälähtöisyys ilmenee dokumentaatiossa, joka on laadittu tietyille asiakkaille.
Tutkimusaineistona on ABB Transmit Oy:n Releet ja Kaukokäytöt -divisioonan Projektit-osaston asiakaskohtainen dokumentaatio, jota verrataan kirjallisuudessa esitettyihin käyttäjälähtöisen dokumentaation edellytyksiin ja niistä muodostettuihin käyttäjälähtöisyyden tunnuspiirteisiin. Tutkimuksessa haastatellaan Projektit-osaston asiakaskohtaista dokumentaatiota käyttäviä henkilöitä, ja haastattelutuloksia verrataan käyttäjälähtöisyyteen liitettäviin tunnuspiirteisiin.
Ohjelmistodokumentaation käyttäjälähtöisyyteen vaikuttavat mm. dokumentaatiota käyttävien henkilöiden ammatti, tietokoneohjelmiin liittyvä osaaminen, henkilökohtainen asenne sekä lukutapa ja -tottumukset. Alan kirjallisuudessa keskeisimmiksi käsitteiksi nousivat tarkoituksenmukaisuus, ymmärrettävyys, yksiselitteisyys, johdonmukaisuus, helppokäyttöisyys, virheettömyys ja luotettavuus. Haastattelujen perusteella kävi ilmi, että Projektit-osaston asiakaskohtainen tekninen dokumentaatio on käyttäjälähtöistä etenkin tarkoituksenmukaisuuden ja ymmärrettävyyden suhteen.
Tutkimusaineistona on ABB Transmit Oy:n Releet ja Kaukokäytöt -divisioonan Projektit-osaston asiakaskohtainen dokumentaatio, jota verrataan kirjallisuudessa esitettyihin käyttäjälähtöisen dokumentaation edellytyksiin ja niistä muodostettuihin käyttäjälähtöisyyden tunnuspiirteisiin. Tutkimuksessa haastatellaan Projektit-osaston asiakaskohtaista dokumentaatiota käyttäviä henkilöitä, ja haastattelutuloksia verrataan käyttäjälähtöisyyteen liitettäviin tunnuspiirteisiin.
Ohjelmistodokumentaation käyttäjälähtöisyyteen vaikuttavat mm. dokumentaatiota käyttävien henkilöiden ammatti, tietokoneohjelmiin liittyvä osaaminen, henkilökohtainen asenne sekä lukutapa ja -tottumukset. Alan kirjallisuudessa keskeisimmiksi käsitteiksi nousivat tarkoituksenmukaisuus, ymmärrettävyys, yksiselitteisyys, johdonmukaisuus, helppokäyttöisyys, virheettömyys ja luotettavuus. Haastattelujen perusteella kävi ilmi, että Projektit-osaston asiakaskohtainen tekninen dokumentaatio on käyttäjälähtöistä etenkin tarkoituksenmukaisuuden ja ymmärrettävyyden suhteen.