Språkberikad undervisning i en finsk skola. En fallstudie om planering av tvåspråkig verksamhet
Pernu, Nina (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella ruotsinkielisen kielirikasteisen opetuksen suunnittelua suomenkielisessä peruskoulussa. Tutkimuksessani selvitetään, millaisia kokemuksia kaksikielistä toimintaa aloittelevilla opettajilla on entuudestaan ja millaista toimintaa he haluavat koulunsa alaluokille kehittää. Selvitän myös heidän tavoitteitaan kielirikasteiselle toiminnalle sekä oppilaiden kielenoppimiselle. Lisäksi opettajien pyynnöstä tarkoituksenani on ollut luoda kouluun kielirikasteisen opetuksen malli toiminnan tueksi.
Tutkimusaineisto koostuu kahdesta ryhmähaastattelusta. Niihin osallistui yhteensä neljä opettajaa, joista yksi on myös koulun rehtori. Heistä kaksi osallistuivat kumpaankin haastatteluun. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa käytän menetelmänä sisällönanalyysiä. Haastatteluaineisto on jaettu teemoihin, jotka on luotu aineistolähtöisesti haastattelukysymysten teemoja apuna käyttäen.
Tutkimuksestani käy ilmi, että kielirikasteinen opetus on tutkimushenkilöille vielä suhteellisen uutta. Luokissa on pidetty kielisuihkutustyyppisiä kaksikielisiä tuokioita ja silloin tällöin käsitelty joitakin ainesisältöjä ruotsin kielellä. Tavoitteena on lisätä kaksikielistä toimintaa päivittäiseksi osaksi koulun arkea. Sitä voidaan toteuttaa opetuksesta erillisinä tuokioina tai siihen sisällytettynä. Kielen ja sisällön integrointia suunnitellaan erityisesti alakoulun viimeisille luokille. Ruotsin kieltä harjoitellaan toiminnallisesti suullisten taitojen kehittymiseen keskittyen. Kahden kielen samanaikainen käyttö on vaatinut opettajilta ajattelutavan muuttamista aiemmasta yhden kielen käyttämisestä kerrallaan. Opettajat arvelevat, että heidän kaksikielinen puhetapansa opetuksessa muodostuu sekä rinnakkaisesta että limittäisestä kielenkäytöstä. Nyt muodostettuja tavoitteita sekä toiminnan piirteitä on tarkoitus kehittää myöhemmin opettajien omien kokemusten mukaan.
Tutkimusaineisto koostuu kahdesta ryhmähaastattelusta. Niihin osallistui yhteensä neljä opettajaa, joista yksi on myös koulun rehtori. Heistä kaksi osallistuivat kumpaankin haastatteluun. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa käytän menetelmänä sisällönanalyysiä. Haastatteluaineisto on jaettu teemoihin, jotka on luotu aineistolähtöisesti haastattelukysymysten teemoja apuna käyttäen.
Tutkimuksestani käy ilmi, että kielirikasteinen opetus on tutkimushenkilöille vielä suhteellisen uutta. Luokissa on pidetty kielisuihkutustyyppisiä kaksikielisiä tuokioita ja silloin tällöin käsitelty joitakin ainesisältöjä ruotsin kielellä. Tavoitteena on lisätä kaksikielistä toimintaa päivittäiseksi osaksi koulun arkea. Sitä voidaan toteuttaa opetuksesta erillisinä tuokioina tai siihen sisällytettynä. Kielen ja sisällön integrointia suunnitellaan erityisesti alakoulun viimeisille luokille. Ruotsin kieltä harjoitellaan toiminnallisesti suullisten taitojen kehittymiseen keskittyen. Kahden kielen samanaikainen käyttö on vaatinut opettajilta ajattelutavan muuttamista aiemmasta yhden kielen käyttämisestä kerrallaan. Opettajat arvelevat, että heidän kaksikielinen puhetapansa opetuksessa muodostuu sekä rinnakkaisesta että limittäisestä kielenkäytöstä. Nyt muodostettuja tavoitteita sekä toiminnan piirteitä on tarkoitus kehittää myöhemmin opettajien omien kokemusten mukaan.