Small Things Do Matter - An Overview of the Usability of Nationalparks.fi from Two Perspectives: User-Centered Translation and Usability
Orava, Piia (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa analysoin Metsähallituksen Luontopalvelujen ylläpitämän Nationalparks.fi-verkkosivuston kokonaiskäytettävyyttä käyttäjäkeskeisen kääntämisen (UCT) ja yleisen käytettävyyden näkökulmasta. Nämä kaksi näkökulmaa tarjosivat tutkimukselleni myös menetelmän eli heuristisen arvioinnin. Suoritin heuristisen arvioinnin itsenäisesti tämän tutkimuksen tarpeita varten muokkaamani heuristiikkalistan avulla. Heuristiikkalistassa on kaksi aspektia: yleinen käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen kääntäminen, joihin kumpaakin kuuluu neljä erillistä heuristiikkaa eli yleistä käytettävyysperiaatetta, jotka auttavat löytämään käytettävyysongelmia.
Heuristisen arvioinnin avulla Nationalparks.fi-sivustolta löytyi yhteensä 160 käytettävyysongelmaa, joista 7 on vakavuusluokitukseltaan katastrofaalisia, 45 suuria, 57 pieniä ja 51 kosmeettisia. Heuristiikkalistan kahden aspektin välillä ei ollut eroa käytettävyysongelmien suhteen, sillä kumpaakin aspektiin liittyi tasan 80 käytettävyysongelmaa. Näissä kahdessa aspektissa korostuivat kuitenkin eri heuristiikat. Yleisen käytettävyyden aspektissa hyperlinkkien toimivuuden heuristiikkaan liittyi yhteensä 50 ongelmaa ja tehokkaan informaatiorakenteen heuristiikkaa rikkoi yhteensä 20 ongelmaa. Käyttäjäkeskeisen kääntämisen aspektissa huomattavasti eniten ongelmia löytyi liittyen idiomaattisen kielen heuristiikkaan, yhteensä 47 ongelmaa. Ongelmien suuri määrä selittyy sillä, että monet löydetyistä ongelmista toistuivat materiaalissa hieman erilaisina.
Tutkimukseni osoitti, että heuristinen arviointi heuristiikkalistan avulla on toimiva metodi verkkosivuston käytettävyyden tutkimiseen ja että yksittäinenkin arvioija pystyy löytämään ongelmia. Huolimatta löydettyjen käytettävyysongelmien suuresta määrästä, saaduista tuloksista voidaan päätellä, että Nationalparks.fi on käytettävyydeltään hyvää tasoa. Monet pienet, toistuvat ja samankaltaiset ongelmat vaikuttavat kuitenkin sivuston uskottavuuteen. Sivustoa kannattaisi oikolukea ja päivittää useammin, jotta usein toistuvilta ongelmilta vältyttäisiin.
Heuristisen arvioinnin avulla Nationalparks.fi-sivustolta löytyi yhteensä 160 käytettävyysongelmaa, joista 7 on vakavuusluokitukseltaan katastrofaalisia, 45 suuria, 57 pieniä ja 51 kosmeettisia. Heuristiikkalistan kahden aspektin välillä ei ollut eroa käytettävyysongelmien suhteen, sillä kumpaakin aspektiin liittyi tasan 80 käytettävyysongelmaa. Näissä kahdessa aspektissa korostuivat kuitenkin eri heuristiikat. Yleisen käytettävyyden aspektissa hyperlinkkien toimivuuden heuristiikkaan liittyi yhteensä 50 ongelmaa ja tehokkaan informaatiorakenteen heuristiikkaa rikkoi yhteensä 20 ongelmaa. Käyttäjäkeskeisen kääntämisen aspektissa huomattavasti eniten ongelmia löytyi liittyen idiomaattisen kielen heuristiikkaan, yhteensä 47 ongelmaa. Ongelmien suuri määrä selittyy sillä, että monet löydetyistä ongelmista toistuivat materiaalissa hieman erilaisina.
Tutkimukseni osoitti, että heuristinen arviointi heuristiikkalistan avulla on toimiva metodi verkkosivuston käytettävyyden tutkimiseen ja että yksittäinenkin arvioija pystyy löytämään ongelmia. Huolimatta löydettyjen käytettävyysongelmien suuresta määrästä, saaduista tuloksista voidaan päätellä, että Nationalparks.fi on käytettävyydeltään hyvää tasoa. Monet pienet, toistuvat ja samankaltaiset ongelmat vaikuttavat kuitenkin sivuston uskottavuuteen. Sivustoa kannattaisi oikolukea ja päivittää useammin, jotta usein toistuvilta ongelmilta vältyttäisiin.