Postilaatikon paikka
Iso-Oja, Marjukka (2015)
Iso-Oja, Marjukka
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on, että postipalvelut ovat tärkeä osa ihmisten arkea. Postipalveluiden toteutuminen on varmistettu postilailla (415/2011). Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten määräytyy yksityisen henkilön postilaatikon paikka ja kuka paikan määrää. Tutkielma on lainopillinen eli oikeusdogmaattinen. Tutkimuksen lähdeaineistona on pääasiassa käytetty lainsäädäntöä, lainvalmisteluasiakirjoja sekä oikeuskirjallisuutta.
Posti Group Oyj:llä on ainoana toimijana Suomessa yleispalveluvelvollisuus, jonka vuoksi sen tulee tarjota kohtuuhintaiset postipalvelut tasapuolisesti kaikille koko maassa. Yleispalveluvelvollisuus voidaan tarjota vain toimiluvan haltijalle. Postilaatikon sijainnin määrittelee yleispalvelun tarjoaja tai muu postiyritys, jolla on toimilupa postitoiminnan harjoittamiseen. Tällä hetkellä tämä velvoite on Postilla. Postilaatikkojen sijoittelua on lisäksi tarkennettu Viestintäviraston määräyksellä. Viestintävirasto voi antaa postilaatikkojen sijoittelua koskevia juridisia ohjeita, mutta se ei kuitenkaan voi ottaa kantaa postilaatikoiden rakentamista ja pystytystä koskeviin seikkoihin, vaan näistä vastaa Posti. Postilain (415/2011) mukaan Viestintäviraston tulee lisäksi valvoa lain sekä sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista. Postilaissa säädetään, että postitoiminnan yleinen ohjaus ja kehittäminen kuuluvat puolestaan liikenne- ja viestintäministeriön vastuulle.
Kirjepostin määrä on laskenut voimakkaasti postipalveluiden sähköistymisen myötä ja määrän katsotaan laskevan myös tulevaisuudessa. Muutos aiheuttaa haasteita Postille. Tavoitteena on yhä turvata postinsaajille laadukkaat postipalvelut tasapuolisin ehdoin koko maassa. Voidaan pohtia, mikäli viisipäiväisen postinjakelun tarjoaminen on edelleen realistista vai tulisiko postinkannossa siirtyä harvempaan jakeluun. Postilaatikoiden ryhmittely on lisäksi eräs Postin keinoista säästää postinjakelusta aiheutuvista kuluissa. Kirjepostin sähköistymisen johdosta postilainsäädäntöä tulee kehittää edelleen tulevaisuudessa.
Posti Group Oyj:llä on ainoana toimijana Suomessa yleispalveluvelvollisuus, jonka vuoksi sen tulee tarjota kohtuuhintaiset postipalvelut tasapuolisesti kaikille koko maassa. Yleispalveluvelvollisuus voidaan tarjota vain toimiluvan haltijalle. Postilaatikon sijainnin määrittelee yleispalvelun tarjoaja tai muu postiyritys, jolla on toimilupa postitoiminnan harjoittamiseen. Tällä hetkellä tämä velvoite on Postilla. Postilaatikkojen sijoittelua on lisäksi tarkennettu Viestintäviraston määräyksellä. Viestintävirasto voi antaa postilaatikkojen sijoittelua koskevia juridisia ohjeita, mutta se ei kuitenkaan voi ottaa kantaa postilaatikoiden rakentamista ja pystytystä koskeviin seikkoihin, vaan näistä vastaa Posti. Postilain (415/2011) mukaan Viestintäviraston tulee lisäksi valvoa lain sekä sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista. Postilaissa säädetään, että postitoiminnan yleinen ohjaus ja kehittäminen kuuluvat puolestaan liikenne- ja viestintäministeriön vastuulle.
Kirjepostin määrä on laskenut voimakkaasti postipalveluiden sähköistymisen myötä ja määrän katsotaan laskevan myös tulevaisuudessa. Muutos aiheuttaa haasteita Postille. Tavoitteena on yhä turvata postinsaajille laadukkaat postipalvelut tasapuolisin ehdoin koko maassa. Voidaan pohtia, mikäli viisipäiväisen postinjakelun tarjoaminen on edelleen realistista vai tulisiko postinkannossa siirtyä harvempaan jakeluun. Postilaatikoiden ryhmittely on lisäksi eräs Postin keinoista säästää postinjakelusta aiheutuvista kuluissa. Kirjepostin sähköistymisen johdosta postilainsäädäntöä tulee kehittää edelleen tulevaisuudessa.