Två flugor i en smäll. Finskspråkiga universitetsstuderandes syn på studier på svenska som andraspråk
Nurmio, Kaisa (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Keskeistä tutkimuksessa on selvittää, mikä motivoi opiskelijoita suorittamaan tutkinnon ruotsin kielellä, miten opiskelijat kokevat ainesisällön ja toisen kotimaisen kielen samanaikaisen opiskelun sekä miten he odottavat tutkinnon suorittamisen ruotsin kielellä kehittävän heidän kielitaitoaan ja vaikuttavan heidän mahdollisuuksiinsa työelämässä.
Tutkimusaineisto kerättiin helmikuussa 2017 suomen- ja ruotsinkielisellä sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin Vaasan yliopiston huomanistisen tiedekunnan ja Helsingin yliopiston Vaasan yksikön oikeustieteellisen tiedekunnan niille opiskelijoille, jotka opiskelivat tutkintoa ruotsin kielellä. Kyselyyn vastasi yhteensä 55 opiskelijaa Vaasan ja Helsingin yliopistoista. Suurin osa kyselyyn vastanneista opiskeli ensimmäistä, toista, kolmatta tai neljättä vuotta mutta joukossa oli myös viidennen ja kuudennen vuoden opiskelijoita. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä.
Tutkimustulokset osoittavat ruotsin kielellä opiskeluun olevan monia eri syitä. Suurin osa opiskelijoista sanoi kuitenkin motiivikseen halun parantaa ruotsin kielen taitoaan tutkinnon suorittamisen ohessa. Yhteistä kaikille oli kiinnostus ruotsin kieltä tai ylipäänsä kielten opiskelua kohtaan. Tutkimustuloksista ilmenee, että opiskelijat suhtautuivat positiivisesti opiskeluun, jossa kieltä ja ainesisältöä oppii samanaikaisesti. Osa opiskelijoista tosin koki opiskelun ruotsin kielellä ainakin alkuvaiheessa haastavaksi ja työlääksi, mutta yksikään ei harkinnut opiskelun keskeyttämistä tästä syystä. Opiskelijat olivat motivoituneita suorittamaan tutkintonsa toisella kotimaisella kielellä ja kokivat kielitaidon parantuvan samalla, kun he opiskelevat pääainettaan. Opiskelijat näkivät tutkinnon suorittamisen toisella kotimaisella kielellä olevan hyödyksi työelämässä niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä työmarkkinoilla.
Tutkimusaineisto kerättiin helmikuussa 2017 suomen- ja ruotsinkielisellä sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely lähetettiin Vaasan yliopiston huomanistisen tiedekunnan ja Helsingin yliopiston Vaasan yksikön oikeustieteellisen tiedekunnan niille opiskelijoille, jotka opiskelivat tutkintoa ruotsin kielellä. Kyselyyn vastasi yhteensä 55 opiskelijaa Vaasan ja Helsingin yliopistoista. Suurin osa kyselyyn vastanneista opiskeli ensimmäistä, toista, kolmatta tai neljättä vuotta mutta joukossa oli myös viidennen ja kuudennen vuoden opiskelijoita. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä.
Tutkimustulokset osoittavat ruotsin kielellä opiskeluun olevan monia eri syitä. Suurin osa opiskelijoista sanoi kuitenkin motiivikseen halun parantaa ruotsin kielen taitoaan tutkinnon suorittamisen ohessa. Yhteistä kaikille oli kiinnostus ruotsin kieltä tai ylipäänsä kielten opiskelua kohtaan. Tutkimustuloksista ilmenee, että opiskelijat suhtautuivat positiivisesti opiskeluun, jossa kieltä ja ainesisältöä oppii samanaikaisesti. Osa opiskelijoista tosin koki opiskelun ruotsin kielellä ainakin alkuvaiheessa haastavaksi ja työlääksi, mutta yksikään ei harkinnut opiskelun keskeyttämistä tästä syystä. Opiskelijat olivat motivoituneita suorittamaan tutkintonsa toisella kotimaisella kielellä ja kokivat kielitaidon parantuvan samalla, kun he opiskelevat pääainettaan. Opiskelijat näkivät tutkinnon suorittamisen toisella kotimaisella kielellä olevan hyödyksi työelämässä niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä työmarkkinoilla.