Paikkabrändin vetovoimatekijät matkailumarkkinoinnissa – Tarkastelussa Instagram-kuvat Suomesta
Niemelä, Sofia (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisin visuaalisin vetovoimatekijöin Suomen paikkabrändi rakentuu Instagramin matkailumarkkinointikuvissa. Tavoite jakautui tutkimuskysymyksiin, joiden kautta tarkasteltiin, mitä kohderyhmiä aineiston kuvat puhuttelevat, millaisia teemoja kuvissa esiintyy, millaiset kuvat olivat suosituimpia ja millaista paikkabrändiä kuvien narratiivisuus, käsitteellisyys ja katsojan asemointi rakentavat.
Aineistona oli 55 Visit Finlandin Instagram-profiilissa julkaistua kuvaa neljältä eri kuukaudelta ja vuodenajalta vuosilta 2017 ja 2018. Instagram on sosiaalisen median suosituin kuvanjakopalvelu, ja se toimii tehokkaana matkailumarkkinointikanavana käyttäjien jakamien kuvien ansiosta, minkä vuoksi valitsin sen tarkastelun kohteeksi. Menetelmänä toimi Kressin ja van Leeuwenin kuvan kielioppi, jossa kuvia tarkastellaan kolmen metafunktion avulla.
Kohderyhmät, joita aineiston kuvat puhuttelevat eniten, ovat Visit Finlandin määrittelemät luontonautiskelijat, aitouden etsijät ja aktiiviset seikkailijat. Hallitsevaksi teemaksi aineistossa nousi Visit Finlandin teemoista Silence, please, sillä luontoaiheisia ja rauhallisia kaupunkikuvia oli jaettu eniten. Suosituimmat kuvat olivat talvella otettuja kaupunki- ja luontomaisemakuvia.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomen paikkabrändin vetovoimatekijöitä ovat neljä vuodenaikaa, rauhalliset kaupungit, puhtaat metsät, erilaiset vesistöt, saaristo, luonnonilmiöt, kuten revontulet ja kesäyön aurinko, suomalainen luonnonläheinen kulttuuri ja Lapin tunturit, jotka kaikki voidaan nähdä eksoottisina ja mysteerisinä. Eksoottisuus ja mysteerisyys ilmenee aineistossa myös kuvattujen osallistujien ja kuvan katsojan vuorovaikutuksen puutteena. Kuvatut osallistujat näyttäytyvät tuntemattomina ja mysteerisinä, kun he eivät luo kontaktia kuvan katsojaan.
Aineistona oli 55 Visit Finlandin Instagram-profiilissa julkaistua kuvaa neljältä eri kuukaudelta ja vuodenajalta vuosilta 2017 ja 2018. Instagram on sosiaalisen median suosituin kuvanjakopalvelu, ja se toimii tehokkaana matkailumarkkinointikanavana käyttäjien jakamien kuvien ansiosta, minkä vuoksi valitsin sen tarkastelun kohteeksi. Menetelmänä toimi Kressin ja van Leeuwenin kuvan kielioppi, jossa kuvia tarkastellaan kolmen metafunktion avulla.
Kohderyhmät, joita aineiston kuvat puhuttelevat eniten, ovat Visit Finlandin määrittelemät luontonautiskelijat, aitouden etsijät ja aktiiviset seikkailijat. Hallitsevaksi teemaksi aineistossa nousi Visit Finlandin teemoista Silence, please, sillä luontoaiheisia ja rauhallisia kaupunkikuvia oli jaettu eniten. Suosituimmat kuvat olivat talvella otettuja kaupunki- ja luontomaisemakuvia.
Tutkimuksessa selvisi, että Suomen paikkabrändin vetovoimatekijöitä ovat neljä vuodenaikaa, rauhalliset kaupungit, puhtaat metsät, erilaiset vesistöt, saaristo, luonnonilmiöt, kuten revontulet ja kesäyön aurinko, suomalainen luonnonläheinen kulttuuri ja Lapin tunturit, jotka kaikki voidaan nähdä eksoottisina ja mysteerisinä. Eksoottisuus ja mysteerisyys ilmenee aineistossa myös kuvattujen osallistujien ja kuvan katsojan vuorovaikutuksen puutteena. Kuvatut osallistujat näyttäytyvät tuntemattomina ja mysteerisinä, kun he eivät luo kontaktia kuvan katsojaan.