”– – kun saisi vain keskittyä tähän hommaan ajan kanssa.” Tarkastelussa Visma InSchool -ohjelmistokokonaisuuden pääkäyttäjät ja heidän käyttäjäkokemuksensa
Mäkinen, Marjukka (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen käyttäjäryhmä on oppilaitoksissa hyödynnettävän tietojärjestelmän pääkäyttäjät. Tämän tutkimuksen kohteena oli oppilaitoksissa hyödynnettävän Visma InSchool -ohjelmistokokonaisuuden toimivuudesta, kehittämisestä ja päivittämisestä vastaavat pääkäyttäjät ja heidän käyttäjäkokemuksensa. Tarkentavia tutkimuskysymyksiä olivat, millaisena pääkäyttäjät kokevat käyttämänsä järjestelmän ja millaisena pääkäyttäjät kokevat roolinsa.
Tutkimuksen viitekehys muodostui käyttäjäkokemuksen teorioista ja aikaisemmista tutkimuksista, joiden pohjalta laadittiin kysely ja haastattelu sekä toteutettiin havainnointi. Kyselyyn vastasi 21 pääkäyttäjää, joista viisi osallistui haastatteluihin ja havainnointiin. Saatua aineistoa analysoitiin viitekehyksen pohjalta muodostetuilla teemoilla, joihin sisältyivät muun muassa tunteet, motivaatio, järjestelmä ja toimintaympäristö.
Tutkimuksessa selvisi, että oppilaitoksissa laajalti käytössä olevan ohjelmistokokonaisuuden pääkäyttäjät muodostavat kirjavan käyttäjäryhmän. Tämä näkyy muun muassa siinä, että heidän koulutustaustansa ja työnimikkeensä vaihtelevat. Jotkut toimivat pääkäyttäjinä yhdessä oppilaitoksessa ja jotkut saattavat työskennellä kunnan kaikkien koulujen pääkäyttäjinä. Osa toimii pääkäyttäjinä päätoimisesti, mutta suurin osa muun työn ohella. Ohjelmistokokonaisuuden ominaisuuksissa ei koettu olevan suuria puutteita, vaan pääkäyttäjien työhön saattoivat negatiivisesti vaikuttaa käyttäjän itsensä ja järjestelmän ulkopuolelta tulevat tekijät, kuten rajallinen aika tai tuen puute. Tutkimukseen osallistuneiden pääkäyttäjien voidaan sanoa olleen kehitysmyönteisiä, koska he muutamaa lukuunottamatta kokivat työnsä vähintään kiinnostavaksi.
Pääkäyttäjät ovat avainasemassa organisaatiossa, koska heidän tekemänsä työ helpottaa muiden työtä. Asiantuntijuutta vaativaa pääkäyttäjien työtä voitaisiin kehittää esimerkiksi muuttamalla työ kokoaikaiseksi ja järjestämällä pääkäyttäjien keskinäisiä tapaamisia.
Tutkimuksen viitekehys muodostui käyttäjäkokemuksen teorioista ja aikaisemmista tutkimuksista, joiden pohjalta laadittiin kysely ja haastattelu sekä toteutettiin havainnointi. Kyselyyn vastasi 21 pääkäyttäjää, joista viisi osallistui haastatteluihin ja havainnointiin. Saatua aineistoa analysoitiin viitekehyksen pohjalta muodostetuilla teemoilla, joihin sisältyivät muun muassa tunteet, motivaatio, järjestelmä ja toimintaympäristö.
Tutkimuksessa selvisi, että oppilaitoksissa laajalti käytössä olevan ohjelmistokokonaisuuden pääkäyttäjät muodostavat kirjavan käyttäjäryhmän. Tämä näkyy muun muassa siinä, että heidän koulutustaustansa ja työnimikkeensä vaihtelevat. Jotkut toimivat pääkäyttäjinä yhdessä oppilaitoksessa ja jotkut saattavat työskennellä kunnan kaikkien koulujen pääkäyttäjinä. Osa toimii pääkäyttäjinä päätoimisesti, mutta suurin osa muun työn ohella. Ohjelmistokokonaisuuden ominaisuuksissa ei koettu olevan suuria puutteita, vaan pääkäyttäjien työhön saattoivat negatiivisesti vaikuttaa käyttäjän itsensä ja järjestelmän ulkopuolelta tulevat tekijät, kuten rajallinen aika tai tuen puute. Tutkimukseen osallistuneiden pääkäyttäjien voidaan sanoa olleen kehitysmyönteisiä, koska he muutamaa lukuunottamatta kokivat työnsä vähintään kiinnostavaksi.
Pääkäyttäjät ovat avainasemassa organisaatiossa, koska heidän tekemänsä työ helpottaa muiden työtä. Asiantuntijuutta vaativaa pääkäyttäjien työtä voitaisiin kehittää esimerkiksi muuttamalla työ kokoaikaiseksi ja järjestämällä pääkäyttäjien keskinäisiä tapaamisia.