Virtuaalisen oppimisympäristön käyttö CASE: Vaasan yliopisto
Moilanen, Tero (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Korkeakoulut hyödyntävät nykypäivänä paljon tietotekniikkaa opetuksessaan. Opiskelijoille tarjotaan uusia mahdollisuuksia opiskella. Korkeakoulut ovat ottaneet käyttönsä virtuaaliset oppimisympäristöt perinteisen luento-opetuksen rinnalle tuomaan opiskelijoille joustavuutta. Vaasan yliopistossa käytetään virtuaalista oppimisympäristöä Moodlea. Työn aiheena oli Vaasan yliopiston opiskelijoiden Moodlen käyttö. Työn tavoite on selvittää kuinka opiskelijat käyttävät Moodlea. Kyselytutkimukseni edustaa pääasiassa kartoittavaa ja selittävää tutkimusta, koska kyseisestä aiheesta on olemassa tietoa rajallisesti tai vähän.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Päätutkimuskysymyksenä oli: kuinka opiskelijat käyttävät Moodlea. Alatutkimuskysymyksinä:
minkälaisia ongelmia Moodlen käytössä ilmenee sekä kuinka hyödylliseksi opiskelijat mieltävät Moodlen. Kysymykset pohjautuvat taustateorioihin virtuaalisista oppimisympäristöjen käytöstä sekä käytettävyydestä. Tutkimusta varten kaikille Vaasan yliopiston opiskelijoille jaettiin e-lomake sähköpostin kautta. Opiskelijat käyttävät Moodlea hyvin aktiivisesti. Tärkeimpiä käytön kohteita ovat oppimistehtävien palautus, foorumikeskustelut sekä kurssimateriaalin saaminen.
Opiskelijat kokivat Moodlen helppokäyttöiseksi ja erittäin hyödylliseksi ohjelmaksi. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Moodlella on tärkeä tehtävä opiskelijoiden
opinnoissa. Moodle tekee opiskelijoiden opiskelusta joustavaa ja sillä on jopa oppimistuloksia
parantavia vaikutuksia. Vaasan yliopiston kannattaa jatkaa Moodlen hyödyntämistä
opetuksessa.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Päätutkimuskysymyksenä oli: kuinka opiskelijat käyttävät Moodlea. Alatutkimuskysymyksinä:
minkälaisia ongelmia Moodlen käytössä ilmenee sekä kuinka hyödylliseksi opiskelijat mieltävät Moodlen. Kysymykset pohjautuvat taustateorioihin virtuaalisista oppimisympäristöjen käytöstä sekä käytettävyydestä. Tutkimusta varten kaikille Vaasan yliopiston opiskelijoille jaettiin e-lomake sähköpostin kautta. Opiskelijat käyttävät Moodlea hyvin aktiivisesti. Tärkeimpiä käytön kohteita ovat oppimistehtävien palautus, foorumikeskustelut sekä kurssimateriaalin saaminen.
Opiskelijat kokivat Moodlen helppokäyttöiseksi ja erittäin hyödylliseksi ohjelmaksi. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Moodlella on tärkeä tehtävä opiskelijoiden
opinnoissa. Moodle tekee opiskelijoiden opiskelusta joustavaa ja sillä on jopa oppimistuloksia
parantavia vaikutuksia. Vaasan yliopiston kannattaa jatkaa Moodlen hyödyntämistä
opetuksessa.