Made in Jurva, Made for Life – Yrityksen taustatarinan hyödyntäminen brändin rakennuksessa
Marttila, Emma (2019)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
2000-luvun lama vaikutti muun muassa moniin huonekaluyrityksiin Suomessa. Tilastokeskuksen mukaan huonekaluvalmistajien määrä laski Suomessa 1 184 yrityksestä 985 yritykseen vuosina 2007-2013; monet pienemmät yritykset joutuivat lopettamaan toimintansa. Tätä pohdittiin myös jurvalaisessa Hakola Huonekalu Oy:ssä. Yrityksessä kuitenkin toteutettiin brändiuudistus, tuotteita karsittiin ja perustettiin verkkokauppa. Lisäksi Hakola alkoi hyödyntämään omaa taustatarinaansa viestinnässään.
Yrityksien markkinoinnissa on herätty siihen, että esimerkiksi sosiaalisessa mediassa kannattavampaa on levittää brändin tarinaa, kuin suoraan pyrkiä myymään omaa tuotetta tai palvelua. Brändättyjen tuotteiden sijaan tulisi keskittyä tarinallistamiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yritys hyödyntää taustatarinaansa sosiaalisessa mediassa brändinsä rakentamiseen. Aineistona tutkimuksessa toimi Hakolan verkkosivuilta löytyvä taustatarina teksti- ja videomuodossa. Lisäksi aineistona oli Hakolan Instagram-tililtä poimitut 123 julkaisua. Tavoitteeseen pyrittiin vastaamaan ensin teemoittelemalla Hakolan taustatarina Marie-Laure Ryanin luomien neljän tarinan ulottuvuuden avulla. Tämän jälkeen teemojen kautta Instagram-julkaisuista etsittiin mikro- ja protonarratiivisia viittauksia taustatarinaan. Näiden viittauksien koettiin olevan keinoja, joiden avulla Hakola hyödyntää taustatarinaansa brändinsä rakentamiseen Instagramissa.
Hakolan taustatarinasta nousseet teemat ovat keskeisessä osassa yrityksen brändin kannalta. Hakolan brändi rakentuu vahvasti sen kotipaikkakunnan Jurvan ja pitäjän puuseppäperinteen historian ympärille. Brändi rakentuu myös Hakolan yrittäjien tarinaan eli kolmen sukupolven tarinaan ja sen kokemiin vaiheisiin. Tärkeässä roolissa brändin osalta ovat myös Hakolan työntekijät, käsin valmistetut tuotteet ja kotimaisuus. Yrityksen brändin läpinäkyvyys lisää brändin luotettavuutta. Hakola tuo taustatarinaansa paljon ulkoisessa viestinnässään esiin, koska sen avulla se pystyy luomaan brändilleen merkitystä. Hakola pystyy herättämään yleisössä tunteita ja hyödyntämään yrityksensä tarinapääomaa kilpailijoista erottautumiseen.
Yrityksien markkinoinnissa on herätty siihen, että esimerkiksi sosiaalisessa mediassa kannattavampaa on levittää brändin tarinaa, kuin suoraan pyrkiä myymään omaa tuotetta tai palvelua. Brändättyjen tuotteiden sijaan tulisi keskittyä tarinallistamiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yritys hyödyntää taustatarinaansa sosiaalisessa mediassa brändinsä rakentamiseen. Aineistona tutkimuksessa toimi Hakolan verkkosivuilta löytyvä taustatarina teksti- ja videomuodossa. Lisäksi aineistona oli Hakolan Instagram-tililtä poimitut 123 julkaisua. Tavoitteeseen pyrittiin vastaamaan ensin teemoittelemalla Hakolan taustatarina Marie-Laure Ryanin luomien neljän tarinan ulottuvuuden avulla. Tämän jälkeen teemojen kautta Instagram-julkaisuista etsittiin mikro- ja protonarratiivisia viittauksia taustatarinaan. Näiden viittauksien koettiin olevan keinoja, joiden avulla Hakola hyödyntää taustatarinaansa brändinsä rakentamiseen Instagramissa.
Hakolan taustatarinasta nousseet teemat ovat keskeisessä osassa yrityksen brändin kannalta. Hakolan brändi rakentuu vahvasti sen kotipaikkakunnan Jurvan ja pitäjän puuseppäperinteen historian ympärille. Brändi rakentuu myös Hakolan yrittäjien tarinaan eli kolmen sukupolven tarinaan ja sen kokemiin vaiheisiin. Tärkeässä roolissa brändin osalta ovat myös Hakolan työntekijät, käsin valmistetut tuotteet ja kotimaisuus. Yrityksen brändin läpinäkyvyys lisää brändin luotettavuutta. Hakola tuo taustatarinaansa paljon ulkoisessa viestinnässään esiin, koska sen avulla se pystyy luomaan brändilleen merkitystä. Hakola pystyy herättämään yleisössä tunteita ja hyödyntämään yrityksensä tarinapääomaa kilpailijoista erottautumiseen.