Tuoteinformaatiosisällön vaikutus ostopäätökseen verkkokaupassa
Liekovuori, Kaisa (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan verkkokauppojen tuoteinformaatiosisältöä, joka on rajattu seuraaviin tutkittaviin elementteihin: otsikko, markkinointiteksti, kuvat, videot, attribuuttielementit, merkit, logot ja symbolit, toiminnallisuudet, suosittelut sekä arviot. Aihe on tärkeä, sillä internetmyyntikanavan suosion kasvaessa, yhä enemmän sisältö ja sen eri elementit vaikuttavat ostopäätökseen. Tutkimuksessa vastataan pääkysymykseen: “Mitkä ovat verkkokaupan tuoteinformaation vaikutukset ostopäätökseen?”
Tutkimuksen teoreettinen osa keskittyy tuoteinformaatiosisältöön ja sen vaikutuksiin ostosprosessin eri vaiheissa sekä kartoittaa yrityksien tuotetiedonhallintajärjestelmiä. Empiirisessä osiossa tarkastellaan erityisesti toimeksiantajan, rakentamisen toimialalla toimivan verkkokaupan, asiakkaiden ostotottumuksia ja mielipiteitä tuoteinformaatiosisällöstä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä lähettäen sähköinen lomakekysely toimeksiantajan asiakkaille kesäkuussa 2017. Vastauksia saatiin 2153 kappaletta, eli vastausprosentti oli noin 11, kun otannan suuruus oli 19 020 vastaajajoukko. Kysymykset laadittiin niin, että tulokset voitiin laajentaa koskemaan koko asiakaspopulaatiota. Tulokset analysoitiin teknisesti pivot-taulukoiden, tilastollisten muuttujien ja kertoimien avulla. Tulokset muodostettiin aineistoa taulukoimalla, vertailemalla taustamuuttujia perusjoukkoon sekä ristiintaulukoimalla taustamuuttujia ja ostajien mielipiteitä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tuoteinformaatiosisällöllä on merkittävä vaikutus kuluttajan ostopäätökseen. Erityisesti tärkeimpiä tietoja, kuten hinta, on tuotava esille enemmän, sillä sivustolle tultaessa kuluttajan huomio kiinnittyy ulkoasuun ja korostuskeinoihin. Tutkimustuloksena luotiin malli, joka kuvaa optimaalisinta tuoteinformaatiokokonaisuutta niin kivijalkakaupassa kuin verkkokaupassa. Tutkimus vastasi asetettuihin tutkimusongelmiin monipuolisesti ja loi kehitysideoita toimeksiantajalle.
Tutkimuksen teoreettinen osa keskittyy tuoteinformaatiosisältöön ja sen vaikutuksiin ostosprosessin eri vaiheissa sekä kartoittaa yrityksien tuotetiedonhallintajärjestelmiä. Empiirisessä osiossa tarkastellaan erityisesti toimeksiantajan, rakentamisen toimialalla toimivan verkkokaupan, asiakkaiden ostotottumuksia ja mielipiteitä tuoteinformaatiosisällöstä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä lähettäen sähköinen lomakekysely toimeksiantajan asiakkaille kesäkuussa 2017. Vastauksia saatiin 2153 kappaletta, eli vastausprosentti oli noin 11, kun otannan suuruus oli 19 020 vastaajajoukko. Kysymykset laadittiin niin, että tulokset voitiin laajentaa koskemaan koko asiakaspopulaatiota. Tulokset analysoitiin teknisesti pivot-taulukoiden, tilastollisten muuttujien ja kertoimien avulla. Tulokset muodostettiin aineistoa taulukoimalla, vertailemalla taustamuuttujia perusjoukkoon sekä ristiintaulukoimalla taustamuuttujia ja ostajien mielipiteitä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tuoteinformaatiosisällöllä on merkittävä vaikutus kuluttajan ostopäätökseen. Erityisesti tärkeimpiä tietoja, kuten hinta, on tuotava esille enemmän, sillä sivustolle tultaessa kuluttajan huomio kiinnittyy ulkoasuun ja korostuskeinoihin. Tutkimustuloksena luotiin malli, joka kuvaa optimaalisinta tuoteinformaatiokokonaisuutta niin kivijalkakaupassa kuin verkkokaupassa. Tutkimus vastasi asetettuihin tutkimusongelmiin monipuolisesti ja loi kehitysideoita toimeksiantajalle.