Suomenkielisen kielikylvyn vaikutus asenteisiin ja kielenkäyttöön. Vertaileva tutkimus pietarsaarelaisten yhdeksännen vuosiluokan kielikylpyoppilaiden ja a-suomea opiskelevien oppilaiden välillä
Lidman, Rebecka (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
I den här avhandlingen pro gradu undersöker jag hur språkmiljön påverkar inlärningen i finska bland svenskspråkiga ungdomar i Finland. Jag fokuserar på niondeklassares attityder gentemot finska och hur de använder finska utanför skolan. Tre niondeklasser, varav den ena en språkbadsklass, från Jakobstad har svarat på en enkät med korta frågor om attityder och språkanvändning samt på vilka sätt läraren uppmuntrar dem till att använda finska. Jag analyserar svaren genom att jämföra dem sinsemellan och undersöka skillnader och likheter mellan elevernas svar.
Teorin består av olika forskares synpunkter på språkinlärning och -undervisning samt olika faktorers inverkan på främst språkinlärningen. Mycket av teorin fokuseras på kommunikativa aspekter i undervisningen och både tandemundervisning och språkbad tas upp. Språkmiljö är ett centralt begrepp som ligger till grund för avhandlingen, och anses vara viktigt både i undervisningen och i inlärningen. Som pilotundersökning fungerar resultaten från min kandidatavhandling där jag undersökte lärares åsikter om språkmiljöns inverkan på inlärning och undervisning samt uppmuntran av eleverna.
Undersökningen visar att språkbadet inverkar positivt på elevernas attityder gentemot finskan. De goda attityderna beror till stor del på skolan men också på goda erfarenheter av finskan. Språkbadselever använder också finska mer än sina jämnåriga som har gått i helsvensk skola. Lärarna är duktiga på att uppmuntra eleverna till att använda finska utanför skolan och använder många olika sätt att uppmuntra. Alla elever läser samma lärokurs i finska men språkbadseleverna har mera undervisning på finska på grund av språkbadsmetoden.
Teorin består av olika forskares synpunkter på språkinlärning och -undervisning samt olika faktorers inverkan på främst språkinlärningen. Mycket av teorin fokuseras på kommunikativa aspekter i undervisningen och både tandemundervisning och språkbad tas upp. Språkmiljö är ett centralt begrepp som ligger till grund för avhandlingen, och anses vara viktigt både i undervisningen och i inlärningen. Som pilotundersökning fungerar resultaten från min kandidatavhandling där jag undersökte lärares åsikter om språkmiljöns inverkan på inlärning och undervisning samt uppmuntran av eleverna.
Undersökningen visar att språkbadet inverkar positivt på elevernas attityder gentemot finskan. De goda attityderna beror till stor del på skolan men också på goda erfarenheter av finskan. Språkbadselever använder också finska mer än sina jämnåriga som har gått i helsvensk skola. Lärarna är duktiga på att uppmuntra eleverna till att använda finska utanför skolan och använder många olika sätt att uppmuntra. Alla elever läser samma lärokurs i finska men språkbadseleverna har mera undervisning på finska på grund av språkbadsmetoden.