Rhetorik in der Werbung - am Beispiel von Werbeanzeigen der Autoverleihungsfirma Sixt
Korpi, Paula (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykyaikana on mahdotonta olla törmäämättä mainontaan ja sen eri muotoihin. Mainoksia tuodaan eteemme jopa kotisohvalle television ja sanomalehtien kautta. Mainoksissa käytetään yhä enemmän erilaista retoriikkaa herättämään mielenkiintoa.
Tutkielma käsittelee saksalaisen autonvuokrausyrityksen mainoksia sekä niissä esiintyvää retoriikkaa. Tutkielmassa perehdytään siihen, millaisia retorisia keinoja ja sanaleikkejä mainoksissa on käytetty ja millaisilla eri keinoilla ihmiset yritetään saada kiinnostumaan autonvuokrauksesta. Myös kuvan ja tekstin suhdetta toisiinsa tutkitaan tarkemmin. Tutkimusaineisto koostuu 23 autonvuokrausyritys Sixt:in mainoksista.
Teoriaosiossa selitetään aihealueen kannalta tärkeimmät käsitteet sekä käsitellään yleisesti mainoksia sekä markkinointiviestintää. Esitettävä teoria pohjautuu etenkin Nina Janichin teoksiin mainonnassa käytettävästä kielestä, retoriikasta ja markkinointiviestinnästä.
Varsinaisessa tutkimuksessa tutkimusmateriaalista löydetyt retoriset keinot jaotellaan kuuteen eri alaluokkaan sen perusteella, mikä retorinen keino on kyseessä. Materiaalista löytyneet sanaleikit jaotellaan sen perusteella, ovatko ne esimerkiksi riippuvaisia kontekstista. Tutkimuksessa analysoidaan mainosten sisältöä ja niiden tarkoitusperää laadullisesta näkökulmasta.
Tutkimuksessa havaittiin, että tutkimusmateriaalin mainoksista löydettiin kaikkiin kuuteen retoristen keinojen alaluokkiin sopivia mainoksia. Sekä kahta erilaista sanaleikkimuotoa. Kuvan ja tekstin suhdetta tutkimalla löydettiin erilaisia toisiaan tukevia sekä merkitystä selittäviä suhteita.
Tutkielma käsittelee saksalaisen autonvuokrausyrityksen mainoksia sekä niissä esiintyvää retoriikkaa. Tutkielmassa perehdytään siihen, millaisia retorisia keinoja ja sanaleikkejä mainoksissa on käytetty ja millaisilla eri keinoilla ihmiset yritetään saada kiinnostumaan autonvuokrauksesta. Myös kuvan ja tekstin suhdetta toisiinsa tutkitaan tarkemmin. Tutkimusaineisto koostuu 23 autonvuokrausyritys Sixt:in mainoksista.
Teoriaosiossa selitetään aihealueen kannalta tärkeimmät käsitteet sekä käsitellään yleisesti mainoksia sekä markkinointiviestintää. Esitettävä teoria pohjautuu etenkin Nina Janichin teoksiin mainonnassa käytettävästä kielestä, retoriikasta ja markkinointiviestinnästä.
Varsinaisessa tutkimuksessa tutkimusmateriaalista löydetyt retoriset keinot jaotellaan kuuteen eri alaluokkaan sen perusteella, mikä retorinen keino on kyseessä. Materiaalista löytyneet sanaleikit jaotellaan sen perusteella, ovatko ne esimerkiksi riippuvaisia kontekstista. Tutkimuksessa analysoidaan mainosten sisältöä ja niiden tarkoitusperää laadullisesta näkökulmasta.
Tutkimuksessa havaittiin, että tutkimusmateriaalin mainoksista löydettiin kaikkiin kuuteen retoristen keinojen alaluokkiin sopivia mainoksia. Sekä kahta erilaista sanaleikkimuotoa. Kuvan ja tekstin suhdetta tutkimalla löydettiin erilaisia toisiaan tukevia sekä merkitystä selittäviä suhteita.