Yliopistojen tehtävänimikkeet muutoksessa. Tarkastelussa Vaasan yliopiston henkilökunnan tehtävänimikkeet
Koljonen, Maarit (2018)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten yliopistojen tehtävänimikkeiden rakennetta ja sitä, kuinka eri muutokset ovat niihin vaikuttaneet. Tutkimuksen kohteena olivat suomalaisten yliopistojen tehtävänimikkeet yleisesti, ja tarkemmin Vaasan yliopiston henkilökunnan tehtävänimikkeet, jotka ovat muuttuneet vuosien 2009–2018 aikana erilaisten organisaatioon vaikuttaneiden muutosten yhteydessä.
Tutkimuksen aineisto muodostui Sivistystyönantajien ylläpitämästä yliopistojen ammattinimikekoodistosta ja Vaasan yliopiston verkkosivuilla esitetyistä henkilökunnan, eli opetus- ja tutkimushenkilökunnan ja muun henkilökunnan, tehtävänimikkeistä suomeksi ja englanniksi. Ammattinimikekoodiston nimikkeiden yleisin rakenne oli kaksiosainen yhdyssana, ja englanninkieliset vastineet olivat yleensä kahden tai kolmen sanan sanaliittoja. Vaasan yliopiston opetus- ja tutkimushenkilökunnan tehtävänimikkeet vastasivat rakenteeltaan ammattinimikekoodiston tehtävänimikkeitä. Niihin on vaikuttanut tutkijan neliportaiseen urarakenteeseen siirtyminen ja akateemiset perinteet, joista moni nimike on yhä peräisin. Vakiintuneisuus tekee niiden käytöstä sujuvaa.
Muun henkilökunnan eli yliopistopalveluiden tehtävänimikkeille otettiin organisaatiomuutoksen yhteydessä vuonna 2016 käyttöön rakenne, jossa nimikkeen määriteosa laitetaan perusosan perään pilkulla. Rakenne ei ole viestinnän kannalta ideaali, koska nimikkeestä tulee pitkä ja rakenne on vaikeaa sisällyttää tekstiin. Pitkät rakenteet lyhenevät käytössä, ja läpinäkyvyys kärsii. Uudistus on kuitenkin parantanut tehtävänimikkeiden ja käännösvastineiden johdonmukaisuutta ja yhdenmukaisuutta, koska niiden luominen on ohjeiden avulla helpompaa. Lisäksi niistä näkyy työntekijän asema ja sijoittuminen organisaatiossa. Tehtävänimikkeiden luomisessa tulisi siis ottaa huomioon myös se, että niiden käyttäminen olisi mahdollisimman sujuvaa.
Tutkimuksen aineisto muodostui Sivistystyönantajien ylläpitämästä yliopistojen ammattinimikekoodistosta ja Vaasan yliopiston verkkosivuilla esitetyistä henkilökunnan, eli opetus- ja tutkimushenkilökunnan ja muun henkilökunnan, tehtävänimikkeistä suomeksi ja englanniksi. Ammattinimikekoodiston nimikkeiden yleisin rakenne oli kaksiosainen yhdyssana, ja englanninkieliset vastineet olivat yleensä kahden tai kolmen sanan sanaliittoja. Vaasan yliopiston opetus- ja tutkimushenkilökunnan tehtävänimikkeet vastasivat rakenteeltaan ammattinimikekoodiston tehtävänimikkeitä. Niihin on vaikuttanut tutkijan neliportaiseen urarakenteeseen siirtyminen ja akateemiset perinteet, joista moni nimike on yhä peräisin. Vakiintuneisuus tekee niiden käytöstä sujuvaa.
Muun henkilökunnan eli yliopistopalveluiden tehtävänimikkeille otettiin organisaatiomuutoksen yhteydessä vuonna 2016 käyttöön rakenne, jossa nimikkeen määriteosa laitetaan perusosan perään pilkulla. Rakenne ei ole viestinnän kannalta ideaali, koska nimikkeestä tulee pitkä ja rakenne on vaikeaa sisällyttää tekstiin. Pitkät rakenteet lyhenevät käytössä, ja läpinäkyvyys kärsii. Uudistus on kuitenkin parantanut tehtävänimikkeiden ja käännösvastineiden johdonmukaisuutta ja yhdenmukaisuutta, koska niiden luominen on ohjeiden avulla helpompaa. Lisäksi niistä näkyy työntekijän asema ja sijoittuminen organisaatiossa. Tehtävänimikkeiden luomisessa tulisi siis ottaa huomioon myös se, että niiden käyttäminen olisi mahdollisimman sujuvaa.